Úgy tűnik, hogy az elmúlt másfél évtized után a Ferrari lehet az új McLaren, már ami a Nemzetközi Automobil Szövetséggel fenntartott kapcsolatot illeti. Míg Ron Dennis félreállása után az FIA megbocsátó volt a wokingi csapat hazugságbotrányát illetően, a maranellói gárda az utóbbi hónapokban egyre többször kerül szembe a Max Mosley vezette szervezettel, és a sport gazdasági ügyeit igazgató Bernie Ecclestone-nal is.
Miután az FIA Motorsport Világtanácsa a múlt hét közepén nyilvánosságra hozta a jövő évre bevezetendő önkéntes költségplafont, amelynek keretében a reprezentációs költségek és a pilóták fizetésétől eltekintve az azt vállaló csapatok 40 millió fontból (kb. 60 millió euró) gazdálkodhatnak majd, cserébe viszont nagyobb technikai szabadságot – mozgatható első és hátsó szárnyak, korlátlan fordulatszámú motorok, 80 helyett 120 pluszlóerőt adó KERS, korlátozás nélküli szélcsatornás tesztelés – kapnak, a jelenleg százmilliókat költő gyári csapatok, élükön a Ferrarival elégedetlenek.
A Ferrari elnöke – aki a csapatok szervezetében, a FOTA-ban is ezt a posztot tölti be -, Luca di Montezemolo a The Times által kiszivárogtatott, Max Mosleynak írt levelében arra figyelmeztet, hogy a költségplafon betartása ellenőrizhetetlen, és a kétféle szabályrendszer egyidejű jelenléte árthat a sportnak.
„A kétféle kategória léte elkerülhetetlenül ahhoz vezetne, hogy a csapatok egyik csoportja előnybe kerülne, a bajnokság pedig nem lenne egyenlő. Ez összezavarhatná a nézőket, és jelentősen ronthatná a sport hitelét” – írta az olasz, és az új szabályok bevezetésének jogi lépésekkel való megakadályozását is kilátásba helyezte.
Az FIA-elnök szintén kiszivárgott válaszlevelében elkerülhetetlenül szükségesnek tartotta a költségek csökkentését és elfogadhatatlannak nevezte, hogy a Ferrari az ellenkezésével megakadályozza az új csapatok belépését. Egy, a hétvégén adott interjújában Mosley azt is megpendítette, hogy a Forma-1 meglenne a Ferrari nélkül is, hozzátéve azonban azt is, hogy hiába ugrál Montezemolo, az alacsonyabb költségek úgyis minden cég számára vonzóak.
„A sport a Ferrari nélkül is túlélne. Persze szomorú lenne elveszíteni őket, ők Olaszország nemzeti csapata. Bízom azonban benne, hogy amikor valaki azzal áll a vállalat vezetése elé, hogy az FIA ellen akar fordulni, mert 100 millió fonttal többet akar költeni, akkor az igazgatótanács visszakérdez majd, hogy miért nem jó nekünk a 40 milliós keret, ha más csapatoknak megfelel?”
A pengeváltás után a hétvégén már olyan hírek is felröppentek, hogy az olasz csapat, amely 1950 óta egyedüliként vett részt folyamatosan a Forma-1-es világbajnokságban, valóban elhagyhatja a sportot, és esetleg a Le Mans felé fordul. Természetesen erről semmi hivatalos hír nincs egyelőre, sőt a Ferrari mára közleményben az F1 melletti elkötelezettségéről ír.
„A Ferrari hisz benne, hogy a Forma-1-nek ragaszkodni kell az alapvető elveihez, azaz az élen kell járnia a technológiai fejlesztésben. A Ferrari a FOTA más tagjaival együtt szükségesnek tartotta a mielőbbi költségcsökkentést, és hisz benne, hogy a következő két-három évben a szabályok stabilitása mellett fokozatosan elérhető olyan költség-haszon arány, amely mellett a jelenlegi csapatok maradhatnak, és újak is csatlakozhatnak a sporthoz. A Ferrari szeretné hangsúlyozni ezt az álláspontját, és a Forma-1 érdekében kerülni kívánja az értelmetlen botrányt.”