Ügynökünk jelenti Vörös Kínából (Made in China)
Gajdán Miklós kollégánk, az Év Autója zsűritagja, társlapunk, az autóMAGAZIN újságírója a Shanghai Autószalonra utazott ki Kínába.
Átfogó beszámolóját a következő autóMAGAZIN-ban találják meg az olvasók. Az internet azonban nem vár a nyomdára: a Nyugat küldötte a vezess.hu-n blogolja végig küldetését.
Kivétel persze akad, ilyen, ha az autószalonon fényképezni akar valaki. Nem néznek sem embert, sem fényképezőgépet, csak mennek, mint az állat. Tényleg. A világ legtermészetesebb módján gyalogolnak bele a képbe. De ez fel sem tűnhetett volna, ha nem az egész Kína a Sanghaji Autókiállításon adott volna egymásnak randevút. Meg kellett keresnem egy híradót közvetítő tévét, hogy meggyőződjek róla, hogy a 230 000 négyzetméternyi kiállítási területen kívül maradt-e még kínaiból hírmondónak. Azért maradt, de tény, hogy egymás lábát tapostuk. Ha ez mind kínai újságíró volt, akkor Kínában az újságíró szakma virágkorát éli.
Egy speciális típusú kínaiból is szép számmal akadt, az egyenruhásból, holott a Mao féle egyen-öltözetnek régen leáldozott. Volt helyette azonban szürke egyenruhás csapat, ismeretlen rendeltetéssel (angolul érdeklődni reménytelen, kizárólag kínaiul beszélnek, de azt perfekt), rendőr, és egy különleges társaság, a kiürítési vagyis evakuálási felelősök. Ezek időnként morcosan viselkedtek, időnként jókat nevetgéltek a bábuknak beöltözött reklámemberkékkel. Hiába, ők is csak emberek.
Náluk csak a lányok érdemelnének több szót és elismerést, mert állítólag egyre szebbek. Mintha a válogatásnál előfeltétel lenne a hosszú láb, már ahol látszik, mert az autók mellé pózolni osztották be őket. De egyre jobban odafigyelnek a ruhájukra is, mert ebben is óriási az autós cégek között a verseny.
Mint ahogy autóban is, mert már mindenféle gagyit Kínában sem lehet eladni ? vagyis azok kivitele, minősége és felszereltsége is egyre javul. Egyre többet adnak a biztonságra is, az egyik legismertebb ottani gyártó, a Geely például a mi Euro NCAP-nknek megfelelő C-NCAP vizsgálaton elért pontjaival reklámozta az autóit. Holott az ember azt hinné, azon a piacon, ahol három hónap alatt bő négymillió autó fogy (csak március volt 1,7 millió) és az igény egyre nő, ott nem kell nagyon nyomulni a reklámokkal.