Visszafelé sült el az „oszd meg, és uralkodj!”
A Forma-1-es csapatok a múlt héten a Ferrari központjában Maranellóban tárgyaltak, hogy meghatározzák közös elképzeléseiket a sport jövőjéről. A csapatok egy új szervezetet is létrehoztak, amely a nem túl fantáziadús Formula One Teams Association (FOTA) nevet kapta. A szervezet célja, hogy a tagok közösen jobb pozícióból tárgyalhassanak a szexbotrány miatt megrendült hatalmú FIA-elnökkel, és Bernie Ecclestone által képviselt, és a pletykák szerint az F1 kereskedelmi jogainak eladását tervező CVC csoporttal.
A FOTA elnökének a Ferrari-elnököt, Luca di Montezemolót választották 12 hónapra – a Ferrari ritkán közösködik más csapatokkal, így nem csoda, hogy a békesség kedvéért az ő fejesük került a legmagasabb polcra -, a Honda csapatfőnöke, Ross Brawn neve pedig a szervezet szabályokkal, technikai kérdésekkel kapcsolatos felelősének posztjára merült fel.
V12, V10, V8, a végén már csak V4 lesz!
V12, V10, V8, a végén már csak V4 lesz!
Fotó megosztása:
F1-esek gokartban
F1-esek gokartban
Fotó megosztása:
Na ebből mi lesz?
Na ebből mi lesz?
Fotó megosztása:
Minden marad a régiben - tíz évig!
Minden marad a régiben - tíz évig!
Fotó megosztása:
A Ferrari nem akar spórolni
A Ferrari nem akar spórolni
Fotó megosztása:
Egy futam alatt annyit pöfögnek, mint a teljes Dakar-mezőny
Egy futam alatt annyit pöfögnek, mint a teljes Dakar-mezőny
Fotó megosztása:
Mit akarhat Mosley?
Mit akarhat Mosley?
Fotó megosztása:
A Forma-1 lehetne a zászlóvivő
A Forma-1 lehetne a zászlóvivő
Fotó megosztása:
Jövőre vége a pénzszórásnak
Jövőre vége a pénzszórásnak
Fotó megosztása:
Nem tartozhat közéjük akárki
Nem tartozhat közéjük akárki
Fotó megosztása:
Bezzeg az én időmben...!
Bezzeg az én időmben...!
Fotó megosztása:
Olyan mint a Playstation
Olyan mint a Playstation
Fotó megosztása:
Prostnak nem tetszik a mai F1
Prostnak nem tetszik a mai F1
Fotó megosztása:
Räikkönenéket ide száműznék
Räikkönenéket ide száműznék
Fotó megosztása:
Télen éheztetnék a szurkolókat
Télen éheztetnék a szurkolókat
Fotó megosztása:
Emelnek vagy nem emelnek?
Emelnek vagy nem emelnek?
Fotó megosztása:
Jövő októberben újabb futam
Jövő októberben újabb futam
Fotó megosztása:
Dennis hiába támogatta Briatorét
Dennis hiába támogatta Briatorét
Fotó megosztása:
Mindenki ugyanannyit költhet
Mindenki ugyanannyit költhet
Fotó megosztása:
Állami segítség nélkül vége
Állami segítség nélkül vége
Fotó megosztása:
Keleti pályák igen, nyugatiak minek?
Keleti pályák igen, nyugatiak minek?
Fotó megosztása:
Az üzemanyagban is zöldül az F1?
Az üzemanyagban is zöldül az F1?
Fotó megosztása:
Egy verseny többet hoz bármi másnál
Egy verseny többet hoz bármi másnál
Fotó megosztása:
Toldozzák-foldozzák a rossz szabályokat
Toldozzák-foldozzák a rossz szabályokat
Fotó megosztása:
Jó ajánlatot tettek
Jó ajánlatot tettek
Fotó megosztása:
Silverstone-ban nem vezetnek?
Silverstone-ban nem vezetnek?
Fotó megosztása:
Donington is repülőtér volt valaha
Donington is repülőtér volt valaha
Fotó megosztása:
Mosley egyik kézzel elvenne, a más zsebéből meg adna
Mosley egyik kézzel elvenne, a más zsebéből meg adna
Fotó megosztása:
Egy híján húsz futam lesz
Egy híján húsz futam lesz
Fotó megosztása:
Abu Dzabi
Abu Dzabi
Fotó megosztása:
Abu Dzabi
Abu Dzabi
Fotó megosztása:
Riválist kap a GP2?
Riválist kap a GP2?
Fotó megosztása:
Komolytalan kihívás?
Komolytalan kihívás?
Fotó megosztása:
A Formula BMW is többe kerül
A Formula BMW is többe kerül
Fotó megosztása:
Ezután is dolgoznak az ügyön
Ezután is dolgoznak az ügyön
Fotó megosztása:
Megosztoznak
Megosztoznak
Fotó megosztása:
Jöhetnek a jelentkezők
Jöhetnek a jelentkezők
Fotó megosztása:
Még ráérnek a módosításra
Még ráérnek a módosításra
Fotó megosztása:
Már megint a biztonsági autó...
