A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) két héttel ezelőtt véglegesítette a 2010-re tervezett költségplafont, amelynek keretében a 60 millió dolláros éves korlátot vállaló csapatok jelentős műszaki előnyöket – mozgatható hátsó szárny, fordulatszám-korlátozás nélküli motor, erősebb KERS, több tesztkilométer, hatékonyabb szélcsatornás kísérletek – élveznének, mint a korlátozás nélkül költők.
A kiscsapatok és a belépni kívánók számára természetesen vonzó az elképzelés, de a nagy gyári csapatok számára gyakorlatilag lehetetlen egy év alatt negyedére-ötödére szorítani a kiadásaikat, ezzel pedig egy kétkategóriás F1 „hendikepes” csoportjába kerülhetnek.
A csapatok szervezete, a FOTA az érdekellentétek ellenére is egységesen a tervezett költségplafonnal szemben foglalt állást a múlt heti tárgyalásai után, és sürgős tárgyalásokat kezdeményezett az FIA-val.
A Spanyol Nagydíjon újra összeült a FOTA, és már az is felmerült, hogy a csapatok közösen bojkottálják a 2010-es idényre való nevezést, ha nem sikerül változást elérni. A jövő évi világbajnokságra május 29-ig kell nevezni az FIA-nál.
A Ferrari és a BMW már a múlt héten utalt arra, hogy elhagyhatja a Forma-1-et a jelenlegi költségplafon feltételei miatt, a hétvégén pedig a Toyota és a Red Bull mondta ki kerek perec, hogy a mostani állás szerint jövőre nem akarnak indulni.
„Ha nem lesz változás, nem adjuk be a nevezést. Nem hiszem, hogy csak mi vagyunk így ezzel. Világos, hogy a kétkategóriás bajnokságban a költségplafont vállalók gyorsabbak lennének. A cégünk számára az F1 nemcsak a pénzről, hanem az értékekről is szól” – monda Barcelonában a Toyota-főnök, egyben a FOTA-alelnök John Howett, aki szemtanúk szerint Bernie Ecclestone-nal is elég heves párbeszédet folytatott a paddockban.
„Ha a tervezett szabályok nem változnak, nem veszünk részt a 2010-es bajnokságban. A gyári csapatok nem indulnak majd, a jelenlegi alakulatok közül két-három maradna csak” – figyelmeztetett a két csapatot is működtető Red Bull-mágnás, Dietrich Mateschitz.
A McLaren csapatfőnöke, Martin Whitmarsh a hétvégén ugyan azt mondta, hogy talán nem a legszerencsésebb nyíltan a kiszállással fenyegetőzni, de ő is arról beszélt, hogy „kritikus” helyzet áll fenn az F1 jövőjét illetően.
A FOTA legkésőbb a Monacói Nagydíjon, de inkább még előbb tárgyalóasztalhoz ül az FIA-elnökkel, Max Mosleyval.