Jól látszik a baloldali házoldalon a három tengely ágyazása, valamint a túloldalon a kapcsolószerkezet
Jól látszik a baloldali házoldalon a három tengely ágyazása, valamint a túloldalon a kapcsolószerkezet

Jól látszik a baloldali házoldalon a három tengely ágyazása, valamint a túloldalon a kapcsolószerkezet

Jól látszik a baloldali házoldalon a három tengely ágyazása, valamint a túloldalon a kapcsolószerkezet


Azt hittem, tegnapi cikkemmel lelepleztem egy titkot, de végül egy másikra derült fény. Amikor kipróbáltuk az Opel új ötfokozatú, automatizált (robotizált) sebességváltóját, feltűnt, hogy milyen simán zongorázik a fokozatok között, holott az ilyen szerkezetekre ez nem jellemző.(Valamennyire mindig rángatnak.)

Amikor megkaptam a sajtófotókat, és nézegetni kezdtem őket, azt hittem rájöttem a selymes kapcsolás titkára: a képen ugyanis két tárcsás kuplung volt látható. Nem szokásos megoldás, hiszen megdrágítja a szerkezetet, de, ha ők mondják, hogy ez az automatizált váltó kuplungja…

Pénteken érkezett azonban az Opeltől egy e-mail, hogy a sebességváltókról készült képek felirataiba hiba csúszott. Két képet is úgy tüntettek fel, hogy az automatizált váltót mutatják, holott egy másik váltóról készültek. Ekkor esett le, hogy mit is ábrázol a kép, és a sorrendben előtte lévő valójában! Az Opel még be nem mutatott hatfokozatú, duplakuplungos sebességváltóját!

Azt tudtuk, hogy az Opel tervez ilyet készíteni, hiszen már majd minden európai gyártó kínál ilyet, sőt a Hyundai-Kia párosnak is van. Nem véletlenül és indokolatlanul, hiszen alacsonyabb fogyasztás érhető el általuk, mint a hagyományos automatákkal és sokkal finomabban kapcsolnak, mint az egyszerű, egytárcsás kuplungos automatizált sebességváltók.

Túl vaskos ez a szerkezet egy tárcsásnak. Nem is egytárcsás, hanem kettő

Túl vaskos ez a szerkezet egy tárcsásnak. Nem is egytárcsás, hanem kettő

Még akkor is, ha a két kuplung egyenként csak egy-egy száraz tárcsás megoldású, akkor pedig, ha két többtárcsás, olajban futó kuplungból állítják össze a párost még inkább! Az Opelé, mint a képen is látszik az olcsóbb megoldással, azaz száraz tárcsákkal készül, de a hírek szerint így is finomabban kapcsol majd, mint a VW hasonló rendszerű, de hétfokozatú DSG-je.

Új, duplakuplungos váltóját az Opel várhatóan ősszel mutatja be, de csak jövőre kerül piacra, együtt azzal új, háromhengeres, egyliteres turbómotorral, amelynek gyártását jövőre kezdik meg Szentgotthárdon. Előre láthatóan első ízben az Opel Adamban találkozhatunk vele, de később a Corsába, és az Astrába is bekerül.

Év Autója zsűritagunk blogja

Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy  melyik kocsi lesz az Év Autója.

Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.