A Motorsport Világtanács tegnapi ülése után nyilvánosságra hozta a Forma-1 jövőjét illető elképzeléseit. A fő szempontok a takarékosság és a környezetkímélés. Kapaszkodjunk, érdekes dolgok következnek!

A Forma-1-esek motorjait 2011-re egészen kicsikre csökkentenék, az autók a tervek szerint 1,3-1,5-ös négyhengeres erőforrásokkal mennének a pályára. A fordulatszámot azonban nem korlátoznák, mint ma, és a turbófeltöltés is a lehetőségek közé kerülhet, újra.

A motorból, és főképp a fékekből a lassítások során jelentős mennyiségű energiát nyernének vissza, amit aztán az autók a gyorsításoknál használhatnának fel.

Az aerodinamika terén is fordítanak, a mozgó alkatrészek szabályosak lehetnek majd, ezzel a légellenállás mintegy 50 százalékkal csökkenhet. Cserébe azonban 40 százalékkal csökkentik a teljesítményt, hogy a sebesség ne nőjön az egekig. Az utóbbi években szinte lehetetlenné vált előzések visszahozására a mostani érték felére csökkentenék a leszorítóerőt, sőt az előzést automatikusan segítő légterelő rendszert is bevezethetnek majd.

V12, V10, V8, végül csak V4...
V12, V10, V8, végül csak V4...

V12, V10, V8, végül csak V4…

V12, V10, V8, végül csak V4…


Egységes, standardizált alkatrészek válthatnák fel a most burjánzó, egzotikusabbnál egzotikusabb légterelő elemeket. A padlólemez is uniformizált lehetne.  

A versenyen felhasználható üzemanyag mennyiségét korlátoznák, nagyjából a mai érték felére – ezzel is a minél nagyobb hatékonyságot ösztönözve. Az üzemanyagot legalább részben bioforrásokból állítanák elő, ezzel csökkentve a károsanyag-kibocsátást.

Az egyéb költségek csökkentésére a következő elképzelések vannak: az alkatrészek és az összeszerelés egységesítése, az alkatrészek kötelező élettartamának növelése, a felhasznált anyagok szabályozása, a csapatok létszámának és munkaidejének korlátozása és a különböző létesítmények – például a szélcsatornák – működtetésének korlátozása.