Nehéz ügy ez! Összeszedni egy év legjobb autóit. Különböző kategóriák, különböző szempontok, különböző árak: hogyan lehet mégis kiemelni közülük a legjobbakat? A Top10 típusú listák készítői, valamint az Év Autója nemzetközi zsűrije pedig éppen ezzel próbálkozik meg, igaz, apró különbség, hogy míg az előbbiek általában egy, vagy legfeljebb néhány ember nézeteit tükrözik, az Év Autója választás eredménye 22 ország összesen 57 zsűritagjának a véleményét összegzi. Köztük személy szerint az enyémet, valamint Csikós Zsolt kollégáét a Totalcartól – mivel mi is tagjai vagyunk a szervezetnek.
Külön-külön
Hozzátartozik az igazsághoz, hogy az ötvenhét zsűritag nem egy találkozón összegyűlve egyezteti nézeteit, hanem e-mailben mindenki elküldi az általa választott autók hetes listáját, és végül a legtöbb szavazatot kapott típusokból áll össze a döntőbe mezőnye. Ezekre akár úgy is tekinthetünk, mint az év legkiemelkedőbb tulajdonságokat felmutató hét autójára.
A versenyben természetesen csak új típusok indulhatnak. Idén, a 2015-ös választásban például összesen 31 típus közül kellett szemezgetni, ebből kellett kiválasztani hetet. A döntősök sorrendjét csak az határozza meg, hogy márkájuk kezdőbetűje hányadik az ABC-ben (BMW, Citroën, stb.), vagyis rangsorolás egyelőre nincs.A két szavazás között az Év Autója zsűri elnöksége szervez egy rendezvényt, ahol a hét típus mindegyike egyszerre, egy helyen megjelenik, és mindegyiket ki lehet még egyszer próbálni és összehasonlítani. Ez történt meg a héten, és ennek kapcsán mutatjuk be a hét kiválasztottat, kitérve egyúttal arra, miért éppen őrájuk esett a választás. Utána egy kis játékra hívjuk Önöket, olvasóinkat: szavazzák meg, a hét közül melyik nyerte el leginkább a tetszésüket, melyik lenne Önök szerint a legméltóbb az Év (legjobb) Autója cím elnyerésére.
Az Év Autója zsűri döntésének végső eredményét március másodikán délután három órakor hirdetik ki, talán érdekes lesz látni, hogyan értékelt a 22 ország 57 szakújságírója, és hogyan gondolkoztak Önök, olvasóink. Lehet, hogy a kettő nem fedi majd egymást, de hát ahány ház, annyi szokás…
BMW 2 Active Tourer
A 2-es Acive Tourerrel túllépett eddigi önmagán a BMW, hiszen korábban sem elsőkerék-hajtásos modellje, sem egyterűje nem volt. Ez persze kevés lenne ahhoz, hogy bekerüljön a legjobb hét közé – ahhoz arra is szükség volt, hogy valami különlegeset is felmutasson. Ez pedig nem más, mint az, amiről a bajor márka többi terméke is híres, ellenben az egyterűekre nem jellemző: az élményt nyújtóan jó vezethetőség. Emellett még olyan tulajdonságaival vívta ki a bizalmat, mint a jó variálhatóság és olyan extrák felvonultatása, mint a lábmozgásra nyíló csomagtérajtó, a head-up-display, vagy a LED-es fényszóró. A Vezess.hu-n a következő linken teszteltük már korábban a BMW 2 Active Tourert.
Citroën C4 Cactus
No, ez az az autó, amire elég ránézni, hogy tisztán lássuk, itt valami rendkívüli áll előttünk. Az egész típus kiállása formabontó, amit tetéztek az ajtókra ragasztott műanyag ütközésgátló elemek. Belül sem mindennapiak a megoldások, melyek között olyan modern is akad, mint az LCD-s műszeregység. A Cactus azonban a szemmel láthatóakon túl egyéb érdemeket is felvonultat: utastere tágas, csomagtartója nagy, tömege pedig egy sor – bár esetenként kevésbé praktikus – megoldásnak köszönhetően kicsi, ami a korszerű motorokkal ötvözve kellemesen alacsony fogyasztást eredményez. Itt talál tesztet a Citroën C4 Cactusról.
