Az ajtók csukódása, a motor és az abroncsok gördülési zaja, a kezelőszervek, gombok kattanása, az egyes rendszerek figyelmeztetőhangjai – az autóban kismillió hang vesz minket körbe, de ezeket megszokjuk, legtöbbször csak akkor tűnnek fel, ha valami rendelleneset hallunk.
Az autók „hangzása” manapság persze már nem egyszerű adottság, az igényesebb gyártók külön figyelnek erre is, mások mellett a Porschénél is folyamatosan keresik, tökéletesítik a sajátos Porsche-hangélményt.
A munka messze nem annyiból áll, hogy néhány tesztpilóta, ráérő munkatárs különösen nyitott füllel vezeti néhányszor az autót – a stuttgarti márka zuffenhauseni gyárában külön részleg foglalkozik ezzel. Az akusztikai elemzőlabort 2018-ban hozta létre David Sadowski, aki munkatársai között tudhatja a mindenkinél vájt fülűbb Samet is, „aki” igazán jó fej. (Nyitóképünkön Sam és Sadowski.)
A Sound Acoustic Model (azaz SAM) egy mesterséges fej, még pontosabban fej és részleges felsőtest, mely akusztikai szempontból azonos az emberi test megfelelő részeivel, ráadásul két, külön-külön erősítővel és rögzítőegységgel felszerelt, 130 dB-es tartományban hallani képes füle is van – a leghalkabbtól a leghangosabb zajokig mindent pontosan érzékel.
Ugyan az emberi tesztelők is fülelnek az autók fejlesztése során, Sam sokkal könnyebben, költséghatékonyabban bevethető, bármelyik ülésbe beszíjazva fáradhatatlanul gyűjti az adatokat, melyeket aztán a hangmérnökök kielemezhetnek. SAM önmagában évi 2000 kilométeren keresztül fülel a Porsche modelljeiben, hogy a vásárlók végül a lehető legtökéletesebb hangzású autóval gurulhassanak az utakra.
Az akusztikai tesztelés során mindenre figyelnek, az audiorendszertől egészen az olyan apróságokig, mint például az olajpumpa zaja, amit belső égésű motoros autóban meg sem hallunk, de mindjárt más a helyzet, ha elektromos hajtás mellett dolgozik. Minden ilyesmit elemezni és harmonizálni kell, az akusztikai részleg ezért folyamatos visszajelzéseket ad a tervező kollégáknak.