Már megint a biztonsági autó...
Fotó megosztása:
Több hatalmat a csapatoknak!
Több hatalmat a csapatoknak!
Fotó megosztása:
Briatore mindenen változtatna
Briatore mindenen változtatna
Fotó megosztása:
Összefogtak
Összefogtak
Fotó megosztása:
A többség kivárna
A többség kivárna
Fotó megosztása:
A Magyar Nagydíjon már tárgyaltak róla
A Magyar Nagydíjon már tárgyaltak róla
Fotó megosztása:
Mindenre megoldás lenne?
Mindenre megoldás lenne?
Fotó megosztása:
Amerikát is visszasírja
Amerikát is visszasírja
Fotó megosztása:
Alaptalan álmok
Alaptalan álmok
Fotó megosztása:
Pihenni is kell valamikor
Pihenni is kell valamikor
Fotó megosztása:
1,5 literes turbóra cserélnék a 2,4-es V8-ast
1,5 literes turbóra cserélnék a 2,4-es V8-ast
Fotó megosztása:
Szabadedzések helyett időfutam?
Szabadedzések helyett időfutam?
Fotó megosztása:
Mosley megkongatta a vészharangot
Mosley megkongatta a vészharangot
Fotó megosztása:
Az állam is beszállna
Az állam is beszállna
Fotó megosztása:
Délután nem kellene ezt a vackot bámulnunk
Délután nem kellene ezt a vackot bámulnunk
Fotó megosztása:
A gyártók fele fejleszthet
A gyártók fele fejleszthet
Fotó megosztása:
Egyenlősdi diszkriminációval
Egyenlősdi diszkriminációval
Fotó megosztása:
Túl nagyra nőttek?
Túl nagyra nőttek?
Fotó megosztása:
Na ebből mi lesz?
Max Mosley nemrég – még a FOTA megalapítása előtt – azzal fordult a csapatokhoz, hogy javasoljanak szabályokat, amelyek segítenek majd a költségek csökkentésében és a sport zöldebbé válásában. Mosley valószínűleg csak néhány tervezetet várt, amelyekre vagy rábólintott volna, vagy sem, és inkább a közösen mozgolódó csapatok és Bernie Ecclestone elválasztása lehetett a célja, de ehelyett ez a szervezet lett az eredmény.
Vége a vétózásnak
A szabálytervekkel a csapatoknak októberig kell előállniuk, ha erre nem kerül sor, akkor az FIA Mosley saját ötletei alapján alkotja majd meg azokat, többek között egységesített alkatrészekkel, megszabott üzemanyag-mennyiséggel és kötelezően adományozandó motorokkal.
Brawn, aki szívesen dolgozna a kérdések műszaki oldalán, így látja a FOTA helyzetét:
„Még nem döntöttünk, de örömmel elvállalom a feladatot, ha a csapatok akarják. De most nem is ez a legsürgősebb. Először a közös munka kereteit kell megteremteni. Valami világos dologra van szükség, de nem kell, hogy száz oldal legyen, szégyen is lenne, ha odáig jutnánk.”
A szervezet egyik újdonsága, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben a az érvényes döntések meghozáshoz nincs szükség a csapatok teljes egyetértésre, a kétharmados többség – ebben az esetben hét csapat közös álláspontja – is elég.
Ingyenmotor senkinek sem jár!
Mario Theissen, a BMW Sauber főnöke szerint egyelőre még nem tudni, hogy mennyire lesznek eredményesek a szabályok gyártásában, de az biztos, hogy az FIA által hirdetett költségcsökkentés számukra is kívánatos cél.
Összefogtak
„Korai lenne tippelni, hogy milyen eredménye lesz a munkánknak műszaki, időbeli vagy pénzügyi szempontból, de kijelenthetjük, hogy mi is szeretnénk csökkenteni a költségeket. A cél közös, a megközelítés azonban más lehet” – magyarázta a német.
Theissen például egyértelműen elutasítja Mosley-nak azt az ötletét, hogy a motorfejlesztés teljes felszabadításáért cserébe a gyártók a független csapatoknak ingyen szállítsanak erőforrásokat.
„Egyértelmű, hogy nem azért vagyunk az F1-ben, hogy más csapatokat támogassunk. Örülünk, hogy sokszínű a mezőny, és szerintünk is szükség van a független csaptokra, de azt senki sem várhatja, hogy az ellenfeleinkkel jótékonykodjunk! Ki kell dolgoznunk a megfelelő ötleteket, módokat, amelyekkel a Forma-1-et üzletileg élhetővé teszik a kiscsapatok számára is. Mindenképp olcsóbb motorok kellenek majd” ? mondta Theissen, aki azt is hozzátette, hogy a jövőben az utcai autókban is felhasználható fejlesztéseknek is nagyobb teret kellene kapniuk az F1-ben.