Három utcai futam
Utoljára 1991-ben volt két utcai verseny a naptárban, 2008-ban viszont három is lesz. Az első helyszín Fernando Alonso rajongói kedvéért bevont második spanyolországi pálya, Valencia – Európa Nagydíj álnéven – augusztus közepén. Az 5440 méteres pálya szűk, kanyargós, és a város kikötői részén vezet.
Egy virtuális kör Valenciában
A legnagyobb érdeklődésre számot tartó futam egyértelműen a szeptember végi Szingapúri Nagydíj, aminek érdekessége, hogy utcai pálya, és a Forma-1 történetének első sötétben rendezett futama lesz. A délkelet-ázsiai városállam pályája 5067 méter hosszú. A futam helyi idő szerint este nyolckor rajtol, így az európai közönség délután egykor figyelheti a sötétben köröző F1-eseket.
Persze látni fogunk mindent, mert hatalmas reflektorokkal világítják be a pályát, nem az autók kapnak fényszórót. Vannak biztonsági aggályok, egy esetleges eső borzalmasan megkeverheti a dolgokat, de ha erre nem is kerül sor, biztosan különleges élményben lesz részünk.
Egy kör Szingapúrban
Harmadik utcai helyszínként marad a naptárban Monaco, de a két új pálya mellett néhány régire is nagy figyelem irányulhat: míg Silverstone a túlélésért küzd, a Francia Nagydíj jövőbeli helyszínéről semmit sem tudni, Magny Cours 2008-ban ugyanis végleg búcsúzik. Az Ausztrál Nagydíj körüli huzavona is bővülhet még újabb fejezetekkel.
Füstölnek majd a gumik!
A tulajdonképpeni versenyzést leginkább befolyásoló változást az új, egységes elektronikai vezérlőrendszer bevezetése, és ezzel a vezetői segédeszközök: a rajtautomatika és a kipörgésgátló betiltása jelentik.
A kipörgésgátló elvétele több hibára, és így előzésekre ad lehetőséget, persze ne számítsunk a papírforma teljes borulására, a pilóták többsége gyorsan alkalmazkodik majd. A szabályváltozás hatása leginkább esőben érvényesül majd látványosan.
De akár sok, akár kevés látható változást hoz a segédeszközök elvétele, teljesen biztos, hogy az idényt nem ússzuk meg botrány nélkül, borítékolható, hogy lesznek akik ügyeskednek majd a rendszer megkerülésével – sőt talán már vannak is -, és olyanok is, akik erre ugrani fognak. A McLaren is megkapja majd a magáét az általuk fejlesztett berendezés miatt.
Bioüzemanyag az F1-ben
Látszani ugyan nem látszik majd, de 2008-tól a Forma-1-esek üzemanyaga 5,75 százaléknyi bioeredetű összetevőt tartalmaz.
Ennél látványosabb lesz a pilótafülke megemelt oldalfala, amely David Coulthard Alexander Wurz elleni tavalyi, Ausztráliában bemutatott kamikazeakciójának következménye. A magasított oldalfal elméletileg védi a fejet, kérdés, hogy a látást mennyire korlátozza, nem vezet-e majd balesetekhez.
A gumik terén a tavaly bevezetett jelölési rendszer megmarad, sőt ki is terjesztik: idén már az esőgumik között is különbséget lehet tenni, ugyanis az extrém esőgumikra fehér csíkot festenek.
Nagy öröm, hogy előnyére változik az időmérő edzés: az első szakasz 15-ről 20 percesre nő, a középső nem változik, az utolsó pedig 15-ről 10 percesre rövidül. Végre búcsút inthetünk az unalmas üzemanyagégető köröknek!
Olcsóbb F1
Az olcsósítás részeként még öt évig nem nyúlhatnak a csapatok a motorokhoz, változás lesz viszont abban, hogy az elromlott motor cseréje esetén az első, és csakis az első alkalommal a versenyző megússza a 10 rajthelyes büntetést.
A motoroknak továbbra is kettő, a sebességváltóknak ezután négy teljes versenyhétvégét kell majd kibírniuk. Ha ez nem jön össze, és cserére kerül a sor, akkor öt rajthelyes büntetés a „jutalom”. Szinte látjuk magunk előtt, ahogy a Red Bull és a Toro Rosso pilótái rutinból öt hellyel hátrébb sorolnak vasárnaponként…
A költségcsökkentést célzó rendelkezések közé tartozik, hogy a csapatoknak a versenyhétvégéken bármely pillanatban összesen két összeszerelt autója lehet, így a tartalékautó eltűnik. A korlátozás versenyeket, vagy akár a bajnokságot is eldöntheti, reméljük, hogy ilyesmire nem kerül sor!
A tesztelésre idén is a csapatonkénti 30 ezer kilométeres korlátozás lesz érvényes, de az utánpótlásprogramokban, és promóciós rendezvényeken résztvevő tesztpilótákat kivonták ez alól.