Ford Mondeo
Új arcával sportosabb megjelenésű, ugyanakkor elődjéhez képest kívül nagyobb, belül tágasabb, és jobb minőségű autó az új Mondeo. Hagyományos hajtásláncú változatai ötajtós és kombi karosszériával készülnek, előbbinek csomagtér-ajtaja – a tömegcsökkenés jegyében – magnéziumból készül. A kategóriában szintén újdonság a gyalogosokra is automatikusan fékező rendszer, vagy a légzsákos hátsó biztonsági öv. Kényelmes rugózása mellett a Mondeo korszerű, takarékos motorjaival hívja fel magára a figyelmet, melyek sorában egy egyliteres, háromhengeres, turbófeltöltős benzinmotor is feltűnik. Benzin-elektromos hibrid változatot is kínálnak belőle, ez az egyedüli, amely négyajtós karosszériával készül. Az új Ford Mondeo menetpróbáját itt olvashatja.
Mercedes C-osztály
Prémium autóként sosem volt egy lapon emlegethető a tömegautókkal a Mercedes középméretű modellje, az új azonban nagyon komoly darabra sikerült. Elsősorban tágassága, minősége, gazdag felszereltsége és szolgáltatásai lenyűgözőek. Utóbbiak sorában előkelő helyet foglal el, hogy légrugózás is vásárolható hozzá (amit konkurensei még nagyobb modelljeikhez sem kínálnak), amellyel valóban kimagasló rugózási kényelmet nyújt. Motorválasztéka szélesebb a tömeggyártókénál, 116-tól 510 lóerőig terjed a skála, és összkerékhajtásos, valamint dízel-elektromos hibrid modell (300 Bluetec Hybrid) is rendelhető belőle. Itt olvashat tesztet az új Mercedes C-osztályról.
Nissan Qashqai
Felismerték a Nissannál, hogy a Qashqai második generációja nem ismételheti meg az első sikerét ugyanazzal, az elsősorban az olcsóságra építő recepttel. Ezért az új Qashqai nagyobb kívül és belül – a csomagtartót is beleértve. Az utastér minősége és hangszigetelése immár az egyik legjobb a kategóriában, és a rugózás úgy kényelmes, hogy közben az úttartáson sem esik csorba. A hajtásláncok választékában a takarékosság az első, jelzi ezt a csak elsőkerék-hajtással árusított 1,2 literes, turbófeltöltős benzin- és 1,5 literes dízelmotor. Aki többre vágyik, annak 1,6 literes, 163 lóerős, turbófeltöltős benzinmotort és 1,6 literes dízelt is kínálnak, utóbbit összkerékhajtással együtt is. Itt olvashatja az új Nissan Qashqai tesztjét.
Renault Twingo
Hát igen, az új Twingo láttán hajlamos a fejéhez kapkodni az ember. Az még csak hagyján, ahogy a motorháztető, illetve az annak látszó tárgy nyílik. Nem lehet ugyanis rendesen felnyitni, csak felemelni, s akkor is csak két heveder tartja leesés ellen. Az azonban, hogy alatta nincs is motor, mert az hátul található, a mai világban sokkal meglepőbb. (Persze, ha tudjuk, hogy a Smarttal közös alapra készülő típusról van szó, akkor nem is akkora a meglepetés.) A motor elrendezéséből adódóan a Twingo az egyik legtágasabb miniautó, és utastere is ügyesen variálható – ellenben a csomagtartója csak átlagos. Turbó nélküli egyliteres, háromhengeres, 70 lóerős motorja kicsit vérszegény, de takarékos. E mellett 90 lóerős, turbófeltöltős változat is van, amely hamarosan duplakuplungos, automatizált váltóval is elérhető. Itt olvashat tesztet az új Renault Twingóról.
Volkswagen Passat
Szabadabb kezet kaptak a tervezők azáltal, hogy a Passat nyolcadik generációját a keresztmotoros, moduláris padlólemezre (MQB) építhették. Éltek is a lehetőséggel: miközben a hosszúság alig változott, a tengelytáv csaknem nyolc centivel gyarapodott. Az eredmény a Superbével csaknem azonos hátsó lábtér, így ma a Passat kategóriája egyik – ha éppen nem – legtágasabb autója. Az utastér minősége szintén kiemelkedik a kategóriából, a BMW némelyik típusa például ebből a szempontból nem éri el a Passat színvonalát. Az extrák kínálata fergeteges, beleértve az LCD-műszeregységet (feláras!), a biztonsági extrákat és a médiarendszereket. Ugyanakkor a Passat könnyebb is elődjénél, ami a kilenc darabból álló, korszerű motorokkal együtt az alacsony fogyasztás és károsanyag-kibocsátás záloga. Benzin-elektromos hajtású konnektoros hibrid változat is készül belőle, GTE néven. Az új Volkswagen Passat tesztje itt olvasható.