Karl Elsener 1884-ben a svájci Ibachban alapította meg késgyártó családi vállalkozását, 1891-re pedig már a svájci hadsereg beszállítójává is vált a multifunkciós, a késpengén túl árt, konzervnyitót és csavarhúzót is kínáló bicskáival.

1897-ben megjelent a nem rendszeresített tiszti bicska is, a ma is ismert „svájci bicskák” archetípusa. Az ügyes, hasznos kések – multiszerszámok – hamar széles körű népszerűségre tettek szert – az alapítás óta az Elsener család által irányított cég az évtizedek során sok száz millió bicskát gyártott és adott el, évente mintegy 10 millió darab készül a többtucatnyi különböző kivitelből.

Más kérdés, hogy manapság nem feltétlenül van szükség lyukasztóra, konzervnyitóra, dugóhúzóra, a 21. század harmadik évtizedében mások az igények, ráadásul a késekre vonatkozó szabályozások is szigorodnak, ezért a Victorinox lépni készül, tudósít a Bloomberg.

Sajnos igazi új, hasznos szerszám rég nem került a késeikre – rendben, tavalyelőtt bemutattak egy csomagbontó pengét –, és egyelőre a fő innováció az lesz, hogy több modellből kikerül a legalapvetőbb szerszám, a késpenge, erről maga a vezérigazgató, Carl Elsener beszélt hétfőn a svájci Blicknek.

„Aggasztanak minket a világ minden táján tapasztalt erőszak miatt a késeket illető egyre szigorúbb előírások” – majd az Egyesült Királyságot és ázsiai országokat hozta példaként, ahol kizárólag munkavégzés vagy kirándulás céljából hordhat magánál az ember ilyesmiket. „Egyes piacokon a késpengére fegyverként tekintenek.”

A tervek szerint a késpenge nélküli svájci bicskákba a jövőben a modernebb igényeknek jobban megfelelő szerszámokat szerelnek majd – kerékpárjavító szerszámok, csomagbontó stb. Tegyük hozzá, a Victorinox ma is kínál aprócska, késpenge nélküli modellt (Jetsetter), valamint olyan változatokat is, melyekben USB-s adattároló van a kisolló, körömreszelő mellett.

A késes aggodalmak egyébként nem új keletűek a cégnél, a táska-, bőröndkínálatukkal, ruházati termékeikkel, illatszereikkel, karóráikkal már régóta igyekeznek egyszerű bicskagyártóból életmódbranddé átpozicionálni magukat.