Hungaroring történelmi gyorstalpaló
Forma-1 majdnem a Népligetben 1
A pálya poros volt és lassú, de a miénk

A pálya poros volt és lassú, de a miénk

A pálya poros volt és lassú, de a miénk


1986-ban valamiért nagyon bírtak minket nyugaton és egyéb nagy, a változást sejtető dolgok is történtek itthon:
– Először koncertezett nálunk, valamint a „vasfüggöny mögött” nyugati zenekar, a Queen
– Aláírták a McDonald´s éttermi hálózat magyarországi kialakításáról szóló szerződést
– Megkezdte sugárzását Magyarország első kereskedelmi rádiója
– Budapesten üzembe helyezték az újjáépített budavári siklót
– Megkezdte működését a Dunai Vasmű új kokszolóműve (Na jó, nem minden a fejlődésről szólt)
– De ami számunkra most a legfontosabb, hogy először rendezhettünk Forma-1-es futamot

Sokan voltak kíváncsiak rájuk

Sokan voltak kíváncsiak rájuk

Sokan voltak kíváncsiak rájuk


Érdekes a párhuzam, hogy már 21 éve sem az volt a taktikánk, hogy egy meglévő helyszínhez keresünk megfelelő rendezvényt, hanem ha majd megvan a rendezés joga, akkor lesz helyszín is. A foci-eb kapcsán sajnos ez nem jött be, de anno a Hungaroringgel teljesen simán. Kína, Szovjetunió, Jugoszlávia (egész pontosan a horvátok) és Csehország is nagyon szerette volna vendégül látni Sennáékat. Rijekában ekkor már rendeztek komolyabb versenyeket, Brnoban pedig ekkor kezdték építeni a versenypályát. Itthon maximum az autóskártyát pörgetve hozta lázba az embereket a Forma-1, a rendezésről álmodni sem mertünk volna. Szerencsére Bernie Ecclestone üzleti partnere, Rohonyi Tamás beajánlotta Magyarországot is, az akkoriban FOCA néven futó szervezet vezetőjének, valamint felvette a kapcsolatot állami vezető cimboráival.

Senna, Prost, Mansell és Piquet

Senna, Prost, Mansell és Piquet

Senna, Prost, Mansell és Piquet és


Hamar megkezdődött a találgatás a lehetséges helyszínekről, majd két izgalmasnak tűnő belvárosi terület után a krumpliföld lett a befutó. Pedig a Városligeti vagy a később felvetett Népligeti pálya is nagyon különleges helyszínt jelentettek volna. Sajnos a Fővárosi Tanács nem tartotta túl jó ötletnek a versenypályává alakítást, illetve az akkor 350 millió forintos költségkalkuláció megtérülését sem tartották garantáltnak. Így utólag persze nehéz megmondani, hogy a jelenleg szinte tarthatatlan belvárosi közlekedést mennyire tenné tönkre akár az egyik, akár a másik korábban felvetett helyszín.

Éljenek a Jordan-es lányok!

Éljenek a Jordan-es lányok!

Éljenek a Jordan-es lányok!


Ki gondolná, de akkoriban nem is volt annyira egyszerű egy Budapest-közeli terület kijelölése, többek között azért, mert katonai szempontokból is meg kellett vizsgálni a területet. Van-e a közelben rakétakilövő állomás, vannak-e radarok. Így esett a választás a Kerepestarcsa és Mogyoród közötti homokos területre, ahol 1985. október 15-én kezdődött meg a 8 hónapig tartó építkezés. A névválasztásnál, már nem csak a szocialista elvek voltak mérvadóak, jól tudták, hogy a külföldiek számára is jól hangzó név kell. A Vöröshadsereg versenypálya így tehát fel sem merült, de a „Hungarospeed”, vagy a „Motorondo Budapest” komolyan foglalkoztatta a névadókat.

A kezdetek

Senna Piquet-t üldözi

Senna Piquet-t üldözi

Senna Piquet-et üldözi


A 4014 méteres aszfaltcsíkot az 1986. augusztus 10-i versenyen vehették először birtokukba az autósport csúcsán álló pilóták. A versenyre 180 000 ember volt kíváncsi élőben, a teljes hétvégén összesen 300 000 jegy kelt el. Azóta sem teltek meg ennyire a pályát övező dombok és az azóta persze lecserélt fa lelátók.

A poros pályán leginkább Senna és Piquet szórakoztatta a kitikkadt nézőket. Összesen háromszor váltották egymást a vezető helyen. Piquet végül egy célegyenes végi, „kézifékes kanyarral” esett be honfitársa elé, ami végleg eldöntötte a futam sorsát. Ez az eset aztán hamar bejárta a világot, nem kis reklámot csinálva ezzel nekünk. Beindult tehát a profi gépezet. A futam végén a Magyar Televízió riportere, Gyulai István leültette a három dobogóst egy asztalhoz és egyesével kérdezte őket a futamról. Mondanom sem kell, hogy ez a dolog azóta az eredményhirdetési ceremónia része.

