Eredetileg 1954-ben alapította a Lotust a zseniális brit konstruktőr, Colin Chapman, a nagy nevű istálló színeiben olyan nagyságok szerepeltek, mint Jim Clark, Graham Hill, Jochen Rindt és Ayrton Senna. 1978-ban nyerte a csapat eddigi utolsó, 13. vb-címét, a sorozattól 1993-ban búcsúzott 12 ponttal és a konstruktőri pontverseny hatodik helyével.
A csapat újjáélesztése Mike Gascoyne-nak köszönhető, aki a nagy 2009-es csapattoborzás hatására szedett össze néhány korábbi toyotás, illetve a Litespeed Forma-3-as csapatától érkezett mérnököt. Hogy még bonyolultabb legyen a sztori, a pénz Malajziából érkezik, a projektet Tony Fernandes, az AirAsia légitársaság feje vezeti. A csapat közös tulajdonoson, a Protonon kívül teljesen független az autógyártó Lotustól, bázisa viszont Hinghamben, a régi Lotus-központ közelében van.
2010-ben a legjobb újonc volt a Lotus, amely megtartotta pilótáit, Heikki Kovalainent és Jarno Trullit 2011-re. A Cosworth-motorokat Renault-egységekre cserélték, így joggal várhatott az előző évinél sokkal jobb szereplést az alakulat, az áttörés mégsem jött össze.
Arra jó volt Kovalainen, hogy néha a középmezőny végére hozza be az autót, a pontszerzés azonban nem sikerült, ismét meg kellett elégedni a legjobb újonc címmel. 2011 nem Trulli éve volt, a 2012-es idény előtt le is cserélték a(z igazi) Lotustól elküldött Vitalij Petrovra, még nevet is váltott a csapat. Fernandes megvásárolta a Caterham autógyártót, amelynek népszerűsítése végett átnevezte az istállót – nem is nagyon tehetett mást, miután a másik Lotusszal vívott ádáz jogi csatát a bíróságon elveszítette.