A Teslánál 2025-re ígérik, a BMW egyik USA-beli gyárában nemrég már teszteltek is emberszabású robotokat a gyártás területén, ám a humanoid robotszolgák alkalmazása azért még a jövő zenéje, egyszerűbb, célirányosabb társaik azonban már itthon is részt vesznek az autógyártásban.

Az Audi Hungaria tavaly novemberben indította el Premium Platform Electric (PPE) elektromos hajtásának sorozatgyártását. A gyártósor termeléséhez szükséges alkatrészeket egy 30 robotból álló flotta szállítja ki három gyártósor számára a váltókomponens megmunkálásánál, a stator összeszerelésénél és a hajtásszerelde területén – mindezt minden eddiginél nagyobb megfigyelés alatt.

Robotok cirkálnak a győri Audinál 2

Kép: Audi Hungaria

Az önjáró robotok (Fahrerlose Transport Fahrzeug, azaz FTF) üzembe helyezése már 2021-ben megkezdődött a gépek funkcionalitásának tesztelésével, mely során azt vizsgálták, hogy működnek-e a szenzorok, illetve megfelelő távolságban állnak-e meg érzékelt akadály esetében. Ezt további tesztek követték szoftveres teszteléstől a kapcsolódási tesztig.

Nagy mérföldkőként a próbaüzem következett: itt a vállalat kollégái a gyártósorok igényét modellezték a teljesítményteszt és a rendelkezésre állási teszt előtt, melyek a szériagyártás elindításához szükségesek. Összességében az Audi Hungaria munkatársai mintegy három éven keresztül tesztelték a robotok teljesítményét és kihasználtságát a projekt élesítése előtt.

Robotok cirkálnak a győri Audinál 3

Kép: Audi Hungaria

A PPE motor gyártósorának kiszolgálásában az alkatrészeket szállító robotok jelenleg egy nap alatt összesen 131 kilométert tesznek meg. A robotflottát megfigyelő szoftver képes visszakövetni és analizálni a történéseket: így vizsgálhatóvá válik például a kihasználtság, a rendelkezésre állás és a robotok lítiumion-akkumulátorainak töltöttsége, illetve a termelési napok vagy műszakok kiértékelését lehetővé teszi.