Tűz vagy jég - Következik az USA GP
Mindössze egy hét telt el az igencsak kalandos Kanadai Nagydíj után és újra szurkolhatunk a Forma-1 versenyzőinek. A mezőny marad az amerikai kontinensen, hiszen az indianapolisi verseny, az USA Nagydíj következik. A kanadai grand prix után egyértelmű, hogy a legtöbben továbbra is McLaren-Renault csatát várnak, annak ellenére, hogy a két csapat négy pilótája közül mindössze Kimi Räikkönen örülhetett a verseny végén.

A Renault-nak a tavalyi évhez hasonlóan idén sem sikerült a kanadai futam. Ennek ellenére a csapat spanyol sztárja, Fernando Alonso nem vesztette el az önbizalmát, hiszen még mindig vezeti az egyéni ponttáblát és sikeresen szeretné zárni az amerikai futamot.

„Mindig fantasztikus az itteni atmoszféra – ez az egyik leghíresebb versenypálya, és mindenki ismeri Indianapolist. Kétségkívül ez az egyik legrangosabb nagydíj, amit megnyerhetünk. Ami a pályát magát illeti, az egy kicsit összetett és néhány szekciója igencsak különbözik egymástól: vannak nagyon gyors egyenesek, majd nagyon-nagyon lassú kanyarok. Nagyon óvatosnak kell lenni az autó beállításakor, hogy biztos legyél benne, nem veszítesz el emiatt sok-sok időt.” – mondta Alonso.

Hiába fejlesztett a McLaren és a Renault remek versenyautókat, a balszerencse nem kerüli el pilótáikat. Bár Alonso négy futamon, Räikkönen pedig hármon győzött már idén, nem volt gondtalan az idei sorozatuk.

Csapattársaikról, Fisichelláról és Montoyáról már nem is beszélve, akik mindketten nagy reményekkel érkeztek új csapatukhoz, de az eredmények egyelőre elmaradnak. Ha fogadni kellene, legtöbben ezúttal is Alonsóra, vagy Räikkönenre győzelmére fogadnának.

A Ferrarik továbbra sem versenyképesek, de Kanadában a szerencse melléjük szegődött, ami megváltoztathat egy két dolgot a csapaton belül. Az indianapolisi pálya pedig kedvezhet az istállónak, hiszen a hosszú célegyenes miatt ezen a futamon könnyebben ledolgozható az időmérőn összeszedett hátrány.

Bár a Kanadában ezüst és bronzérmes helyet szerző Ferrari csapata már bizakodó, de még mindig nem elégedett. Mi több, Jean Todt csapatfőnök szerint csak a totális győzelem jelent sikert. „A Kanadai Nagydíj semmi esetre sem a fordulópont. Ha összegezni szeretnénk, az lesz a fordulópont, amikor minden Grand Prix-t megnyerhetünk, mint a múltban, s ami az idei szezon kezdetével ért véget.”

Néhány téren mégis előrehaladást ért el a csapat. „Nagyon elégedettek voltunk a Bridgestone abroncsokkal a verseny során, talán az időmérő edzés alatt volt egy kicsit kisebb a tapadásunk.” szögezte le Todt.

Az olasz istálló a kezdeti küszködés után talán meg tud újulni és egy esetleges indianapolisi jó teljesítménnyel a konstruktőri pontverseny harmadik helyéhez juthat a maranellói csapat. Legközelebbi vetélytársaik, a Williams és a Toyota már csak két pontnyi előnnyel rendelkeznek.

Mindkettőnek elkelne már egy kiugró eredmény, mert bár folyamatosan gyűjtik a pontokat, élcsapatnak jelenleg egyiket sem lehet nevezni.

Tűz vagy jég – Következik az USA GP 25

Indianapolis olyan jelentőségű, akár Monte Carlo. Egy esetleges győzelem sokkal emlékezetesebb, mint más pályákon. A 4192 méter hosszú indianapolisi pálya két teljesen ellentétes részből épül fel. Az egyik a döntött oválrésszel induló és a célegyenessel folytatódó padlógázas szakasz, a másik pedig a belső részen kialakított rendkívül lassú rész.

Az indianapolisi pályán a legfontosabb, hogy a csapatok megtalálják az egyensúlyt az aerodinamikai és a mechanikai tapadás között annak érdekében, hogy az autók a lehető legnagyobb sebességgel hajtsanak, mégis jó legyen a vezethetőségük a belső részen.

A Brickyardot (az eredeti pálya téglából épült, innen a név: téglagyár) mégsem sorolják a túl technikás pályák közé, amelyen egy évben csak egyszer köröznek a csapatok. Ezen a pályán soha nem tesztelnek az istállók, így egy évben egyszer, a verseny alatt tehetik próbára autóikat a legendás amerikai aszfaltcsíkon. Időbe telik mire a pilóták hozzászoknak a pályán vezetéshez és a pálya természetéhez.

Az ovális rész 1780 méter hosszú és itt az autók több mint 20 másodpercen keresztül teljes erőbedobással futnak. Ezután hetedik sebességfokozatba kapcsolva még további tíz másodpercet mennek. A második leghosszabb egyenest Monzában találhatjuk, ahol a pilóták 1236 métert tesznek meg 14 másodperc alatt teljes gázzal.

Éppen emiatt a motorokra is jobban figyelnek a csapatok, hiszen a nagyon hosszú teljes terhelés erőteljesen megviselheti az erőforrást. A célegyenes végén a 340 km/órás sebesség sem elképzelhetetlen. Az idei versenyre a pályát újraaszfaltozták, ami további kihívás elé állítja a gumiszállítókat.

Nemcsak a hosszú, nagysebességű terhelésre kell koncentrálniuk, hanem a lassú szakaszokon szükséges nagy tapadásra is. Éppen ezért a gumik terhelése is beleszól a csapatok taktikájába. A túl sok üzemanyag jobban terhelné az autókat, így kicsi a valószínűsége, hogy egykiállásos taktikát látnánk, az általános valószínűleg a kétszeri tankolás lesz.

A 73 körös USA Nagydíj június 19-én helyi idő szerint 13 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza: 4192 km, a teljes versenytáv 306.016 km. A pályarekordot Rubens Barrichello tartja, ideje 1 perc 10,399 másodperc.

2004-ben Michael Schumacher győzött, tehát ferraris siker született. A német pilóta ideje 1 óra 40 perc 29,914 másodperc volt. A második helyezett Rubens Barrichello (Ferrari) lett, míg a harmadik helyen Takuma Sato ért célba a BAR-Hondával.

(Forrás: Amber PR)
(Grafika: f1.allianz.com)

Tűz vagy jég – Következik az USA GP 26