A hagyományokhoz hűen idén is szervezett utcai parádét Magyarországon a Red Bull Racing, hogy közelebb vigye az emberekhez a Forma-1-et. Ezúttal azonban nem Budapesten, hanem Siófokon száguldottak az autók.

Háromhónapnyi szervezés után a balatoni város utcáira egy valódi versenypályának megfelelő infrastruktúrát építettek fel. Volt fotocellás időmérő rendszer, az eredetihez hasonló rajtlámpa, körszámláló, de még a rajtrácsot is felfestették. Az egésznek olyan hatása volt, mint Monte-Carlóban. A 2,1 kilométer hosszú „utcai pályát” kordonnal zárták körül, amelyek mögött annyi ember gyűlt össze, hogy egy gombostűt sem lehetett volna leejteni.

Palik a sógorával száguldozott 1
Nem ketten voltak

Nem ketten voltak

Nem ketten voltak


Előbb két útsöprő autó tisztára varázsolta az utcákat, majd délben elindult az őrület. Elsőként Bernd Mayländer száguldott végig egy harciasan hörgő, üvöltő Mercedes CLK AMG biztonsági autóval, ellenőrizve, hogy minden rendben, majd az F1-esek is engedélyt kaptak.

Gerhard Berger a korábbi Forma-1-es pilóta tette először próbára dobhártyánkat, amint padlógázzal elrajtolt csapata, a Toro Rosso egyik autójával. Pillanatokkal később pedig Palik László, Forma-1-es kommentátor vette üldözőbe a nem kevésébé visító Red Bull Racing versenygéppel.

„Amikor 1986-ban bemutatkozott nálunk a Forma-1, természetesen a sógoroktól érkező Gerhard Berger ált hozzám a legközelebb, akkor álmodni sem mertem volna róla, hogy valaha is egy pályán fogunk autózni Forma-1-es autókkal” – mondta Palik László az esemény után.   

De jól nyomják!

De jól nyomják!

De jól nyomják


Az alkalmai pilóták öt kört tettek meg, majd pihenőre vonultak. Miközben Berger átadta helyét a Red Bull tesztpilótájának Sebastien Bueminek, Palik László az autóban várakozott, vagy inkább szaunázott az elképesztő melegben. Vágyakozva tekintett a száraz jégre, amivel a versenyautót hűtötték, mert egy kicsit hosszú sikeredett az eredetileg negyedórásra tervezett szünet.

A MÁV-val ugyanis még a Forma-1-esek sem tudnak mit kezdeni. A pálya két vasúti átjárót is keresztez, ahol a lassan döcögő vonat miatt túl sokáig volt piros a lámpa. Eközben légi bemutatóval szórakoztatták a nézőket.

Itt nem kell vigyázni a gumikra

Itt nem kell vigyázni a gumikra

Itt nem kell vigyázni a gumikra


De megérte várni, mert amikor újra indult a futam, a jelenleg GP2-ben versenyző svájci pilóta rutinjának köszönhetően megmutatta mit is tud egy F1-es. Füstölő gumikkal rajtolt, majd a mindössze kétsávos úton többször megpörgette az autót a nézők legnagyobb örömére.

Mikor erről kérdeztem, így válaszolt: „Egy kicsit talán veszélyes közúton menni ezekkel az autókkal, de ha kézben tartasz mindent, akkor sokkal inkább öröm egy ilyen rendezvény. Nem hajtottam túlságosan agresszíven, mert egy ilyen eseményen a biztonság fontos, és ha a határon mész, akkor bármi megtörténhet” – mondta az amúgy igen közvetlen versenyző, aki elárulta, hogy most ugyan a GP2-re koncentrál, de elsődleges célja, hogy eljusson az F1-be, s ha lehet már jövőre.

Csoportkép

Csoportkép

Csoportkép


Persze Palik sem akart lemaradni tőle és mindannyiszor hetedik fokozatig gyorsította a versenyautót a Siófokon kialakított egyenesen, pedig számára is ismeretlen volt a pálya. Tréningezni ugyanis nem lehetett, Szentkirályszabadján tudott tegnap menni az autóval, ahol nemcsak méretét, de hajtás és más műszaki paramétereket tekintve is ráállították a kocsit, ami nem éppen átlagos volt.

„Az autó, amivel én mentem, egy néhány évvel ezelőtti Red Bull Racing modell, az érdekessége, hogy a mai Forma-1-eseknél is erősebb, nem a ma megszokott 2,4-es V8-as, hanem még a régebbi V10-es motor van benne. Elképesztő ereje van” – árulta el a Hungaroring Zrt. vezetője, aki a rendezvény jövőjéről annyit mondott:

„Azt gondolom, léptünk egyet előre, kijöttünk Budapestről, eljöttünk Mogyoródról és bebizonyosodott, hogy ha lehet, vidéken még nagyobb az érdeklődés. Úgy gondolom, hogy ezt más országrészekbe is el kell vinni, ott is meg kell mutatni. Ez volt az eddig legjobb utcai bemutatónk.”