Úgy állt Wolfsburgban, a Volkswagen főhadiszállásán a VII-es Golf a földig letakarva, mintha csak arra várna, hogy leleplezzék. Csak az volt furcsa, hogy nem egyszerű lepellel fedték le, hanem olyannal, ami tele volt tömésekkel – naná, hogy azért, hogy ne lehessen kivenni az éleket és a domborításokat.
Egy szigorú bácsi strázsált a legújabb Golf mellett, aki nagyon összehúzta a szemöldökét, amikor a töméseket félretolva tapogatni kezdtem a lemezeket. Sajnos elég gyenge vagyok Braille-írásból is – csak tapintás alapján nehezen tudnám lerajzolni a karosszéria vonalait. Fényképezni pláne nem lehetett, ahogy beléptünk, elkobozták nemcsak a fotómasinákat, de még a fényképezni képes telefonokat is.
Szeptember 4-ig nincsenek képek
Ha már a tapogatás nem jött össze, mással próbálkoztam. A lepel más különlegességgel is bírt, a két első ajtón látszott, hogy azt külön burkolták be, így ki lehet nyitni. Persze megpróbáltam, de a szigorú bácsi nem állt meg a szemöldökráncolásnál, hanem korát meghazudtoló lendülettel odapattant, és visszacsukta az ajtót. De azért megvigasztalt, hogy ha most nem is, de később be lehet majd nézni, csak meg kell hallgatni az előadásokat.
Abból pedig akadt bőven. Annyi adatot és tudnivalót öntöttek ránk, hogy Csikós Zsolt kollégámmal csak úgy kapkodtuk a fejünket. Szinte mindent elárultak az autóról, a hajtásláncok és menetteljesítményi adatok kivételével, úgyhogy kíváncsi vagyok, a Golf VII külsején kívül mivel tudunk majd többet szeptember 4-én, amikor az első képeket közlik.
Alacsonyabb, de tágasabb
Megvannak például a pontos méretek, 4255 milliméteres hosszával a Golf VII-es 56 mm-rel hosszabb, mint elődje. Szélessége 13 milliméterrel 1799 milliméterre nőtt, miközben a magasság 28 milliméterrel 1452 milliméterre csökkent.
De ez az egyetlen méret, ami csökkent, minden más nőtt, a belső méreteket is beleértve. A tengelytáv például 59 milliméterrel 2637 milliméterre nyúlt. Az utastér azonban csak 14 milliméterrel hosszabb (most 1750 mm), viszont minden szinten (derék, váll) szélesebb, és a fejtér is nagyobb, mind elöl, mind hátul.
380 literes a csomagtartó
A hosszúság növekedéséből a csomagtartó is profitált. A befogadóképessége 30 literrel 380 literre bővült, ami ha nem is élvonalbeli, de már elég masszív adat a kategóriában. A használhatóságát azzal is növelik, hogy a padlója 10 centivel süllyeszthető-emelhető, így a hátsó támlák immár alapáras előrehajtása után 1558 mm hosszú, sík rakteret lehet kialakítani. Az ülőpárnák viszont továbbra is rögzítettek, aminek persze megvan az oka.
Könnyebb egy mázsával
A magyarázat – legalábbis az egyik – a tömegcsökkentés. Csak az ülések átszabásával 7 kilót spóroltak meg, míg a teljes autó pont egy mázsával nyom kevesebbet a mérlegen a VI-os Golfnál.
Már önmagában az üres karosszéria könnyebb 23 kilóval, ami úgy jöhetett össze, hogy egy teljesen új szerkezet. Szemben a VI. generációval, amely csupán a VI-os átfazonírozásával született, a VII-es az utolsó csavarig új.
Alapja a VW konszern friss fejlesztésű moduláris, keresztmotoros építőkészlete (németül Modulare Querbaukasten – MQB), amire az Audi A3-as, a Skoda Rapid, a Tiguan vagy a Seat Leon, összesen legalább 40 konszerntermék épül majd a közeljövőben.
Éppen azért, mert friss, az MQB kialakításakor a legkorszerűbb módszereket vethették be, amelyek természetesen mind szerepet kaptak abban, hogy a VII-es Golf a maga 1150 kilós tömegével nagyobb méretei és jóval nagyvonalúbb alapfelszereltsége ellenére könnyebb lehet, mint az 1163 kilót nyomó IV-es Golf.
Könnyebb a négyes Golfnál
Az acélok 28 százaléka nagyszilárdságú, részben lézerhegesztéssel helyükre illesztett acél és tömeget takarítanak meg a változó vastagságú lemezalkatrészek, amelyek csak ott vastagok, ahol erősnek kell lenniük. A Golf VII-es üres karosszériája így végül ajtókkal, sárvédőkkel, motorháztetővel és csomagtartóval együtt 337 kilót nyom, ami tényleg nem rossz eredmény.
