Visszafelé sült el az „oszd meg, és uralkodj!”

A Forma-1-es csapatok a múlt héten a Ferrari központjában Maranellóban tárgyaltak, hogy meghatározzák közös elképzeléseiket a sport jövőjéről. A csapatok egy új szervezetet is létrehoztak, amely a nem túl fantáziadús Formula One Teams Association (FOTA) nevet kapta. A szervezet célja, hogy a tagok közösen jobb pozícióból tárgyalhassanak a szexbotrány miatt megrendült hatalmú FIA-elnökkel, és Bernie Ecclestone által képviselt, és a pletykák szerint az F1 kereskedelmi jogainak eladását tervező CVC csoporttal.  

A FOTA elnökének a Ferrari-elnököt, Luca di Montezemolót választották 12 hónapra – a Ferrari ritkán közösködik más csapatokkal, így nem csoda, hogy a békesség kedvéért az ő fejesük került a legmagasabb polcra -, a Honda csapatfőnöke, Ross Brawn neve pedig a szervezet szabályokkal, technikai kérdésekkel kapcsolatos felelősének posztjára merült fel.

V12, V10, V8, a végén már csak  V4 lesz!
Na ebből mi lesz?

Na ebből mi lesz?

Na ebből mi lesz?


Max Mosley nemrég – még a FOTA megalapítása előtt – azzal fordult a csapatokhoz, hogy javasoljanak szabályokat, amelyek segítenek majd a költségek csökkentésében és a sport zöldebbé válásában. Mosley valószínűleg csak néhány tervezetet várt, amelyekre vagy rábólintott volna, vagy sem, és inkább a közösen mozgolódó csapatok és Bernie Ecclestone elválasztása lehetett a célja, de ehelyett ez a szervezet lett az eredmény.

Vége a vétózásnak

A szabálytervekkel a csapatoknak októberig kell előállniuk, ha erre nem kerül sor, akkor az FIA Mosley saját ötletei alapján alkotja majd meg azokat, többek között egységesített alkatrészekkel, megszabott üzemanyag-mennyiséggel és kötelezően adományozandó motorokkal.

Brawn, aki szívesen dolgozna a kérdések műszaki oldalán, így látja a FOTA helyzetét:

„Még nem döntöttünk, de örömmel elvállalom a feladatot, ha a csapatok akarják. De most nem is ez a legsürgősebb. Először a közös munka kereteit kell megteremteni. Valami világos dologra van szükség, de nem kell, hogy száz oldal legyen, szégyen is lenne, ha odáig jutnánk.”

A szervezet egyik újdonsága, hogy az eddigi gyakorlattal ellentétben a az érvényes döntések  meghozáshoz nincs szükség a csapatok teljes egyetértésre, a kétharmados többség –  ebben az esetben hét csapat közös álláspontja – is elég.

Ingyenmotor senkinek sem jár!

Mario Theissen, a BMW Sauber főnöke szerint egyelőre még nem tudni, hogy mennyire lesznek eredményesek a szabályok gyártásában, de az biztos, hogy az FIA által hirdetett költségcsökkentés számukra is kívánatos cél.

Összefogtak

Összefogtak

Összefogtak


„Korai lenne tippelni, hogy milyen eredménye lesz a munkánknak műszaki, időbeli vagy pénzügyi szempontból, de kijelenthetjük, hogy mi is szeretnénk csökkenteni a költségeket. A cél közös, a megközelítés azonban más lehet” – magyarázta a német.

Theissen például egyértelműen elutasítja Mosley-nak azt az ötletét, hogy a motorfejlesztés teljes felszabadításáért cserébe a gyártók a független csapatoknak ingyen szállítsanak erőforrásokat.  

„Egyértelmű, hogy nem azért vagyunk az F1-ben, hogy más csapatokat támogassunk. Örülünk, hogy sokszínű a mezőny, és szerintünk is szükség van a független csaptokra, de azt senki sem várhatja, hogy az ellenfeleinkkel jótékonykodjunk! Ki kell dolgoznunk a megfelelő ötleteket, módokat, amelyekkel a Forma-1-et üzletileg élhetővé teszik a kiscsapatok számára is. Mindenképp olcsóbb motorok kellenek majd” ? mondta Theissen, aki azt is hozzátette, hogy a jövőben az utcai autókban is felhasználható fejlesztéseknek is nagyobb teret kellene kapniuk az F1-ben.