Ha a futamról olvasna, ide kattintson. |
Nem olcsó mulatság Forma-1-es szurkolónak lenni, nem a magyar fizetésekhez találták ki a jegyárakat. 400 euróba (100 ezer forint) kerül egy bérlet a Supergold tribünre. Ami általában nem fogy el, de a vasárnapra szóló 360 eurós (90 ezer forint) jegyekből nemigen szokott maradni. De minek is ülnénk a fedett, a bokszutcával szemben lévő helyekre, hacsak nem azért, mert ez a legdrágább hely? Itt legfeljebb a 250-nel elszáguldó foltokat láthatjuk.
Sokkal jobb egy kanyar közelében nézelődni, ott történnek ugyanis az események, ott lehet látni az autók és a pilóták közötti különbségeket. Ki hogyan fordul. S ha minden áron látni akarjuk a bokszutcát, akkor ülhetünk a Silver 4 tribünre, ami 225 euróba (56 ezer forintba kerül) innen négy kanyar, a célegyenes egy része és távcsővel a csapatok állomáshelyei is láthatóak. Remek hely még a pálya hátsó, igen technikás részét mutató Silver 1 is, oda is hasonló áron ülhetünk. Mindegyik helyhez tartozik kivetítő is. Na jó, ez sem túl olcsó.
Mi van még
Szerencsére mehetünk még lejjebb a büdzsével, ha Forma-1 Club-tagokká válunk. Kétféle igazolvány létezik, az Arany (7000 Ft/fő/év) és az Ezüst klubkártya (5000 Ft/fő/év). Előbbivel 25 ezer forintos 3 napra érvényes ülőbérletet vehetünk, utóbbival 10 ezerért állva izgulhatunk három napig. Azaz 32 vagy 15 rugó ez pedig már versenyképes a nagyobb koncertek jegyáraival. Jegyünk pedig feljogosít minket bokszutca-látogatásra is, ahol karnyújtásnyira kerülhetünk az űrtechnikától.
A klubtagsági azért is jó, mert azzal további 1000 forint kedvezményt kaphatunk a 9900 forintos taxi árból. Persze ez vicc. Hiszen ki fog az oda-vissza utazásért 19 800-at fizetni, ha a legolcsóbb jegyet keresi, még ha ezt négyfelé is oszthatjuk.
Jövés-menés autóval
Ez egy sarkalatos pont. Mi magyarok ugyanis túl kényelmesek vagyunk. Silverstone-ban évről-évre gond van a rengeteg autóval. Nem lehet felkészülni 80-100 ezer autóra. Senkinek nem éri meg egyetlen nap miatt utakat és parkolókat építeni. Nálunk sem! Mégis teltház van.
Bár csak az időmérőre, de kipróbáltuk a nézők közlekedését. Nem a sajtóutat és -parkolót használtuk, hanem a legtöbbek által igénybe vett utat és ingyenes parkolót kerestük fel. A tömeg ellenére egészen szervezetten ment a beállás és az „ürítés” is. Ilyenkor a kétszer egysávos forgalom megszűnik, és kétsávos párhuzamos közlekedésbe megy át, hogy minél előbb kitereljék a forgalmat az M3-asra. Persze dugó van és épp’ csak araszolunk, de legalább halad a sor. A futam után a rendőrök egészen az M1-esig segítenek a közlekedésben.
Ehhez jó idő is kell, hiszen tavaly a ring mögötti domboldalon, a felázott talajon sokan elakadtak, a traktorok nem győztek menteni. Vannak 1000 forintos fizetős parkolók ugyanott, ahol kisebb a tumultus, onnét gyorsabban távozhatunk.
Nemcsak hazai egyenruhások, de román és osztrák kollégák is igyekeznek, hogy a sokaság rendezetten és gyorsan hagyja el a Hungaroringet. De kövessük az utasításokat, mert ha kérdést találunk feltenni, goromba elutasításban lesz részünk. Nekünk volt.
Végletek
Utazhatunk taxival is, a kijelölt társaságok a pálya mellett és az M3-ason is külön úton, a tömeget kikerülve haladhatnak. Kényelmes és gyors. Na ez kerül 9 900 forintba. Ha viszont igazán sietünk, menjünk helikopterrel, itt egy út 30 vagy 92 000 forintba kerül. Az olcsóbb a Dráva utcába visz, a drágábbal a Ferihegyi reptér a végállomás, ahol további 50 ezret kell reptéri illetékként kicsengetni. Persze az árak oda-vissza értendőek, de azt sosem tudhatjuk, hogy éppen van-e sztrájk Ferihegyen, mint ahogy a drága kollégák most pont a futam idejére időzítették.
