Ember utoljára 1972 decemberében, a NASA-féle Apollo–17-es misszió keretében járt a Holdon, akkor Gene Cernan és Harrison Schmidt űrhajósok, valamint a magyar mérnök, Pavlics Ferenc felügyelete alatt tervezett-épített holdjáró tapodta égi kísérőnk porát.

Az elmúlt években az állami űrügynökségek és a magáncégek is újra a Hold felé fordultak, ennek fő hajtómotorja az, hogy a NASA több mint fél évszázad után, az Artemis-program keretében újra embert tervez küldeni oda.

A jelenlegi tervek szerint 2026-ban érkezhetnek majd asztronauták a Holdra, ám az amerikaiak után az évtized vége előtt legalább egy újabb nemzet képviselői is eljutnak oda, legalábbis erről szól a most megkötött megállapodás.

A NASA a japán tudományos és technológiai minisztériummal egyezett meg arról, hogy az Egyesült Államok lehetőséget ad majd két japán űrhajósnak arra, hogy a Holdon landoljon a jövőbeli Artemis-missziók során. Ennek időpontjáról a NASA dönt majd, de a hírek szerint az első japán űrhajóst már hamarosan kiválasztják a feltehetően 2028-ban vagy később megvalósuló küldetésre.

A lehetőségért cserébe Japán vállalja, hogy az amerikai vezetésű missziókhoz holdjárót biztosít, amelynek fejlesztésén a Toyota autógyártóval közösen dolgoznak. A második japán űrhajóst majd a jármű Holdra érkezésével összhangban fogják kiválasztani. A Lunar Cruiser elnevezésű holdjárót a tervek szerint 2031-ben indítják útnak, és 10 évig működhet a Holdon.

Az Artemis űrhajósai – legalábbis jelen állás szerint – az Elon Musk-féle SpaceX sokak által kritizált, egyelőre inkább kudarcos fejlesztésű Starship űrhajóin landolnának a Holdon, ahová a fentebb említett Toyota előtt egy másik holdi terepjárót is vinnének – az utóbbi tender utolsó körös három jelöltjét épp a napokban jelentették be: