Története során ötödik alkalommal rendezik meg a Török Nagydíjat idén. Papíron minden arra mutat, hogy Isztambulban a Ferrari a favorit, hiszen az első alkalommal Kimi Räikkönen győzött a futamon, 2006 óta pedig Felipe Massa nyert minden alkalommal, méghozzá rajt-cél győzelmet aratva.
Persze aki nem ebből a cikkből értesül róla, hogy idén is van F1-vb, az tudhatja, hogy 2009-ben mindenütt és mindenre a Brawn GP és Jenson Button a fő esélyes. A csapat az eddigi hat futamból ötöt megnyert, felét úgy, hogy Button mögött csapattársa, Rubens Barrichello ért be másodikként. Az autó az eddigi összes pályán jól ment, mindegy, hogy Sepang hosszú egyeneseiről vagy épp Monaco szűk, kanyargós aszfaltcsíkjáról volt szó, így semmi okunk feltételezni, hogy az Istanbul Park ne feküdne nekik.
Ez történt tavaly
A két héttel ezelőtti futam alapján úgy tűnik, hogy a Ferrari lehet az egyik csapat, amelyik képes lehet megállítani Buttonékat, nemcsak a múlt, hanem a már Barcelonában megkezdődött formajavulás miatt is. Räikkönen is jól megy Törökországban, Massa pedig otthon van, így bár a győzelmi esélyekről inkább még nem beszélnek, most talán mégis összejöhet.
A bajnokság szempontjából pillanatnyilag a Brawn egyetlen valamennyire komolyan vehető ellenfele a Red Bull, de az üdítős csapatnak a Török Nagydíj a most vagy soha versenye lesz. Ha vasárnap nem kezdik meg lefaragni a hátrányt, később már csak a csoda segíthet ebben.
A csapatnál azt várják, hogy az RB5-ösnek fekszik majd a pálya, és a Monacóban már bevetett, de ott nem igazán hasznos új dupla diffúzor is sokat számíthat majd. A Kínában győzni tudó Vettelt Mark Webber az elmúlt két futamon legyőzte, izgalmas lesz látni, hogy az ifjú titán és a vén róka küzdelmében ezúttal ki kerekedik felül.
A hétvége kezdete előtt más csapatok versenyzői nem tűnnek esélyesnek a dobogós helyezésre, de azért érdekes lesz figyelni, hogy a BMW és a Toyota az irtózatosan gyenge monacói szereplés után mit mutat Törökországban. Mindkét alakulatnál hangsúlyozták, hogy a két héttel ezelőtti forma csak egyszeri botlás lehetett. A BMW a hétvégére ejti a KERS-t, de az ő autójukra is felkerül a dupla diffúzor.
Az Isztambul-szakértő Massa tavalyi pole-köre
Bár Lewis Hamilton tavaly kemény csatában a második lett, érdemes megjegyezni, hogy a McLaren és különösen az angol nagyon rosszul kezeli a gumikat a török pályán. Hamiltonnak mindkét évben komoly gondjai voltak. Nemcsak neki kell azonban figyelnie: a talán legizgalmasabb Hermann Tilke-pályán gyakorlatilag minden típusú kanyar előfordul, ami komoly terhelést ró a gumikra, a Bridgestone által a hétvégére szállított kemény és puha keverék közül az utóbbi mindenkinél problémát jelenthet majd.
Az 5,3 km-es pálya széles, több versenyív is található rajta, a három – mások szerint négy – csúcspontú, hosszú-hosszú 8-as kanyarban pedig még a legjobbak is hibázhatnak, azaz viszonylag jó lehetőségek vannak az előzésre, az utolsó kanyarkombinációban is sokan próbálkozhatnak majd.
Tegnap ugyan esett a pályán, de az előrejelzések szerint a hétvége eseményeibe nem szól bele majd az időjárás, főként napos idő várható, 25-30 Celsius fok közötti hőmérséklettel.
Az időmérő szombaton 13 órakor, a futam pedig hagyományosan vasárnap délután 14 órakor kezdődik.
Gépmadártávlatból