2005-ös Német Nagydíj

Ahogy várni lehetett, remek versenyt hozott a Forma-1 világbajnokság 12. futama, a Német Nagydíj. Jól kezdte a versenyt Kimi Räikkönen, aki a rajttól vezetett, Fernando Alonso kissé lemaradva, de tartotta a lépést a finnel.

[bekkep]Ám a McLaren nem bírta a versenyt, a 35. körben a versenyautó tönkrement, így Raikkönen az első helyről esett ki. Alonso ekkor átvette vezetést és behozta az első helyre a Renault-t.

A spanyol fiatalembernek ez volt idén a hatodik első helye, amivel nem csak megszilárdította a vezetőhelyét a világbajnoki pontversenyben, de szinte el is döntötte a vb kimenetelét, hiszen már 36 ponttal vezet Räikkönen előtt.

A versenyt nem a fenn említett két versenyző produkálta, hanem Jenson Button, Michael Schumacher és Juan Pablo Montoya. Utóbbi a 20. helyről rajtolt el, ám ez nem szegte kedvét, mindenkinél gyorsabban hajtott és a boxtatktikája is remekül működődött. Átgázolt a mezőnyön és megszerezte a második helyet.

[bekkep]Michael Schumacher is derekasan helyt állt, mintha a győzelemért autózott volna. Jól rajtolt és feljött a harmadik helyre, amit sokáig tartott is. Ám Jenson Button autója gyorsabb volt az övénél, így elvesztette a csatát a brittel szemben, csakúgy, mint Montoyával szemben, ám ő a boxban előzte meg.

A verseny végén Fisichellával vívott több körön keresztül izgalmas küzdelmet a hétszeres világbajnok. Ezúttal is a német volt a vesztes, így csak ötödikként zárt a hazai versenyen. Csapattársa Rubens Barrichello nála is rosszabbul végzett, csak tizedik lett.

A csapat világbajnokságban is tovább növelte előnyét a Renault, miután versenyzői 15 pontot gyűjtöttek, szemben a McLaren 8 pontjával.

A verseny részleteit a 2. oldalon olvashatják

 

Forma-1 Német Nagydíj

A verseny végeredménye:

1. F. ALONSO Renault (M) 1h26’28″599 212.629 Km/h
2. J.P. MONTOYA McLaren Mercedes (M) + 0’22″569 211.709 Km/h
3. J. BUTTON BAR Honda (M) + 0’24″422 211.633 Km/h
4. G. FISICHELLA Renault (M) + 0’50″587 210.576 Km/h
5. M.SCHUMACHER Ferrari (B) + 0’51″690 210.532 Km/h
6. R.SCHUMACHER Toyota (M) + 0’52″242 210.510 Km/h
7. D. COULTHARD RedBull Cosworth (M) + 0’52″700 210.491 Km/h
8. F. MASSA Sauber Petronas (M) + 0’56″570 210.336 Km/h
9. C. KLIEN RedBull Cosworth (M) + 1’09″818 209.806 Km/h
10. R. BARRICHELLO Ferrari (B) +1 kör
11. N. HEIDFELD Williams BMW (M) +1 kör
12. T. SATO BAR Honda (M) +1 kör
13. C. ALBERS Minardi Cosworth (B) +2 kör
14. J. TRULLI Toyota (M) +3 kör
15. J. VILLENEUVE Sauber Petronas (M) +3 kör
16. N. KARTHIKEYAN Jordan Toyota (B) +3 kör
17. T. MONTEIRO Jordan Toyota (B) +3 kör
18. R. DOORNBOS Minardi Cosworth (B) +4 kör
19. M. WEBBER Williams BMW (M) +12 kör

Kiesett:

20. K. RAIKKONEN McLaren Mercedes (M) +32 kör

A pontverseny állása

A versenyzők nyilatkozatai:

Fernando Alonso:

Fantasztikus és tökéletes volt ez a mai nap számomra. Az autó nagyon jó volt, alig kellett rajta állítani a kiállásoknál. De ez nem volt elég az első 30 körben, mert csak követtem Kimit, aki gyorsabb volt nálam. Miután kiesett kissé unalmassá vált a futam, mert elég nagy volt az előnyöm. Nem volt értelme keményen versenyezni. Pillanatnyilag a McLaren gyorsabb, de a verseny 70 körig tart és nem 30-ig, mi befejeztük ők nem.

