A légi közlekedésből (pontosabban a hadiiparból) átvett head-up display jó ideje próbál meghonosodni az autóiparban, de valahogy nem éreznek rá az ízére az emberek – mi mással magyarázhatnánk, hogy nem vált alapfelszereléssé minden autóban ez az egyébként nem túl bonyolult technológia?

Persze megvan ennek is az oka. Az egyiket úgy hívják, napsütés: az erős fény ugyanis leolvashatatlanná teszi a szemünk elé vetített adatokat. De a korai rendszerek viszonylag kis mérete és korlátozott betekintési szöge sem tette felhasználóbaráttá az egyébként különösen ergonomikus, könnyen megszokható rendszert.

A Hyundai-csoporthoz tartozó Mobis fejlesztése mindezt megváltoztathatja – persze, mert egészen más technológiát alkalmaz, mint eddig. A holografikus kijelző névre keresztelt berendezés egy vetítőből és egy speciális fóliából áll. Utóbbi a fénytörés elvét alkalmazva hoz létre nagy felbontású és fényerejű, élénk színvilágú képet a vezető látómezejében – ha hihetünk a leírásnak, a ma ismert LED-kijelzők képminőségére számíthatunk, épp csak fizikai képernyő nélkül.

A head-up kijelzők hátránya, a csekély betekintési szög megmarad, ám ez esetben ez inkább előny: az utas elé telepített holografikus kijelzőn megjelenő tartalmak így nem zavarják a vezetőt, és viszont. A vetítő elhelyezésétől függően persze módosítható a látható felület, azaz a kijelző mérete, és pont ez a lényeg.

Jön az ablakra ragasztható, átlátszó monitor 7

A fólia ugyanis nem csak, hogy a szélvédő felületének bármely részére felhelyezhető, de ellméletileg akár az egész szélvédő beborítható vele. Ezzel megvalósíthatóvá válna például egy olyan kiterjesztett valóságú navigációs rendszer, amely úgy jeleníti meg az információkat, iránymutató nyilakat, mintha azok közvetlenül a tereptárgyakon vagy az útkereszteződésben lebegnének. Ez egyébként szintén régi álma az autóiparnak, ám eddig sem a szükséges számítókapacitás, sem a megfelelő megjelenítési technológia nem állt rendelkezésre hozzá.

A Hyundai Mobis és a Zeiss optikai óriás együttműködésével létrehozott technológia jelenleg még nem érett a sorozatgyártásra, ám a két cég bízik abban, hogy 2026 első félévére túljuthatnak az előfejlesztési fázison, és akár már 2027-ben megkezdhetik a technológia gyártását és értékesítését –értelemszerűen nem a végfelhasználóknak, hanem az autógyártóknak.

A Hyundai Mobis egy korábbi, nem kevésbé futurisztikus monitor-ötletéről az alábbi linkre kattintva olvashatsz: