Feje tetejére áll az egész választási procedúra, történelmi változások elé néz az idén az Év Autója választás. Mostanában szokás nagy szavakkal dobálózni, különösen az autók világában, ahol a lökhárítók átkozmetikázását is képesek teljesen új típusként tálalni egyes gyárak. De a három éven belül fél évszázados jubileumához érkező Év Autója választásban most valóban olyan változtatásokat vezetnek be, ami majdhogynem az alapításhoz mérhető.


ÉV Autója zsűritagunk blogja

Nemrég fogalmam sem volt, hogyan keveredhetnék haza. Sebaj, gondoltam, a Ford Focus szupermodern gyári navijába csak beütöm a címet, és már ott is vagyok. Nem egészen így történt
Változások az Év Autója választásban 11
Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy  melyik kocsi lesz az Év Autója. Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.

Eddig az volt a menetrend, hogy szeptember közepén megkaptuk a végleges listát, és október közepe táján ebből már meg kellett nevezni  a hét döntőst (a legtöbb szavazatot kapott típusok kerültek be), és alig egy újabb hónapon belül már szét is kellett osztani közöttük a 25 pontot úgy, hogy legalább ötnek kellett pontot kapnia és az első helyen nem lehetett azonos pontszámmal holtversenyt kihozni. A választás időpontja miatt csak december elsejéig legalább megrendelési szinten és legalább öt országban árusítani kezdett típusokkal lehetett nevezni.

Az első Év Autója: Rover 2000 1964-ből

Az első Év Autója: Rover 2000 1964-ből

A szavazási és pontozási rendszer nem borult fel, minden egyéb azonban igen. Szeptember 19-ig közzéteszik a nevezett autók végleges listáját, az első szavazási forduló azonban december 19, a döntősök kihirdetésének időpontja pedig 2012 január 9!

A döntőbe jutott hetek között a pontokat március másodikáig kell kiosztani, majd jöhet a lényeg, a nagy-nagy-nagy és szuperünnepélyes eredményhirdetés. Mégpedig a Genfi Autókiállítás első sajtónapja előtti nap, március 5-e délutánján, egyenesen Genfben, ahol a döntősök felvonultatása mellett, kamerák kereszttüzében bontják fel az utolsó, a mindent eldöntő szavazatokat.

Mint az Oscar; lesz egy kis showműsor az eredményhirdetés körül amihez az amúgy is az akkor az érdeklődés középpontjában álló genfi Autószalon szolgáltatja a hátteret.

A 2011-es Év Autója

A 2011-es Év Autója

Szerintem ez jó döntés volt, mint ahogy az is az, hogy az eltolódás miatt nem a december elsejéig, hanem  december 31-ig árusítani kezdett típusokra lehet szavazni. Az érdeklődés felcsigázására lejjebb olvasható az előzetes (tehát még nem végleges!) nevezési lista.

Nevezett típusok tervezett listája:

Audi A6
Audi Q3
BMW 1-series
BMW 6-series
Chevrolet Orlando
Citroën DS4
Citroën DS5
Fiat Panda
Ford FocusFord B-Max
Honda Civic
Hyundai i40
Hyundai Veloster
Kia Picanto
Kia Rio
Lancia Y
Lexus GS
Mazda CX-5
Mercedes B-Class
Mercedes ML-Class
Mercedes SLK
Opel (Vauxhall) Ampera/Chevrolet Volt
Opel Zafira Tourer
Peugeot 508/RXH
Peugeot 3008 Hybrid4
Porsche 911
Range Rover Evoque
Renault Twizzy
enault Kangoo Z.E.
Renault Fluence Z.E.
Ssangyong Korando
Toyota Verso S/Subaru Terzia
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen Jetta
Volkswagen Up