Juan Pablo Montoya:

Nagyon jó verseny volt. Az első pár kör kissé őrült volt, aztán a forgalomban autózva üzemanyagot spóroltam. Majd később beértem Michaelt és Jensont, gyorsabb voltam, de vártam. Amikor kimentek, futottam pár gyors kört és a tankolás után eléjük kerültem.

Jenson Button:

Nagyszerű mulatság volt, jó volt küzdeni. Michael elém került a rajtnál, sokáig mentem mögötte, szörnyen nehéz volt leelőzni a Ferrarit. Ha nem lettem volna ilyen sokáig mögötte, akkor talán előrébb is végezhettünk volna.


A Német Nagydíj részletesen:

Felhős, borús időben kezdődött a Német Nagydíj, többen esőt vártak, a csapatok az esőgumikat is melegítették. A levegő 24, az aszfalt 31 Celsius fokos volt a rajt idején. Juan Pablo Montoya autójában motort cserélt a csapat, hogy még nagyobb teljesítményt alkalmazhassanak, ezért nem a 19., hanem a 20. helyről indult.

[bekkep]A rajtnál a két Renault azonnal támadott, de Schumacher sem volt rest. A célegyenes végi kanyart sokan kiszélesítették, mert a mezőny nem fért el. Több autó kissé megsérült a koccanások során. Kimi Räikkönen megőrizte első helyét, Alonsoval szemben, aki próbálta őt előzni. Schumacher feljött a harmadiknak, Fisichella visszaesett az ötödik helyre.

A nagy kakaskodásban a következő részen Tacuma Sato nekiment Fisichellának hátulról, a japán autójáról letört az első vezetőszárny, amit kicseréltek a boxban. Az olasz viszont visszaesett további három helyet.

Räikkönen mögött, Alonso, Michael Schumacher, Button, Heidfeld, Coulthard, Massa, Fisichella volt a sorrend a második kör után. Juan Pablo Montoya átgázolt a mezőnyön, az első kör után a 11., a második kör után már kilencedik volt a kolumbiai.

[bekkep]Mark Webber a harmadik körben kiállt a boxba, a csapat a versenyautót betolta a garázsba, ahol javítottak rajta. Az ausztrál nem adta fel a versenyt. A negyedik körben Jacques Villneuve nekiment hátulról Robert Doornbos Minardijának. Mindketten megpördültek, de tudták folytatni, miután mindkettőjük autóját megjavították a boxban.

Räikkönen kissé elszakadt Alonsotól, aki szintén tisztes távolságban autózott Schumachertől, de Jenson Button is lemaradt a német mögött. Tíz kör után Räikkönen 4,1 másodperccel vezetett Alonso előtt.

Hátul Felipe Massa feltartotta a mögötte autózó, de látszólag nála gyorsabb Fisichellát és Montoyát. Heidfeld a 15. körben állt ki a boxba tankolni, valószínűleg a Williams három kerékcserés taktikát alkalmaz a német számára. Karthikeyan autóját két körrel később töltötték fel.

[bekkep]A 18. körben Raikkönen vezetett, mögötte Alonso (+7,9 mp), Schumacher (+17,5 mp), Button (+ 20,6 mp), Coulthard (+27 mp) követte. Felipe Massa és Chritian Klien is a 19. körben járt kinn a boxban, őket Button követte a következő körben.

A 21. körben megbüntették Robert Doornbost, mert a kiállásánál a csapat egyszerre tankolt és kereket is cserélt nála, ami tilos. Ezért 10 másodperces stop ang go büntetést kapott.

A 22. körben Fernando Alonso és Michael Schumacher egyszerre érkezett tankolni, majd érkezett vissza a pályára. A Renault másik versenyzője Fisichella egy körrel később tankolt.