Bár ez alkalommal csak megemlítették, de a nagy megkönnyebbülés része egyes új motorok bevezetése. Ilyen a Polóban kipróbált 1,4 literes TSI, amely vas helyett alumíniumblokkot kap, amivel önmagában 16 kilót sikerült hozni a konyhára.
4,8 litert fogyaszt a hengerkiiktatós benzines, 3,2-t a legtakarékosabb TDI
Ezzel a stop-startos motorral, amelynek két hengere kis terhelésnél és fordulatszámnál kikapcsol, a Golf VII 4,8 liter benzint fogyaszt 100 kilométeren, ami szintén nem rossz adat. (A 125 lóerős, háromhengeres Focus 1,0 EcoBoost szabványos átlaga 5,0 liter/100 km.)
Jobban fűt az új dízel
Az 1.4 TSI-n kívül megújul a 2.0 TDI is. Azonos lökettérfogata és furat-lökete ellenére a nagyobbik dízel teljesen átalakul. Kisebb teljesítményű kivitelének teljesítménye 140-lóerőről 150-re, nagyobb teljesítményűé 170-ről 180-ra emelkedik, de ezenkívül is minden átalakul rajta. Áthelyezik a kiegyensúlyozó tengelyt, egyesítik a szívócsövet és a töltőlevegő-hűtőt, míg a hűtőkörök száma háromra emelkedik, nem utolsó sorban azért, hogy az utastér gyorsabban legyen felfűthető.
Ezek után már csak azt kellett végighallgatnunk, hogy a Golf VII-es nemcsak maga takarékosabb, de a gyártás során is nagyon ügyelnek, hogy kisebb legyen a környezet terhelése. Mind az energia- és vízfelhasználást, mind az oldószergőzök kipárolgását, mind a hulladék keletkezését legalább negyedével kívánják csökkenteni 2018-ig.
Végre kinyílt a Golf
És végre elérkezett a pillanat, hogy feltáruljanak azok a bizonyos ajtók – amit nem követett vérfagyasztó megdöbbenés. A műszerblokkból az ismert két kerek, fehér megvilágítású műszer nézett vissza, köztük kis színes TFT-kijelzővel, a kardánalagúton a DSG váltó karja mögött ott az ismert kis redőny, alatta a pohártartóval (sörnyitó nélkül), bal kéznél pedig ott az ismert világításkapcsoló.
És mégis, valahogy más az összhatás… A bajuszkapcsolók tapintása finomabb, új a kormány és rajta a kapcsolórendszer, az ablakemelő kapcsolóinál pedig jobban érezhetők a határolások. A sok mélyen puha műanyagtól és a finoman alkalmazott krómoktól a minőségi benyomás olyan, mintha nem is VW-ben, hanem Audiban ülnénk. Na jó, nem a legújabban, és nem egy A6-osban, de mintha az egy generációval ezelőtti A4-esben.
Az összhatást javítja, hogy a Golf VII-esben alaptartozék a színes érintőképernyős infotainment rendszer. Mármint az 5 colos, mert felárért 5,8 és 8,0 colos is van. Az utóbbi kettő már azt is tudja, hogy a kéz közeledésére hívja rá a kezelőfelületet a képernyőre, míg addig csorbítatlanul csodálhatjuk a például a navigációs térképet.
Újdonság a Multicollision Brake
Elektronikai rendszerekben amúgy sem áll majd rosszul a VII-es Golf, a vezetőtámogató rendszereket már-már felsorolni is nehéz. Lehet majd hozzá rendelni távolságtartó tempomatot, sávtartó rendszert, automatikus parkoló-segédet, 30 km/óráig hatásos koccanásgátlót, nagy sebességnél működő ráfutásgátlót, és fáradtságfelismerőt is.
Igazi újdonság azonban a többszörös ütközést megakadályozó Multicollision Brake rendszer. A tapasztalatok szerint az ütközéses balesetek negyedében az első csattanás után még továbbiak történnek. A fék aktív és automatikus alkalmazásával ezeket akadályozza meg az új rendszer. (A rendszer azonban kikapcsol, ha a vezető az ütközést követően gázt ad, így el lehet menekülni a 40 tonnás kamion elől.)
Hazánkban október végétől
Ugye szóltam, hogy sokat meséltek, pedig a nagyszilárdságú acélok melegsajtolását, a sajtoló szerszámokat gyártó, betonból készült (!), 2,5 millió euróba kerülő marógépet, a szuperrugalmas karosszéria-összeállító keret és robotrendszert meg sem említettem.
Mégsem félek attól, hogy nem lesz mit megtudnunk szeptember 4-én, amikor végre tényleg fellebbentik a fátylat. Az autóra itthon sem kell sokat várni, a teljes Magyarországon elérhető paletta értékesítése egyszerre kezdődik október végén – tudtuk meg Németh Balázstól, az importőr Volkswagen-márkaigazgatójától.