Ha hajlandók vagyunk sétálni, akkor használjuk a BKV-t, a gödöllői HÉV-vel és a hozzá társított busszal, vagy csak busszal is kijuthatunk a versenyre. A séta egyébként gyorsabb lehet a tömegközlekedési eszközökig, mint ahogy autóval kijutunk. A tömegközlekedési eszközök érvényes jeggyel nem kerülnek semmibe.
Hogyan csináljuk
A leginkább ajánlott megoldás, ha inkább egész naposra tervezzük a látogatást, korán érkezünk és későn megyünk haza. Nemcsak az F1-esek, de a Porsche Supercup, a GP2 és a történelmi Forma-1-esek versenye is igen látványos. Így pedig elkerülhetjük a nagy tömeget.
Sőt, ez esetben arra is ráérünk, hogy meglessük testközelből a sztárokat. Elég csak a főbejárathoz állnunk. Nekünk nem kellett sokat várnunk és Lewis Hamilton tűnt fel egy Mercedes ML 500-assal. Majd kisebb lassítás után fülig érő szájjal mutatta a vele együtt utazó kollegáknak, hogy mit is tud padlógázzal a V8-as motor.
De elvegyülhetünk az F1-et övező színes forgatagban is, ahol találkozhatunk olyan hazai szurkolókkal, akik Baumgartner Zsoltot, mint magyar Kubicát jellemzik, vagy épp Kimi Räikkönent éltető finn nyelvrokonainkkal.
A második oldalon kiderül, hogy csináljuk, hogy ne kerüljön pénzbe a Forma-1, hanem keressünk rajta
Kaszáljunk nagyot!
Másként is részesei lehetünk a Magyar Nagydíjnak. Ha nem érdekel minket az F1, de keresnénk a „sok marhán”, akkor béreljünk pavilont a pálya mellett. Nem kell ehhez érteni, a bérbeadó cég honlapján megtudhatjuk, mibe érdemes belevágni.
A v
endéglátásban, ami legyen büfészerű, a legfontosabb szerintük a sör. Minő okosság! A félliteres dobozos söröket idén 800 forintért adhattuk volna (Foster’s 1000), a csapolt Borsodiért 600 forint jár, ugyanez Heinekenből 900. Ha egy röviddel melegítenénk motorukat a kedves vevők, akkor könnyű kalkulálni, a szilvapálinka 4 centje ugyanúgy 1200, mint a Jägermesiter, vagy a jobb minőségű vodkák.
Aki tiszta fejre vágyik, az sem ússza meg nálunk olcsón, a félliteres cukros üdítők 500-600, az ásványvizek 350-400 forintba kerülnek. Ha éhes a vendég, egy ezresért sült kolbászt adhatunk, amihez egy adag sült krumpli 400 forintért jár. Ha csak befektetnénk, akkor a cég elintéz mindent, az engedélyeket, a sörcsapolót, a hűtőt, a „sörgarnitúrát” (ez lehet a nedű?) is. A mérgező kínai kajáról nincs tapasztalatunk, amitől szombaton többen rosszul is lettek.
Mézeskalácsot ne
Nem jön be a sok meló? Nem akarunk pultot, asztal törölni, mosogatni? A pavilonos cég második ajánlata az ajándékárusítás, ez esetben szerintük jó, ha a tárgyak kapcsolódnak a Forma-1-hez. Árulhatunk mondjuk mézes kalácsot is, de a pozitív mérleg a végén azért így kisebb eséllyel kecsegtet. De a más sportágakhoz kapcsolódó mezekre azért lehet madarat találni.
Itt aztán vérmérsékletünk szerint találhatjuk ki a számokat. A legegyszerűbb nyomott póló is legalább 2500-ba elmegy, az eredeti csapatingek 12 ezertől kezdődnek. A drágábbakat 5-15 ezer között adhatjuk. Sapka nagyon kell, hisz süt a nap.
Az egyszerű fejfedők 2000-2500 forintért adhatók, a csapatok eredeti termékeiért 6500-7800 forintot lehet kérni, ugyanúgy, mint a zászlókért. Ha meg esik, akkor jöhet az esernyő biznisz, ami jó időben még 1900, de az ár az idő romlásával exponenciálisan emelhető. Igény van még füldugóra 250, távcsőre 7500-10 000, viszont csak nagy bátorság esetén tartsunk eredeti csapat kabátot (45 000).
Konklúzió
Ha valaki szereti a Forma-1-es futamokat – márpedig ha hiszünk a tévék nézettségi adatainak, nálunk jó sokan vannak – akkor annak legalább egyszer élőben is látnia kell a versenyt. A különleges hangulatot otthon nem lehet átélni és a televízió sem az autók sebességét, sem a fantasztikus hangjukat nem adja vissza. S ha már „menni kell”, akkor hova máshova, mint a 21 éve a sorozat részét képező magyar pályára, a Hungaroringre.
Az FIA előzetes naptára alapján jövőre is augusztus elő hétvégéjén rendezik a Forma-1-es Magyar Nagydíjait.