Csütörtök délelőtt kezdődött Európa legnagyobb tókerülő vitorlásversenye, az 1934-ben alapított, idén már 56. kiadásánál járó balatoni Kékszalag. 2024-ben a versenyen 510 hajó több mint 2493 vitorlázója indult (a csúcs 2018 volt volt 681 hajóval), hogy 48 órán belül teljesítsék a légvonalban 155 km-es, Balatonfüredről induló, Balatonkenesét, Siófokot és a Tihanyi-szorost érintő, keszthelyi forduló után a füredi kiindulási pontra visszatérő útvonalat.
Az idei viadalt több szélcsendes kényszerű leállás nehezítette, a befutó azonban végül példátlanul szorosan alakult: a verseny győztese a tavalyi címvédő és abszolút rekorder (5 óra, 3 perc 56 másodperc), a nap folyamán mintegy kétórás hátrányt ledolgozó, Józsa Márton kormányozta MLS Raiffeisen Fifty-Fifty katamarán lett 12 óra 24 perc 47 másodperces idővel. Ezzel mindössze 50 másodperccel előzte meg a Kaiser Kristóf által irányított Prospex-Deltát (12:25:37), harmadikként a Vándor Róbert vezette RSM (12:30:12) ért be, a negyedik Litkey Farkas lett a Process Solutionsszal (12:34:08 ó). (Autós kötődésként megemlítjük, hogy a győztest az Audi, az RSM-et a BMW támogatta, a Suzuki pedig Team Suzuki néven indított saját hajót, az a 6. helyen ért be.)
Az első tízben kéttestű katamaránok zártak, az egytestű vitorlások között – abszolút 11. helyen – az Oroszlán Péter-féle Principessa volt a leggyorsabb.
Kattints a képre, galéria nyílik!
A Kékszalag időrekordját így továbbra is a Fifty-Fifty tartja, a kormányosként tizenhárom győzelemmel Litkey a csúcstartó. Minden idők legeredményesebb hajója a fából épült Tramontana. A klasszikus cirkáló 1940-ben, 1942-ben, 1963-ban, 1971-ben, 1977-ben, 1979-ben és 1989-ben is megnyerte Kékszalagot.