Hungaroring történelmi gyorstalpaló
1986-ban valamiért nagyon bírtak minket nyugaton és egyéb nagy, a változást sejtető dolgok is történtek itthon:
– Először koncertezett nálunk, valamint a „vasfüggöny mögött” nyugati zenekar, a Queen
– Aláírták a McDonald´s éttermi hálózat magyarországi kialakításáról szóló szerződést
– Megkezdte sugárzását Magyarország első kereskedelmi rádiója
– Budapesten üzembe helyezték az újjáépített budavári siklót
– Megkezdte működését a Dunai Vasmű új kokszolóműve (Na jó, nem minden a fejlődésről szólt)
– De ami számunkra most a legfontosabb, hogy először rendezhettünk Forma-1-es futamot
Érdekes a párhuzam, hogy már 21 éve sem az volt a taktikánk, hogy egy meglévő helyszínhez keresünk megfelelő rendezvényt, hanem ha majd megvan a rendezés joga, akkor lesz helyszín is. A foci-eb kapcsán sajnos ez nem jött be, de anno a Hungaroringgel teljesen simán. Kína, Szovjetunió, Jugoszlávia (egész pontosan a horvátok) és Csehország is nagyon szerette volna vendégül látni Sennáékat. Rijekában ekkor már rendeztek komolyabb versenyeket, Brnoban pedig ekkor kezdték építeni a versenypályát. Itthon maximum az autóskártyát pörgetve hozta lázba az embereket a Forma-1, a rendezésről álmodni sem mertünk volna. Szerencsére Bernie Ecclestone üzleti partnere, Rohonyi Tamás beajánlotta Magyarországot is, az akkoriban FOCA néven futó szervezet vezetőjének, valamint felvette a kapcsolatot állami vezető cimboráival.
Hamar megkezdődött a találgatás a lehetséges helyszínekről, majd két izgalmasnak tűnő belvárosi terület után a krumpliföld lett a befutó. Pedig a Városligeti vagy a később felvetett Népligeti pálya is nagyon különleges helyszínt jelentettek volna. Sajnos a Fővárosi Tanács nem tartotta túl jó ötletnek a versenypályává alakítást, illetve az akkor 350 millió forintos költségkalkuláció megtérülését sem tartották garantáltnak. Így utólag persze nehéz megmondani, hogy a jelenleg szinte tarthatatlan belvárosi közlekedést mennyire tenné tönkre akár az egyik, akár a másik korábban felvetett helyszín.
Ki gondolná, de akkoriban nem is volt annyira egyszerű egy Budapest-közeli terület kijelölése, többek között azért, mert katonai szempontokból is meg kellett vizsgálni a területet. Van-e a közelben rakétakilövő állomás, vannak-e radarok. Így esett a választás a Kerepestarcsa és Mogyoród közötti homokos területre, ahol 1985. október 15-én kezdődött meg a 8 hónapig tartó építkezés. A névválasztásnál, már nem csak a szocialista elvek voltak mérvadóak, jól tudták, hogy a külföldiek számára is jól hangzó név kell. A Vöröshadsereg versenypálya így tehát fel sem merült, de a „Hungarospeed”, vagy a „Motorondo Budapest” komolyan foglalkoztatta a névadókat.
A kezdetek
A 4014 méteres aszfaltcsíkot az 1986. augusztus 10-i versenyen vehették először birtokukba az autósport csúcsán álló pilóták. A versenyre 180 000 ember volt kíváncsi élőben, a teljes hétvégén összesen 300 000 jegy kelt el. Azóta sem teltek meg ennyire a pályát övező dombok és az azóta persze lecserélt fa lelátók.
A poros pályán leginkább Senna és Piquet szórakoztatta a kitikkadt nézőket. Összesen háromszor váltották egymást a vezető helyen. Piquet végül egy célegyenes végi, „kézifékes kanyarral” esett be honfitársa elé, ami végleg eldöntötte a futam sorsát. Ez az eset aztán hamar bejárta a világot, nem kis reklámot csinálva ezzel nekünk. Beindult tehát a profi gépezet. A futam végén a Magyar Televízió riportere, Gyulai István leültette a három dobogóst egy asztalhoz és egyesével kérdezte őket a futamról. Mondanom sem kell, hogy ez a dolog azóta az eredményhirdetési ceremónia része.
