A korábbi két versenyen mutatott gyatra teljesítménye után hirtelen visszatért a McLaren az élbolyba, Lewis Hamilton nyerte a Kínai Nagydíj első szabadedzését. Az ok igen egyszerű: míg a többiek pereskedtek Párizsban, a wokingi csapat is felszerelte a Brawn GP, a Toyota és a Williams csodafegyverének tartott dupla diffúzor egy gyorsan összedobott változatát, amely rögtön jelentős leszorítóerővel ajándékozta meg autójukat.
Nemcsak a világbajnok, de csapattársa is azonnal gyors volt az átalakított autóval, Heikki Kovalainen negyedikként zárt, s a két McLaren így közrefogta a Brawn GP két versenyzőjét, a második Jenson Buttont és harmadik Rubens Barrichellót. Hamilton azonnal gyors volt, majd amikor Button megjavította idejét, visszatért a pályára és újra a leggyorsabb volt.
Bár sokan hangoztatják, hogy a többek által korábban szabálytalannak mondott díffúzor önmagában nem jelenet sokat, azért az lehet látni, hogy az első edzésen az első nyolc között csupán egyetlen olyan autó, Mark Webber Red Bullja volt, amely nem használja az elemet. Tehát valamit tudhat azért!
Vélhetően a Ferrari pilótái is szeretnék, ha autójukon feltűnne az új aerodinamikai megoldás, tekintve, hogy komolyan szenvedtek a Sanghajhoz közeli pályán, szemmel láthatóan nem volt elég tapadása az autónak. Több alkalommal is a pálya széléről kellett visszajönniük az autóval, s Felipe Massa egy piruettet is bemutatott. Kimi Räikkönen a 11., brazil csapattársa csak a 15. helyen zárt.
A BMW-k formáját viszont nem szabad megítélni, a bajor csapat soha nem teszi oda magát az első szabadedzéseken, más metódus szerint dolgoznak, mint a többi csapat.
A 2009-es Kínai Nagydíj 1. szabadedzésének eredménye:
- Név
- Csapat
- Idő
- Kör
- 1.
- Lewis Hamilton
- McLaren-Mercedes
- 1:37.334
- 22
- 2.
- Jenson Button
- Brawn-Mercedes
- 1:37.450
- 18
- 3.
- Rubens Barrichello
- Brawn-Mercedes
- 1:37.566
- 19
- 4.
- Heikki Kovalainen
- McLaren-Mercedes
- 1:37.672
- 23
- 5.
- Mark Webber
- Red Bull-Renault
- 1:37.752
- 20
- 6.
- Jarno Trulli
- Toyota
- 1:37.764
- 19
- 7.
- Nico Rosberg
- Williams-Toyota
- 1:37.860
- 24
- 8.
- Timo Glock
- Toyota
- 1:37.894
- 21
- 9.
- Fernando Alonso
- Renault
- 1:38.089
- 19
- 10.
- Kimi Räikkönen
- Ferrari
- 1:38.195
- 24
- 11.
- Sebastien Bourdais
- Toro Rosso-Ferrari
- 1:38.223
- 23
- 12.
- Sebastian Vettel
- Red Bull-Renault
- 1:38.274
- 20
- 13.
- Sebastien Buemi
- Toro Rosso-Ferrari
- 1:38.307
- 26
- 14.
- Adrian Sutil
- Force India-Mercedes
- 1:38.319
- 18
- 15.
- Felipe Massa
- Ferrari
- 1:38.418
- 20
- 16.
- Nick Heidfeld
- BMW Sauber
- 1:38.456
- 21
- 17.
- Giancarlo Fisichella
- Force India-Mercedes
- 1:38.460
- 19
- 18.
- Robert Kubica
- BMW Sauber
- 1:38.463
- 18
- 19.
- Kazuki Nakajima
- Williams-Toyota
- 1:38.730
- 25
- 20.
- Nelson A. Piquet
- Renault
- 1:38.825
- 20