Bernie Ecclestone – hasonlóan mai törekvéseihez – a nyolcvanas években szeretett volna Kelet felé terjeszkedni a Forma-1-gyel. Na persze a Kelet akkor még mást jelentett, kit érdekeltek az arab országok vagy a távol-keleti helyszínek? Épp elég lett volna átjutni a vasfüggönyön. A nagy terv az volt, hogy a kommunista világ fővárosában, Moszkvában rendeznek majd versenyt, de a Szovjetunió vezetői nem akarták beengedni a kapitalista fertőt, így másfelé kellett keresgélni.

Jól jött ez nekünk, mert Bernie barátja, Rohonyi Tamás így sikeresen lobbizhatott hazánk mellett. A Kelet romantikája itt is megvolt, és az ország még a versenyt is szívesen fogadta. 1985-ben meg is született a megegyezés a leendő Magyar Nagydíjról.

a videó a hirdetés után indul
1986-ban megérkezett a Nyugat
1986-ban megérkezett a Nyugat

1986-ban megérkezett a Nyugat

1986-ban megérkezett a Nyugat


Érdekes – vagy inkább jellemző? – módon a verseny rendezési joga előbb volt meg, mint a kijelölt helyszín. Először a Városliget, majd Népliget merült fel, Budapest amolyan keleti Monacóként tündökölhetett volna utcai pályájával – a 30-as években az egyetlen a Magyar Nagydíj is ott volt -, de a Fővárosi Tanács nem tartotta jó ötletnek a versenypályává alakítást, és a 350 millió forintos költségkalkuláció sem lelkesítette őket.

Végül a választás a Kerepestarcsa és Mogyoród közötti homokos területre esett, ahol 1985 október 15-én kezdődött meg az építkezés, amely rekordidő, alig 8 hónap alatt be is fejeződött. Az első versenyt a Hungaroringen az egykori motoros, Drapál János tiszteletére rendezett futam keretében tartották 1986 március 24-én.

Érdekes, hogy a száguldó cirkusz érkezése előtt már külföldi sztárvendégei is voltak a pályának, a Queen júliusi budapesti koncertjéről – ez is egy unikum volt akkor – a csapat tagjai kilátogattak a vadonatúj versenyhelyszínre is, és néhány kört mentek is gokarttal.

A Queen dobosa, Roger Taylor a Hungaroringen

Poros, szürke, de legalább a miénk

Poros, szürke, de legalább a miénk

Poros, szürke, de legalább a miénk


A 4014 méteres aszfaltcsíkot végül az 1986 augusztus 10-i versenyen vehették először birtokukba a a Forma-1-esek. A versenyre 180 000 ember volt kíváncsi élőben, de a teljes hétvégén összesen 300 ezer jegy kelt el. Ez a látogatottsági rekord azóta sem dőlt meg.

A Hungaroring a kor színvonalán kiváló pályának számított, bár az F1-es pilóták már az első alkalommal kénytelenek voltak megszokni az azóta már közhellyé vált jelenséget, azaz, hogy a szűk és poros aszfaltcsíkon szinte lehetetlen előzni, megpördülni viszont annál könnyebb.

Az alábbi videón az első Forma-1-es Magyar Nagydíj látható. Az angolul nem tudók kedvéért leírjuk, hogy Ayrton Senna dicséri a pálya bukótereit, de a csúszós aszfaltra panaszkodik, míg Bernie Ecclestone arról beszél, hogy szerinte kiváló lehetőséget kapott tőle az ország, hogy megmutathassa magát a nagyvilág előtt.

Külön kiemelnénk még a jegyeket egy Trabantból fürdőruhában árusító hölgyet – mára persze szervezettebb a bejutás, de lehet, hogy mi mégis inkább ilyen egyenruhát viselő alkalmazottaktól vennénk meg a belépőt…