Gyakran kérdezik tőlem, hogy sportkocsi sohasem lesz-e az Év Autója. Nos, nemhogy nem lesz, hanem már volt is sportkocsi az Év Autója – igaz eléggé speciális körülmények közepette.

A Mercedes-Benz 450S 1974-ben győzött. Azóta a 928-as Porsche volt a legsportosabb kocsi, rendes, igazi kemény sportgép sosem volt Év Autója
Porsche 928: nem igazi sportkocsi, inkább GT, de így is a legsportosabb Év Autója díjas mind közül

Porsche 928: nem igazi sportkocsi, inkább GT, de így is a legsportosabb Év Autója díjas mind közül

Porsche 928: nem igazi sportkocsi, inkább GT, de így is a legsportosabb Év Autója díjas mind közül


A Porsche 928 nyerte el a címet még 1978-ban, amikor amerikai újságírókat is bevettek a zsűribe. Hasonlóra még egyszer, négy évvel korábban, 1974-ben akadt példa, akkor a Mercedes-Benz S-osztály akkor legerősebb változatát, a 450 S-t választották meg Év Autójának – ez volt eddig az egyetlen alkalom, hogy a patinás német márka megkapta a díjat. Az Év Autója tehát nem az über-csúcsmodell, az 1975-től gyártott, 286 lóerős és 7,4 s alatt százra gyorsuló 450 SEL 6.9 volt. A jelenleg trendinek számító BMW gyártmányai közül soha, egyetlen egy sem volt soha az Év Autója.


Többek között ezek miatt is gyakran kérdezik tőlem, hogy egyáltalán mi alapján választ a zsűri? Akár írhatnám azt is, hogy ahány zsűritag, annyiféle szempont, de ez csak féligazság lenne, vagy talán még annyi sem. Alapvető szempontokat ugyanis a szabályzat is rögzít, és ezek lényegében azonosak azzal, amit az autós újságírók a tesztelések során is figyelembe vesznek.

ÉV Autója zsűritagunk blogja

Sportkocsi sohasem lesz az Év Autója? 20
Gajdán Miklós


Gajdán Miklós, társlapunk, az autóMAGAZIN szerzője a Car of the Year, vagyis az Év Autója szervezet két magyar tagjának egyike. Egy ötvennyolcad részben ő dönti el évről évre, hogy  melyik kocsi lesz az Év Autója. Nem csoda, hogy az autógyártók tenyerükön hordozzák. Elviszik prototípusokat vezetni, hipermodern gyárakat nézni, nem egyszer hónapokkal a premier előtt már odaadják neki legújabb modelljük kulcsát.

Az autós újságírókból álló nemzetközi bizottság magyar tagja a Vezess.hu-n osztja meg élményeit a magyar netezőkkel még szigorúan titkos autókról, új technikákról, utazásairól, autós kalandjairól.

Ilyen például, hogy mennyire praktikus egyáltalán az autó, mennyi hely jut az utasoknak és a csomagoknak, mennyire kényelmes és milyen színvonalon kivitelezett az utastér, milyen az úttartás, mennyire rugalmas, erős, takarékos és kulturált a motor, milyen a váltó, stb. De szerepel a szempontok között az is, ami a legtöbb autóvásárlót  a leginkább izgatja: mennyibe kerül az autó, illetve milyen az ár-érték aránya.

Porsche 911: miért pont most lenne Év Autója, ha az elmúlt 48 évben egyszer se lett?

Porsche 911: miért pont most lenne Év Autója, ha az elmúlt 48 évben egyszer se lett?

Porsche 911: miért pont most lenne Év Autója, ha az elmúlt 48 évben egyszer se lett?


Ha ezeket mind összerakjuk, és elgondolkodik valaki például az idei, vagy a játék kedvéért a tavalyi nevezetteken, szerintem ő is oda fog jutni, hogy lehet egy kétüléses roadster bármilyen élvezetesen vezethető és bármennyire robbanékony, kisebb eséllyel indulhat harcba a díj megszerzéséért, mint egy kedvezőbb árú, a mindennapi használatra alkalmas, praktikus modell.

Persze, mint mindenben, itt is van, ami árnyalhatja a képet. Akár az egyes zsűritagok egyedi ízlése, vagy akár nemzetisége, ami alapján másképp és másképp súlyoznak az egyes szempontok között. Az olasz zsűritagok közül (de említhetem az angolokat is) többen lelkesednek a sportosabb autókért, míg a franciák az extravagánsakat és az egyterűeket (ha van ilyen a felhozatalban) részesítik előnyben.

A Hatos BMW-nek BMW-ként és kupéként/kabrióként egyaránt nincs esélye idén. Talán az Egyes megtöri a jeget, és ő lesz az első Év Autója BMW?

A Hatos BMW-nek BMW-ként és kupéként/kabrióként egyaránt nincs esélye idén. Talán az Egyes megtöri a jeget, és ő lesz az első Év Autója BMW?

A svéd zsűritagok a biztonságot és a praktikumot helyezik általában a többi szempont elé. De például az is különbség, főleg tőlünk nézve, hogy a legtöbb európai országban egy középkategóriás autó, egy kompakt egyterű vagy szabadidőautó megvásárlása az átlagember számára sem elérhetetlen. Ezért nyugati kollégáimnak ezek még abszolút beszámítható darabok.

És van még egy szempont, ami pont az idei, azaz a 2012-es Év Autója választást is befolyásolhatja. A díj odaítélésénél illik figyelembe venni, hogy mennyi műszaki, technikai újdonságot rejt a típus. Jelentős részben ennek köszönhetően lett a 2005-ös Év autója a Toyota Prius és a 2011-es a Nissan Leaf.

Hyundai Veloster: sportkocsiként semmi esélye a díjra

Hyundai Veloster: sportkocsiként semmi esélye a díjra

Hyundai Veloster: sportkocsiként semmi esélye a díjra


A 2012-es választásnál pedig az került szóba, hogy esetleg felveszik a nevezettek közé a Peugeot 3008 Hybrid4-est, holott a szabályzat azt is rögzíti, hogy egy már futó típus változata (például más karosszéria-kivitele) nem indulhat a díjért. (Fura is lenne, ha az egyik évben ugyanannak a típusnak a limuzinja, majd a következőben a kombija nyerne.)

A 3008 Hybrid4 viszont éppen azzal kerülhetne be a kosárba, hogy teljesen újszerű technikát találunk benne. A nevezés azonban még kérdéses, erről a zsűri bizottság dönt majd, még a lista véglegesítése előtt.

Még egyszer a 2012-es Év Autója választás tervezett (nem hivatalos) nevezési listája:

Audi A6
Audi Q3
BMW 1
BMW 6 (ő nem sportkocsi, de luxuskupéként nemigen nyerhet)
Chevrolet Orlando
Citroën DS4
Citroën DS5
Fiat Panda
Ford Focus
Ford B-Max
Honda Civic
Hyundai i40
Hyundai Veloster (ő sem valószínű)
Kia Picanto
Kia Rio
Lancia Y
Lexus GS
Mazda CX-5
Mercedes B-Class
Mercedes ML-Class
Mercedes SLK (ő is sportkocsi, semmi esélye)
Opel (Vauxhall) Ampera/Chevrolet Volt
Opel Zafira Tourer
Peugeot 508/RXH
Peugeot 3008 Hybrid4
Porsche 911 (szinte biztos kieső)
Range Rover Evoque
Renault Twizzy
Renault Kangoo Z.E.
Renault Fluence Z.E.
Ssangyong Korando
Toyota Verso S / Subaru Terzia
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen Jetta
Volkswagen Up