[bekkep]Räikkönen a 25. körben járt a boxban üzemanyagért, majd visszaállt az első helyre. Ralf Schumacher sokat hozott ellenfelein, mert Fisichella elé tudott visszaállni, de kissé elfékezte magát, így az olasz megelőzte. Ezzel a német a hatodik helyre jött vissza. Rubens Barricehllo a 26. körben tankolt, őt Montoya követte a következő körben.

A sorrend ekkor a következő volt: Räikkönen, Alonso, Michael Schumacher, Button, Montoya, Fisichella, Coulthard, Ralf Schumacher. A 28. körben Tiago Monteiro hibázott, amikor Jacques Villeneuve el akart menni mellette, ekkor összeütköztek, a látványos baleset után mindketten a boxba hajtottak, de folytatták a versenyt.

A versenyben ekkor Räikkönen, Montoya és Alonso volt a leggyorsabb. Button egyre inkább felzárkózott Schumacher mögé, de Montoya is közeledett a brithez.

[bekkep]Kimi Räikkönen versenyautója a 35. körben tönkrement, így a finn feladta a versenyt, valószínűleg a váltó ment tönkre a Mercedesben. Ezzel Alonsé lett a vezetőhely, 26-27 másodperccel, Schumecher és Button előtt, de már Montoya is látótávolságon belül volt (+3 mp).

Klien kihasználta, hogy Barrichello tétovázott az egyik Minardi lekörözésekor, és le is előzte a brazilt. Alonso vezetett, mögötte Schumacher, Button, Montoya, Fisichella, Coulthard, Ralf Schumacher, Massa volt a sorrend.

Button szerette volna megszerezni a második helyet, folyamatosan tolta, támadta a Schumachert. Ezalatt Montoya utolérte őket, de nem indított támadást, csak kivárt.

[bekkep]A 45. körben Jenson Button az egyik visszafordítóban kifékezte a németet, de nem sokáig élvezhette a második helyet, mert egy körrel később ment tankolni. Schumachert ekkor már Montoya üldözte.

Alonso a 47. körben járt másodszor a boxban üzemanyagért. Akkora előnnyel bírt, hogy az első helyre állt vissza. A következő körben, Coulthard és Trulli is tankolt.

Michael Schumacher autójába a 49. körben tankoltak másodjára, a német Button mögé állt vissza. Barrichello a következő körben kapott üzemanyagot, ő a boxban visszaelőzte Klient. Ekkor járt a csapatánál Fisichella és Ralf Schumacher is.

[bekkep]Montoya ekkor nagyon gyors köröket autózott, hogy időt szerezzen az ellenfeleivel szemben.Klien ekkor ugyanott, ahol korábban, ismét megelőzte Barrichellot. A verseny egyik legszebb jelenetét a Montoya, Trulli és Heidfeld mutatta be, amikor a kolumbiai lekörözte ellenfeleit.

A két versenyző alig foglalkozott a mclarenessel hiába integettek nekik kék zászlóval, hanem csatáztak egymással. Trulli kapott is egy boxutcán való keresztülhajtásos büntetést.

Montoya 11 körrel a vége előtt jött ki a boxba. Előtte sikerült annyi előnyt összegyűjtenie a kolumbiainak, hogy Button elé a második helyre tudott visszaállni. Tíz körrel a vége előtt a sorrend a következő volt: Alonso, Montoya, Button, Michael Schumacher, Fisichella, Ralf Schumacher, Coulthard, Massa, Klien, Barrichello, Heidfeld.

[bekkep]A hétszeres világbajnokot támadta ekkor Fisichella, de közvetlen mögötte ott volt Ralf Schumacher is. Alonso viszont már erősen spórolt az autóval, akkora előnnyel bírt, hogy csak be kellett hozni a Renault-t.

Fisichella mindent megpróbált, hogy leelőzze a német világbajnokot, ám az tartotta a negyedik helyet, egészen az utolsó körig. Az egyik féktávon rövidebbet fékezett Fisichella, a kigyorsításon pedig Schumacher autója nem tudta visszavenni a pozíciót mert nem tapadt már rendesen.

A pontszerzők sorrendje a következő: Alonso, Montoya, Button, Fisichella, Michael Schumacher, Ralf Schumacher, Coulthard, Massa.