Miután az FIA tegnap bejelentette, hogy április 29-én Párizsban a McLarennek a Motorsport Világtanács előtt kell válaszolnia a Melbourne-ben és Sepangban kevert hazugságbotrány miatt, a csapat rövid közleményben adta hírül, hogy készen áll a meghallgatásra, és a főbűnösnek kikiáltott sportigazgatót, Dave Ryant a tegnapi nappal elbocsájtotta.
A McLaren nagy bajban van, és úgy tűnik, nem tanult a múltból. 2007-ben, a kémügy kirobbanásakor a mostanihoz kísértetiesen hasonlóan viselkedett: a csapat előbb igyekezett bagatellizálni a titkos Ferrari-dokumentumok ügyét, és egy emberre, a főtervező Mike Coughlanre kenni a a felelősséget – akit Ryanhez hasonlóan „példás” gyorsasággal ki is rúgtak -, de később kiderült, hogy jóval többen voltak érintettek.
Ryan kirúgása, és a csapatfőnök, Martin Whitmarsh és Lewis Hamilton nyilatkozatai alapján úgy látszik, hogy ezúttal is az egy bűnbak megnevezésének stratégiáját választják, ami könnyen visszafelé sülhet el, hiszen egy ilyen – állítólag – jól szervezett csapatnál igencsak nehéz elhinni, hogy egy, a pillanat hevében megbolondult vezető a saját szakállára cselekedett, és mondta azt, amit. 2007-ben ez a hozzáállás csúnyán befuccsolt, és amikor világos lett, hogy többen is a tilosban jártak, a McLaren már nem menekülhetett a Forma-1 történetének legsúlyosabb büntetése: 100 millió dollár és a konstruktőri bajnokságból való kizárás elől. (Csak zárójelben tesszük hozzá, hogy a brit Daily Mail már a korábbi csapatfőnök, a Melbourne-ben a helyszínen tartózkodó Ron Dennis szerepét is pedzegeti.)
Mivel a „bűnt” gyakorlatilag már beismerte a csapat, így a kérdés csak az lehet, hogy mekkora lesz a büntetés. Mivel úgy tudni, hogy a botrány közepette Hamilton már ügyesen megtalálta azt a személyt, akihez a legkifizetődőbb ilyenkor fordulni – igen, az FIA-elnök Max Mosleyról van szó – feltehető, hogy a pilótát a Motorsport Világtanács is áldozatként kezeli majd, a „nagy, gonosz csapat” viszont megkapja majd a magáét. Tippünk szerint 2007-hez hasonlóan a konstruktőri bajnokságból való kizárás a legvalószínűbb, ugyanis az senkinek sem érdeke – a nézettséget mindennél előbbre tartó, és igen befolyásos Bernie Ecclestone-nak főleg nem -, hogy ennél súlyosabb büntetéssel, a versenyből való teljes kizárással tömegeket fordítsanak el a sporttól.
Nagy kérdés, hogy az újabb botrányt és büntetést hogyan éli túl a csapat, hiszen a presztízsveszteség mellett konstruktőri pontok nélkül 2009 végén nem jár nekik pénz az F1-es bevételekből, a botrányok miatt pedig az aranytojást tojó tyúk, Hamilton, és a feltehetőleg egyre fogyó türelmű résztulajdonos-motorszállító, a Mercedes is a távozás mellett dönthet.