A hétvégi Japán Nagydíjjal együtt még három futam van hátra a 2008-as bajnokságból. 30 megszerezhető pont, három pilóta 20 ponton belül.
Bár az aktuális világbajnok, Kimi Räikkönen már leszerepelt, és kiszállt a harcból, Lewis Hamilton, Felipe Massa és Robert Kubica közül még bárki bajnok lehet, de míg a mclarenes pilótának csak a nagyobb hibákat kell elkerülnie, addig lengyel kollégájának már szinte csoda kellene.
Hamilton, ugyanúgy, ahogy tavaly, az idény közepe óta vezeti a bajnokságot, a Brit Nagydíj után mindig ő állt az élen. 84 pontjával hét egységgel vezet Massa, és hússzal Kubica előtt. Kényelmes helyzet, a brit fiúnak elég minden futamon csak a második helyen célba érnie ahhoz, hogy Massa esetleges teljes tarolása esetén is bajnok lehessen.
Ne feledjük azonban, hogy egy évvel ezelőtt is az akkori csodaújonc látszott a favoritnak, majd csúfos bukás lett a vége: Hamilton Fujiban győzött az esőben, de Kínában ő és a csapat értelmetlenül és érthetetlenül sokáig húzták a kerékcserét, és a bajnokjelölt végül a kavicságyban fejezte be a futamot, Brazíliában pedig – bár a McLarennél tagadják – Lewis egyszerűen a rossz gombot nyomta meg a kormányon, lekapcsolva a McLarent, amellyel végül már hiába kapaszkodott előre, a cím Räikkönen ölébe hullott.
Nézzük tehát Hamilton statisztikáját 2007-ből: Japán Nagydíj: győzelem, 10 pont; Kínai Nagydíj: kiesés, 0 pont; Brazil Nagydíj: 7. hely, 2 pont – összesen 12 pont. Nem sok, idén egy hasonló finis a tavalyihoz hasonlóan kiveheti még a kezéből a győzelmet.
Nehéz Massa helyzete, de egyáltalán nem reménytelen, hiszen csapattársa példája megmutatta már, hogy jelentős hátrányból is lehet fordítani az utolsó pillanatban. A brazilnak persze igazából mindenütt csak a győzelem lenne elfogadható, ugyanis Hamilton hét pontja három versenyre elosztva sem kis különbség, de innen még erőből is behozható, nem kell a mclarenesnek feltétlenül hibáznia is a fordulathoz.
A kis brazil egy évvel ezelőtt így teljesített: Japán: 6. hely, 3 pont, Kína: 3. hely, 6 pont; Brazília: 2. hely, 8 pont. Érdemes rögtön kiemelni, hogy Massa otthonában igazából megfoghatatlan, és csak Räikkönen kedvéért nem nyert, így ha papíron csak 17 pontot zsebelt is be, valójában 19 lehetett volna. Ez viszont idén már semmit nem garantálna, csakis akkor hozhatná meg a címet Massának, ha Hamilton kétszer is nagyot hibázna, vagy legfeljebb pontosan a tavalyi formáját ismételné.
Nézzük Robert Kubicát, aki már csak räikköneni csodával lehet világbajnok 2008-ban, és tulajdonképpen le is írhatnánk, ha nem épp egy éve láttuk volna azt a csodát. A lengyelnek a győzelemhez táltossá váló BMW-re és Hamilton és Massa legalább két versenyen való nullázása kellene. Kubica tavaly az utolsó három fordulóban mindössze 6 pontot szerzett, bár Kínában pályafutása első győzelmének kapujában hagyta cserben az autó. Ez idén édeskevés, de még háromszor ennyi is az lenne, nagy szerencsével talán még Massa fogható, ha realisták szeretnénk maradni, de Kubica már Fuji után akár már a matematikai esélyétől is búcsúzhat.
Még egy fontos szempont Hamilton és Massa párharcát illetően az időjárás – a két pilóta autója teljesen más körülmények között van a csúcson. Míg a Ferrari a meleg és száraz időben verhetetlen, addig a McLaren hűvösben, vizes pályán nyerő. A Japán és a Kínai Nagydíj az utóbbi időben esős volt, ami nem jó előjel Massa számára.