Nem kevesen vannak, akiknek stresszt jelent a repülés, ezért az ellazulás érdekében felszállás előtt vagy a gépen bedobnak egy-két italt, de hosszabb utakon egyszerűen az unalom ellen is lecsúszhat valamilyen alkohol.
Egy frissen publikált tanulmány eredményei azt sejtetik, hogy ezt érdemes kerülni.
Széles körben ismert, hogy az utasszállító repülőgépek kabinjaiban a földfelszíninél alacsonyabb a légnyomás – kb. 2400 méteres tengerszint feletti nyomásnak felel meg –, ennek egyik hatása a véroxigénszint csökkenése, a pulzus emelkedése, különösen alvás közben.
A Német Repülésügyi Központ orvostudományi intézetének kutatói ennek nyomán kezdték vizsgálni, hogyan befolyásolja ezt az alkoholfogyasztás.
Kísérletükben 18 és 40 év közötti, egészséges önkéntesekkel szimulálták a repülési körülményeket. A kísérleti alanyokat kétszer két csoportra osztották, a résztvevők fele normál körülmények között töltött alvással egy éjszakát, a másik fele a repülőkön tapasztalható csökkentett nyomású környezetben aludt – mindkét csoport fele ivott kétegységnyi alkoholos italt, míg a másik nem. Két pihenési éjszaka után a csoportokat megcserélve folytatták le ugyanezt.
A megfigyelések szerint a normál körülmények között alvók esetében a véroxigénszint normális (95% körüli) maradt, ám az előzetesen alkoholt fogyasztóknál már magasabb pulzust mértek, míg a csökkentett nyomású térben alvóknál a nem ivók oxigénszaturációja átlagosan csak 88, az alkoholt is fogyasztóké pedig mindössze 85% volt – ökölszabály, hogy 90 alatt már orvosi figyelemre érdemes az érintett. A „repülős” alkoholfogyasztóknál emellett mindhárom másik csoporténál rövidebb és mélyalvási és REM (álom) szakaszokat regisztráltak.
A kutatás azt mutatja, hogy a hosszabb, esetleg alvást is magában foglaló repülőutakon ellenjavallt lehet az alkoholfogyasztás, különösen az eleve szív- és érrendszeri betegségekkel küzdők számára, mert az ital pluszterhet ró a szervezetre.
A tanulmányban megjegyzik, hogy kis – két tucat fős – mintával dolgoztak, ráadásul az alanyok normál ágyban, fekve aludtak (tehát nem ülve, mint a repülőkön), így kategorikus kijelentések nem tehetők, további kutatásokra lesz még szükség, de az eddigi eredmények alapján is érdemes tájékoztatni a kockázatról az embereket.