Feltéve, hogy a Forma-1 a mai nap után jövőre is Bernie Ecclestone és Max Mosley irányítása mellett folyik majd, az angol Jenson Button történelmi győzelmet arathat vasárnap a Brit Nagydíjon – jó ideig ő lehet az utolsó, aki Silverstone-ban győzhet ezen a futamon.

Button a bölcsőben 1
Brit őrségváltás

Brit őrségváltás

Brit őrségváltás


Az 1950. május 13-án a Forma-1-es világbajnokság első versenyének otthont adó pálya a sportág történetében eddig összesen 43 alkalommal, 1987 óta pedig megszakítás nélkül volt a Brit Nagydíj helyszíne, jövőre azonban – még mindig feltéve, ha – már a Donington Parkba költözik a verseny.

Az egykori reptérből kialakított, mai formájában 5,1 kilométer hosszú pálya az idény egyik leggyorsabb versenyhelyszíne, nagyjából 230 km/órás átlagsebességgel teljesíthető. Az első szakasz hihetetlenül gyors és ritmusos kanyarjai – vagy inkább ívei – és az utolsó, lassabb szektor miatt Silverstone a Forma-1-es autók igazi erőpróbája és a pilóták közös kedvence.

Ez történt tavaly

Az első szakasz őrült tempója miatt jelentős terhelést kapnak a gumik, kiemelten magas az abroncskopás, a Bridgestone ezért a lágy és a kemény keveréket szállítja a hétvégére. Na meg az esőgumikat, de az előrejelzések szerint idén teljesen valószínűtlen a tavalyihoz hasonló felhőszakadás.

Mivel a pálya első részén a versenyzők alig használják a féket, csak visszaváltanak vagy elveszik a gázt, a fékek üzemi melegen tartása is fontos. Silverstone igen szeles, így komoly feladvány lesz a pilótáknak és a csapatoknak a megfelelő aerodinamikai beállítások megtalálása.

Button Nagydíj?

Button Nagydíj?

Button Nagydíj?


Ezt írtuk két hete is, és most is csak ismételni lehet: a Brawn autója eddig minden pályán, a helyszín jellegétől és a körülményektől függetlenül jó volt, így egyértelműen ők a favoritok, főképp, hogy a BGP001-es a hétvégére még új szárnyakat is kap. Jenson Button számára szinte kötelező lenne nyerni a hazai közönség előtt, azonban nem szabad elfeledni, hogy az elmúlt három évben mindannyiszor jobb volt itt nála csapattársa, Rubens Barrichello, ezért a másodhegedűsi szereptől szabadulni akaró brazilra is oda kell majd figyelni.

A Brawn kihívója a Red Bull lehet. Az autó alkalmas a sikerre, de a csapatnak is jól kell működnie, ha a Brawn névadó stratégiai zsenijét szeretnék legyőzni. Érdekes a helyzet a pilótákat illetően: az ifjú reménység, Sebastien Vettel az elmúlt három futamon kikapott a veterán Webbertől – aki tavaly az első sorba kvalifikálta magát a Brit Nagydíjon -, a különbség kettejük között mindössze 1,5 pont, a csata náluk vérre megy.

Egy kör Silverstone-ban Hamiltonnal

A Toyota is az élmezőnyben lehet, miután Törökországban magukra találtak a monacói felsülést követően. A Ferrarinál jobb eredményre számítanak, mint legutóbb. A pálya karakterisztikája ugyan hasonlít az Istanbul Parkéhoz, de a csapat nem tétlenkedett, több aerodinamikai újítást is felszerel pénteken az F60-asra. A győzelem saját erőből még esélytelen, de igyekezni fognak.

A tavalyi dobogó

A tavalyi dobogó

A tavalyi dobogó


Fernando Alonso arra számít, hogy a Renault-nak fekszik majd a brit pálya, így a pontszerzésnél vele is kell számolni. A McLaren ugyan a hazai születésű címvédővel – egyben a tavalyi győztessel – érkezik, de Lewis Hamiltonék a pontszerzésnek is örülhetnek most, az autó gyakorlatilag ugyanaz, mint a Törökországban bukdácsoló járgány, a csapat ugyanis nem készült el a Német Nagydíjra szánt, de előbb bevetni kívánt fejlesztési csomaggal.

A Force India pontot ugyan még nem szerzett idén, de a kiscsapat láthatóan fejlődik, és valószínűleg mindent beleadnak majd náluk, hogy a szó szoros értelmében vett otthoni futamukon – a bázisuk is Silverstone-ban van – valami jó eredményt ünnepelhessenek.

A jelenlegi mezőnyből Rubens Barrichello (2003), Fernando Alonso (2006), Kimi Räikkönen (2007) és Lewis Hamilton (2008) győzött Silverstone-ban, vasárnap kiderül, hogy ki lesz az utolsó, akinek ez sikerül.

A szombati időmérő és a vasárnapi futam is 14 órakor kezdődik.

Nagyobb térképre váltás