1986-os Magyar Nagydíj végeredménye | |
1.- Nelson Piquet (Brazil) | Williams FW11-Honda |
2.- Ayrton Senna (Brazil) | Lotus 98T-Renault |
3.- Nigel Mansell (Brit) | Williams FW11-Honda |
Lapozás után: további érdekességek a Magyar Nagydíj hőskorából
A következő évben Piquet már kétszeres Magyar Nagydíj-győztesnek mondhatta magát, Senna ezúttal is lemaradt az első helyről. Olyan nagy nevek keringtek a Ringen, mint Patrese, Prost, Ivan Capelli, Alboreto, Gerhard Berger. A 87-es év érdekessége volt, hogy Kesjár Csaba személyében egy magyar fiú is szerepet kapott a versenyhétvégén, igaz csak 3 kör erejéig, a Zakspeed csapat jóvoltából. Sajnos Csaba nem jutott több lehetőséghez és 1988-ban életét vesztette egy Forma 3000-es futamon.
1988-ban Senna végre a Hungarorigen is elfoglalhatta az őt megillető helyet a dobogó csúcsán. A pole megszerzése után ezúttal a futamgyőzelem sem okozott gondot a brazilnak, ekkor már a legendás, piros-fehér „cigis” McLaren volánja mögött ülve.
Elkezdtek elégedetlenkedni a pilóták és a panaszaiknak köszönhetően egy kanyart kiegyenesítettek a pályán, még egy hosszú egyenest létrehozva ezzel a 39(!) fősre duzzadó mezőny nem kis örömére. Az indulók népességrobbanásának az okai, az akkor már FIA néven futó szervezet, költségkímélő korlátozásai voltak.
Ayrton Senna
Senna, a 90-es verseny után 4-re növelte a második helyezéseinek számát, előbb ugyanis Mansell, majd a Williams kétszezonos belga pilótája, Boutsen nyerte a Magyar nagydíjat. A 89-es futamon Mansell is legendás alakká nőtte ki magát a hazai nézők szemében, egy ügyes manővernek köszönhetően. Ayrton Sennát üldözve egyszerre érkeztek egy lekörözött versenyző nyakára, amiből a bajuszos brit jött ki jobban.
Senna, ezután zsinórban kétszer nyert a ringen, mindössze a 93-as futamon nem jöttek ki úgy a dolgok, ahogy szerette volna. A 8. Magyar Nagydíj után a mérlege: 3 győzelem és 4 második hely volt, de a brazil pilótának már sajnos nem volt több lehetősége a bizonyításra. A tragikus imolai futam után pár hónappal megrendezett magyar versenyen új korszak kezdődött. Michael Schumacher szinte váltotta a brazilt és a harmadik szezonjában már bajnokesélyesként érkezett hozzánk, amit az év végére el is ért.
További érdekességek: Érsek Zsolt-Simon István: 20 ÉVES A HUNGARORING
A Hungaroring nagyjai:
Dátum |
Versenyző |
Pálya hossza |
Körök |
1986. augusztus 10. |
Nelson Piquet |
|
76 |
1987. augusztus 9. |
Nelson Piquet |
|
76 |
1988. augusztus 7. |
Ayrton Senna |
|
76 |
1989. augusztus 13. |
Nigel Mansell |
|
77 |
1990. augusztus 12. |
Thierry Boutsen |
|
77 |
1991. augusztus 11. |
Ayrton Senna |
|
77 |
1992. augusztus 16. |
Ayrton Senna |
|
77 |
1993. augusztus 15. |
Damon Hill |
|
77 |
1994. augusztus 14. |
Michael Schumacher |
|
77 |
1995. augusztus 13. |
Damon Hill |
|
77 |
1996. augusztus 11. |
Jacques Villeneuve |
|
77 |
1997. augusztus 10. |
Jacques Villeneuve |
|
77 |
1998. augusztus 16. |
Michael Schumacher |
|
77 |
1999. augusztus 15. |
Mika Häkkinen |
|
77 |
2000. augusztus 13. |
Mika Häkkinen |
|
77 |
2001. augusztus 19. |
Michael Schumacher |
|
77 |
2002. augusztus 18. |
Rubens Barrichello |
|
77 |
2003. augusztus 24. |
Fernando Alonso |
|
70 |
2004. augusztus 15. |
Michael Schumacher |
|
70 |
2005. július 31. |
Kimi Räikkönen |
|
70 |
2006. augusztus 6. |
Jenson Button |
|
70 |