Tény 2: Az Európai Unió elfogadta az új szén-dioxid-kibocsátási normákat, amely nehéz helyzetbe hozhatja az autógyárakat. Mi a kapcsolat a két hír között? Látszólag semmi.
2005-ben a DaimlerChrysler (Mercedes), a BMW, a Toyota, a Honda és a Renault azért hozta létre a GPMA-t, hogy közösen, hatékonyabban tudjanak fellépni a Nemzetközi Automobil Szövetséggel, illetve Bernie Ecclestone-nal szemben a tárgyalások során. Csakhogy miután sikerült megegyezniük a sportág jövőjét, és legfőképpen az anyagi kérdéseket illetően, a GPMA léte okafogyottá vált.
A Toyota már tavaly kilépett a szövetségből, a Renault viszont csak most, nagy dérrel-dúrral. Ezúttal azonban nem egy Flavio Briatore-szerű megnyilvánulásról van szó, sokkal inkább egy nagypolitikai harc első fegyvervillanásáról.
Nagy gondba kerültek ugyanis az autógyártók az új károsanyag-kibocsátási normák miatt. Az EU elfogadta, hogy 2012-re 130 g/km-re kell csökkenteni a gépkocsik szén-dioxid-kibocsátását a jelenlegi átlagosan 161 g/km-ről. A kutatás, amely nyomán az Európai Bizottság döntése megszületett, rámutatott, hogy leginkább a német autógyárak, köztük a BMW és a Mercedes felelősek a problémáért, míg a francia autógyártók a legjobbak között vannak. A franciák ugyanis hagyományosan sikertelenek a nagyteljesítményű és magas árú autók között, jól állnak viszont a szén-dioxid-kibocsátás terén alacsony fogyasztású kis és kompakt dízel autóikkal.
A franciák eddig befektetett kutatási pénzei most még inkább megtérülnének, miután a túlságosan szennyező autóknak vagy büntetést kellene fizetniük, vagy át kellene őket alakítani. Így is, úgy is emelkedne az áruk, ami a piaci versenyben előnyös a Renault-nak. Csakhogy az EU soros elnökének számító Németország most autóipara érdekében kardoskodik a rendelet ellen. A grandprix.com szerint ez az oka annak, hogy ilyen látványosan szakítja meg a kapcsolatát a Renault a német gyártókkal a Forma-1-ben.