Háromajtós, alig nagyobb három és fél méternél, csak egyetlen háromhengeres benzinmotorral kapható, mégis lehetne a Volkswagen Up-ból Év Autója
Jövőre lesz belőle nyújtott ötajtós változat is

Jövőre lesz belőle nyújtott ötajtós változat is

Jövőre lesz belőle nyújtott ötajtós változat is


Még mielőtt belevágnék az Up elemzésébe, szeretném megköszönni a hozzászólásokat a Sportkocsi sohasem lesz az Év Autója? című írásomhoz. Sokat segítettek abban, hogy egy kicsit más szemmel is lássam a jelölteket, meg ezt az egész Év Autója szavazást. Hiszen, mint mindenki, én is jól elvagyok a saját szempontjaimmal, meg természetesen a szabályzatban rögzítettekkel, aztán meg nem veszem észre a fától az erdőt.

Nekem például ilyen kiemelt szempont a jelölt típusok műszaki tartalma, ezért is tettem annak idején első helyre a Priust, majd tavaly a LEAF-et. Holott, ha jól belegondolunk, több hivatalos szempontnak nem felelnek meg tökéletesen, hiszen például egyikből sincs több karosszériaváltozat. Illetve a Priusból már van, a Prius+ (de ezt akkor még nem tudhattuk), és nem is nevezhetők kimondottan olcsó típusoknak.

A Buggy életérzés a hatvanas évek Kaliforniájában született

A Buggy életérzés a hatvanas évek Kaliforniájában született


ÉV Autója zsűritagunk blogja

Lesz-e Év Autója a VW Up? 87
Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy  melyik kocsi lesz az Év Autója. Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.

Remélem nem tűnik mosakodásnak, ha leírom, hogy a technika élvezett elsőbbséget a döntésemnél például 2004-ben is, amikor az alumínium elejű, változó áttételű kormányműves BMW 5-öst tettem az első helyre. 2006-ban a BMW 3-as volt a kiemeltem, egyszerűen azért, mert jól átgondolt típusnak tartottam.

Mondják meg, mi a véleményem!

A 2002 utáni szavazatoknak egyébként viszonylag könnyű utánanézni. Az Év Autója zsűrinek van hivatalos weboldala a www.caroftheyear.org címen, ahol jobb oldalon, a previous winners – előző győztesek –  felirat alatti gördítősávon ki kell választani az évet, majd amikor megjelenik a győztes típus képe, a rövid összefoglaló szöveg alatti, piros see more – részletek – gombra kell rákattintani. Végül a megjelenő nagyobb kép feletti voting grid feliratú menüpontra kell kattintani. Itt megtekinthető, hogy a döntőbe jutott autókra melyik zsűritag hogyan szavazott. Volna is itt mindjárt egy kérésem: örülnék, ha minél többen megírnák, mit gondolnak a döntéseimről – még így, visszamenőlegesen is.

Ugyanazokban az években a többi zsűritag nyilván másként, a saját egyéni látásmódját is érvényesítve szavazott, de ugyanakkor valamilyen szinten figyelembe vette a hivatalos követelményrendszert is. Nézzük, milyen is a követelményrendszer – és nézzük mondjuk az idei év egyik esélyese, a VW Up példáján keresztül.

Miért indulhat az Év Autója díjért a VW Up?

Giugiaro és Silva közös munkája

Giugiaro és Silva közös munkája

Giugiaro és Silva közös munkája


A korábbi cikkben elfelejtettem említeni, hogy olyan feltétel is létezik, hogy az autónak tömeggyártásúnak kell lennie, ami azt jelenti, hogy a gyártási darabszámnak el kell érnie minimálisan az évi ötezer darabot. Meg van egy olyan is, hogy az eladást a szavazási év – jelen esetben 2011 – december 31-ig legalább megrendelés szintjén és legalább öt európai országban meg kell kezdeni.

A VW Up az elsőnek nyilvánvalóan megfelel, és a másikkal sem lehet gond, hiszen például Németországban már szeptember 13-án (valamilyen véletlen folytán a Frankfurti Autókiállítás első sajtónapján) elindult az árusítása, és nyilván hamarosan indul a többi országokban is. Egyébként ha ez mégsem történne meg, az Up-ot levennék a jelöltek listájáról, és jelölése átcsúszik a következő évre.

Mahagóni, ahogy illik

Mahagóni, ahogy illik


Ezeken kívül a gazdasági kérdésekkel sem lehet gond, hiszen a márka fennen hirdeti, hogy kedvező áron hozza forgalomba, ami a német árakra és részletfizetési megoldásokra teljesül is. Nézzük most már a többi, kézzelfogható szempontot.

Több kasztniváltozat, több motor, gyalogosmentő automatika

Valahogy így fest majd a négyajtós változat

Valahogy így fest majd a négyajtós változat

Valahogy így fest majd a sokajtós változat


A több karosszériaváltozat annyiban megvan, hogy jövőre lesz belőle nyújtott ötajtós is. A több motor már érdekesebb, hiszen csak egyetlen egyliteres, háromhengeres benzinmotort kínálnak hozzá – csakhogy több teljesítményszinttel, így többé-kevésbé mégis megfelel. A maga kategóriájában a praktikummal nincs gond, 251 literes csomagtartója az egyik – ha nem a – legnagyobb a kategóriában, és az utasterében is elfér négy átlagos testalkatú felnőtt. (Itt viszont hátrány, hogy az Up csak négyszemélyes.)

Csupán 79g CO2 kilométerenként

Csupán 79g CO2 kilométerenként

Csupán 79g CO2 kilométerenként


Az utastér minőségi kivitelezése, a biztonsági és kényelmi alapfelszereltség jónak tekinthető a kategóriában. (A biztonsági felszereltségnél plusz pontot érdemel, hogy a mini kategórián belül elsőként az Up-nál érhető el az automatikus vészfékező rendszer, amely akadályt érzékelve 30 km/h alatti sebességnél állóra fékezi az autót.)

Előny a sokféle kivitel és a változatos továbbfejleszthetőség, amire jó példa a hordozható, vagyis kivehető navigációs, telekommunikációs egység. Az ütközésbiztonságról biztosítottak minket, hogy az NCAP öt csillag a cél, de ezzel jobb lesz megvárni az ütközési kísérletek végeredményét.

Két gáztartálya a padló alatt lapul

Két gáztartálya a padló alatt lapul

Két gáztartálya a padló alatt lapul


Az Up egyébként azért is érdekes, mert idén akad közvetlen kihívója is, a Kia Rio, és a kettő közül – nekünk, zsűritagoknak legalábbis – előbb, vagy utóbb mindenképpen el kell dönteni, melyik a jobb. Ez azonban, mivel egy kategórián belüli típusokról van szó, viszonylag egyszerű probléma.

Nehezebb a választás, ha a két rivális két teljesen eltérő kategóriába tartozik. Ilyenkor én azt próbálom eldönteni, hogy a saját kategóriáján belül melyik a nagyobb dobás, és azt sorolom be a hét döntős közé, vagy a döntőben annak adok több pontot. Lehet, hogy nem ez a legjobb megoldás, de eddig nem találtam ki jobbat, hiszen kategóriákon és mindenen átívelően csupán egyetlen típus kaphatja meg az Év Autója díjat.