2007-ben a Forma-1 történetének egyik legnagyobb botrányát jelentette, hogy a Ferrari egyik vezető beosztású alkalmazottja, Nigel Stepney adatokat szivárogtatott a McLaren főtervezőjének, Mike Coughlannek.

Az eset a McLaren példátlan, 100 millió dolláros büntetésében és a konstruktőri bajnokságból való kizárásában csúcsosodott ki, de a két főkolompos is megkapta a magáét, az FIA két évre „eltiltotta” őket a motorsporttól, pontosabban felszólította a szervezet tagjait, hogy ne alkalmazzák őket. A két mérnök helyzete most rendeződött.

„Nemrég kaptam egy levelet az egyikük jogászaitól, amelyben azt írták, hogy az illető már megkapta a büntetését, és az eltiltás elég furán néz ki, mikor a Ferrari és a McLaren azóta már szinte szerelmesek egymásba. Szóval elengedtük a büntetést” – mondta az FIA elnöke, Max Mosley.

A Mclarennél is betelt a pohár
Nigel Stepney

Nigel Stepney

Nigel Stepney


A motorsportvezér azonban ennél jóval tovább is ment, azt állítja, hogy a két jómadár csak mellékszereplő volt az ügyben, és a McLaren örülhet, hogy „csak” 100 milliós büntetéssel megúszta az esetet.

„Ők végül is csak kishalak voltak. Ha napvilágra kerülne az egész sztori, világos lenne, hogy azok, és nagyobb játékosok voltak a háttérben. Persze talán sosem derül ki minden.”

„A McLaren többek között azért kapott ekkora büntetést, mert először azt állították, hogy csakis Coughlan volt sáros, aztán kiderült, hogy a csapat vezetése is tudott erről. Bár a pénzbírság súlyosnak hangzik, de a kizárás volt az igazi büntetés. Ha valaki ellopja a rivális műszaki adatait, akkor ki kell hajítani a bajnokságból. Ha ezt tettük volna, az jóval többe került volna a McLarennek 100 milliónál, talán le is húzhatták volna a rolót. Akik sokallják a pénzbüntetést, nem igazán tudják, hogy mekkora kárt okozott volna a csapatnak a teljes kizárás. Nem vagyok McLaren-ellenes, szigorúan csak jogi szempontból én a teljes kizárás mellett voltam, de a Motorsport Világtanács tagjainak többsége a pénzbüntetést akarta” – magyarázta az elnök.

Olaszországban még nem végeztek velük

Olaszországban még nem végeztek velük

Olaszországban még nem végeztek velük


Ugyan a Ferrari által indított nyomozások és bírósági ügyek Olaszországban és Nagy-Britanniában is folynak az érintettek ellen, a volt maranellói alkalmazott, Stepney már a motorsportban használt fedélzeti kamerákat gyártó Gigawave egyik vezetője, a volt mclarenes Mike Coughlan pedig a legnagyobb brit verseny-sebességváltókat gyártó cég, a Ricardo Transmissions munkatársa.