1986-os Magyar Nagydíj végeredménye
1.- Nelson Piquet (Brazil) Williams FW11-Honda
2.- Ayrton Senna (Brazil) Lotus 98T-Renault
3.- Nigel Mansell (Brit) Williams FW11-Honda

Lapozás után: további érdekességek a Magyar Nagydíj hőskorából


A következő évben Piquet már kétszeres Magyar Nagydíj-győztesnek mondhatta magát, Senna ezúttal is lemaradt az első helyről. Olyan nagy nevek keringtek a Ringen, mint Patrese, Prost, Ivan Capelli, Alboreto, Gerhard Berger. A 87-es év érdekessége volt, hogy Kesjár Csaba személyében egy magyar fiú is szerepet kapott a versenyhétvégén, igaz csak 3 kör erejéig, a Zakspeed csapat jóvoltából. Sajnos Csaba nem jutott több lehetőséghez és 1988-ban életét vesztette egy Forma 3000-es futamon.
Senna 4-szer lett második és 3-szor nyert nálunk

Senna 4-szer lett második és 3-szor nyert nálunk

Senna 4-szer lett második és 3-szor nyert nálunk


1988-ban Senna végre a Hungarorigen is elfoglalhatta az őt megillető helyet a dobogó csúcsán. A pole megszerzése után ezúttal a futamgyőzelem sem okozott gondot a brazilnak, ekkor már a legendás, piros-fehér „cigis” McLaren volánja mögött ülve.

Elkezdtek elégedetlenkedni a pilóták és a panaszaiknak köszönhetően egy kanyart kiegyenesítettek a pályán, még egy hosszú egyenest létrehozva ezzel a 39(!) fősre duzzadó mezőny nem kis örömére. Az indulók népességrobbanásának az okai, az akkor már FIA néven futó szervezet, költségkímélő korlátozásai voltak.

Ayrton Senna

A 90-es versenyen Senna és Nannini akadtak össze

A 90-es versenyen Senna és Nannini akadtak össze

90-ben Senna és Nannini akadtak össze


Senna, a 90-es verseny után 4-re növelte a második helyezéseinek számát, előbb ugyanis Mansell, majd a Williams kétszezonos belga pilótája, Boutsen nyerte a Magyar nagydíjat. A 89-es futamon Mansell is legendás alakká nőtte ki magát a hazai nézők szemében, egy ügyes manővernek köszönhetően. Ayrton Sennát üldözve egyszerre érkeztek egy lekörözött versenyző nyakára, amiből a bajuszos brit jött ki jobban.

Senna, ezután zsinórban kétszer nyert a ringen, mindössze a 93-as futamon nem jöttek ki úgy a dolgok, ahogy szerette volna. A 8. Magyar Nagydíj után a mérlege: 3 győzelem és 4 második hely volt, de a brazil pilótának már sajnos nem volt több lehetősége a bizonyításra. A tragikus imolai futam után pár hónappal megrendezett magyar versenyen új korszak kezdődött. Michael Schumacher szinte váltotta a brazilt és a harmadik szezonjában már bajnokesélyesként érkezett hozzánk, amit az év végére el is ért.

További érdekességek: Érsek Zsolt-Simon István: 20 ÉVES A HUNGARORING

A Hungaroring nagyjai:

Dátum

Versenyző

Pálya hossza

Körök

1986. augusztus 10.

Nelson Piquet

4014 meter

76

1987. augusztus 9.

Nelson Piquet

4014 meter

76

1988. augusztus 7.

Ayrton Senna

4014 meter

76

1989. augusztus 13.

Nigel Mansell

3968 meter

77

1990. augusztus 12.

Thierry Boutsen

3968 meter

77

1991. augusztus 11.

Ayrton Senna

3968 meter

77

1992. augusztus 16.

Ayrton Senna

3968 meter

77

1993. augusztus 15.

Damon Hill

3968 meter

77

1994. augusztus 14.

Michael Schumacher

3968 meter

77

1995. augusztus 13.

Damon Hill

3968 meter

77

1996. augusztus 11.

Jacques Villeneuve

3968 meter

77

1997. augusztus 10.

Jacques Villeneuve

3968 meter

77

1998. augusztus 16.

Michael Schumacher

3972 meter

77

1999. augusztus 15.

Mika Häkkinen

3973 meter

77

2000. augusztus 13.

Mika Häkkinen

3975 meter

77

2001. augusztus 19.

Michael Schumacher

3975 meter

77

2002. augusztus 18.

Rubens Barrichello

3975 meter

77

2003. augusztus 24.

Fernando Alonso

4381 meter

70

2004. augusztus 15.

Michael Schumacher

4381 meter

70

2005. július 31.

Kimi Räikkönen

4381 meter

70

2006. augusztus 6.

Jenson Button

4381 meter  

70