Az Opel Ampera/Chevrolet Volt kapta a legrangosabb európai autós elismerést 2012-ben, az Év Autója díjat. A 23 országból származó, 58 tagú, autós újságírókból álló zsűritől 330 pontot gyűjtött a hibrid modell.
A második helyen a Volkswagen új miniautója, az up! végzett, 281 pontot összegyűjtve. A harmadik helyen a Ford Focus zárt 256 ponttal.
Kadett E, Omega A, Insignia és Ampera
Ez az Opel negyedik Év Autója díja, legutóbb 2009-ben nyert a márka az Insignivál, de 1987-ben az Omega és 1985-ben a Kadett is első volt. Nem az Opel az első alternatív hajtású győztes, hiszen 2005-ben a Toyota Prius II, 2011-ben pedig a Nissan Leaf nyert.
Eredetileg több mint harminc modellt neveztek 2011 során a díjra, amelyek közül hetet szavazott be a zsűri a döntőbe. A már említett modelleken túl a Citroën DS5, a Fiat Panda, a Range Rover Evoque, a Toyota Yaris jutottak tovább.
A zsűritagoknak 25 pontot kell szétosztaniuk, egy típus maximum tíz pontot kaphat. Saját győztest is kell hirdetni, vagyis egy modellnek mindenképpen több pontot kell kapnia többinél, amelyek viszont már kaphatnak azonosan. A nyerő modellen túl a maradék pontokat legalább négy típus (lehet persze mindnek is adni) között kell szétosztani, s közöttük éppúgy ott lapulhat a végső győztes – amennyiben a többiek azt teszik az első helyre és díjazzák kiemelkedő pontszámmal.
A magyaroknál is nyert
Az Amperát mindkét magyar zsűritag, Surányi Péter és Gajdán Miklós is az első helyre tette szavazása során. „Már az elődöntő előtt is két jelöltet tartottam számon igazán. A viszonylag hosszú távot elektromosan megtenni képes, és a mindennapokban teljes értékű autóként használható Opel Amperát és a Ford Focust, amely mindent jól tud, amit egy típusnak nyújtania kell, ha eséllyel szeretne indulni a díjért” – avatott be Gajdán Miklós zsűritag a saját szavazatainak odaítélésbe, majd hozzátette:
„Az előremutató technika mellett döntöttem és az Opel konnektoros hibridjét 9 ponttal jutalmaztam, a Focusnak pedig hetet adtam. Utánuk következően a Citroën DS5-öt és a Volkswagen up!-ot értékeltem egységesen 3-3 ponttal. Előbbit az első új típusba beépített dízel-hibrid technikáért (mert a korábbi Peugeot 3008 HY4 nem új típus, csak új változat), utóbbit pedig azért, mert némely kisautó képességeit is felülmúlja minőségével, átgondoltságával és helykínálatával” (További részletek kollégánk ítéletéről a március 13-án megjelenő autóMagazinban olvashatók.) Idén először a Genfi Autószalon előestéjén adják át a díjat, szakítva a korábbi gyakorlattal, amikor az adott év novemberében hirdették ki a következő év autóját, pl. 2010 őszén a 2011-es cím birtokosát.
Így szavaztak a magyarok
Az Amperát első online lapként próbáltuk ki magyar utakon. Ha kíváncsi, milyen a GM csúcstechnikás gépe, tesztünket megtalálja erre a linkre kattintva.
A járműbe 152 lóerős teljesítményű, 370 Nm nyomatékú villanymotor kerül, ez mozgatja az autót a használattól függően 40-80 kilométerig. Ha a lítiumion-akkumulátor lemerül, akkor lép működésbe az 1,4-es benzines motor, amely a hivatalos megfogalmazás szerint hatótávnövelőként szerepel, tovább táplálja az elektromos hajtásrendszert és működteti a fedélzeti elektromos rendszereket, 500 km fölé növelve a jármű hatótávolságát.
Ugyanakkor nagyjából 110 km/óra felett átveszi a hajtás feladatait is, ilyenkor nem a villanymotor, hanem a benzines pörgeti az Ampera kerekeit. A jármű kilenc másodperc alatt gyorsul álló helyzetből száz km/órára, végsebessége 161 km/óra. Az Ampera akkumulátora négy óra alatt tölthető fel teljesen háztartási, 230 voltos konnektorról.