Akár hisszük, akár nem, a múlt hétvégi Német Nagydíjjal a 2009-es Forma-1-es idény túljutott a felén, már kevesebb verseny van hátra, mint amennyit eddig láttunk.
Autóverseny helyett
Az utóbbi napok történései alapján úgy tűnik, hogy végre elcsendesedett a sportág szétszakadásával fenyegető hatalmi harc, a csapatok mumusa, Max Mosley tényleg távozik, és jövőre három új csapattal kibővülve vág majd neki a versenyzésnek az F1-es mezőny. A politikai szkanderról itt most nem írunk többet, valószínűleg mindenki torkig volt már vele – mi mindenképpen -, és nem is szeretne még egy szót hallani arról, hogy ki milyen szabály bevezetése miatt távozna, és ki perelne be kit a lépés meglebegtetése miatt…
Meglepetésből csalódás
Érdekes azonban, ha jobban belegondolunk, a torzsalkodást félretéve bizony nem volt sok izgalom idén, pedig az első egy-két futam mást ígért. Ausztrália és Malajzia után még örülhettünk a megleptéscsapat, a Brawn sikerének, és azt hihettük, hogy a nagy szabályváltozások meghozták a kívánt eredményt, és valóban sokkal könnyebb lesz előzni, a futamok pedig látványosak lesznek.
A Bahreini Nagydíjnál – amelyet a Brawn a stratégiának köszönhetően nyert meg, és előzésből sem láttunk sokat – már kezdett gyanús lenni a dolog, majd a Török Nagydíj utánra pedig már mindenki tényként kezelhette szinte, hogy Jenson Buttontól már csak egy Michael Schumacher hadosztály veheti el a bajnoki címet.
A 2006 óta gyakorlatilag névtelen és láthatatlan angol versenyző idén az első hét versenyből hatot megnyert, ilyesmit pedig csak a nagy Schumitól lehetett látni mostanában. Mindenki hálával gondolhatott arra, hogy nem vezették be idén a győzelmek száma alapján eldőlő bajnokságot, mert a vég már igen közel lett volna.
Félreértés ne essék, a Brawn és Button megérdemelten érte el a sikereket, a csapat ragyogó autót épített, a pilóta pedig a legapróbb hibát sem vétette, amit csak lehetett, kihozott a helyzetből.
Nem jött össze
Mivel az új szabályokkal leginkább csak azt sikerült elérni, hogy tesztelés nélkül a csapatok nagyjából vaktában fejlesztenek, így az elmúlt évek meghatározó alakulatai, a Ferrari, a McLaren, a Renault – ahogy Flavio Briatore szereti kiemelni, a bajnokok – és persze a BMW Sauber csak szenvednek.
Az említettek – mostanra be lehet ismerni – rossz autót építettek, és úgy látszik, hogy nem is tudnak igazán javulni, inkább egy-egy jobban sikerült futam, mint valódi trend látható náluk. Érdemes kiemelni, hogy talán nem véletlen, hogy így melléfogott ez a négyes: a tervezési munkánál ugyanis ők voltak azok, akik a KERS, azaz a mozgásienergia-visszanyerő rendszer azonnali bevezetésével számoltak.
Nos, a nehéz, az autó egyensúlyát jelentősen befolyásoló eszköz messze nem hozott annyi előnyt, amennyi hátránnyal járt, a Renault és a BMW már végleg ejtette, és csak a Ferrari és a McLaren használja, gyakorlatilag rajtrásegítőként.
Ha már a fejlesztéseknél tartunk: a Brawn mellett a Red Bull agya, Adrian Newey volt az, aki szintén nagyot alkotott, neki sikerült egyedül olyan autót pályára küldenie idén, amely felveszi a versenyt a brackleyi járgánnyal. A történelem ismétli magát, a két mérnök kilencvenes évek elején kezdődött harca (Benetton-Williams, Ferrari-McLaren) másfél évtized után is folyik. A fő kérdés, talán az lesz, hogy melyik koponya rendelkezik több erőforrással az idény végéig.
Az áttekintés után nézzük, hogy az egyes csapatokról mit érdemes még mondani külön-külön!
Brawn GP
Ahogy már említettük, a Ross Brawnék a tavalyi eleve leírt szezon alatt a Honda százmillióiból folytatott, egyszerre négy irányban folyó fejlesztéssel kiváló autót építettek, annyira kiválót, hogy az az idény első felében gyakorlatilag verhetetlen volt. Mostanra azonban mintha megtört volna a lendület, a csapat idei, korlátozott forrásai talán már nem fedezik a fejlesztési verseny diktálta iramot. A BGP001-es a hűvös körülmények között zajló Brit és Német Nagydíjon is csak szenvedett, és a Nürburgringen bevetett fejlesztési csomag sem hozott nagy előrelépést.
A Hungaroring lesz azonban az igazi választóvonal, ha a csapat a melegben sem bír majd a fő riválissal, a Red Bull-lal, a Brawnnál tényleg elkezdhetnek aggódni.
A bajnoki éllovas, Button egyelőre jól áll, előnye még mindig egy kicsit több mint 20 pont az üldözőkkel szemben, és ha úgy bírja a nyomást, a címért folyó küzdelem terhét, mint eddig, nem lesz könnyű befogni akkor sem, ha ezután már nem jönnek zsinórban a győzelmek. A megfontolt pontgyűjtögetés a cél a követelmény, de ha az eddig nagyon strapabírónak tűnő autó egyszer-kétszer megadja magát, és az angol nulláz, nagyobb lehet a gond.
Buttonnal ellentétben Rubens Barrichello cseppet sem nyugodt, a brazil veteránt a ferraris múlt kísérti, a nem túl fényes teljesítménye, és a néha elrontott stratégia miatt egyre frusztráltabb, hiszen ha most, a mezőny legjobb autójával sem nyer bajnokságot, már tényleg soha nem fog. A paranoia, a felelősséghárítás, az indulatosság azonban nem a legjobb hozzáállás a bajnoki küzdelemben, így valószínűleg nincs már sok hátra addig, amíg Ross Brawn végleg második szám, Button támogató szerepet oszt a brazilra.
Red Bull Racing
A Red Bull autója a téli teszteken nem villogott különösebben, de az idény kezdetétől látszott, hogy jól sikerült darab, az egyetlen, amelyik képes tartani a lépést a Brawnnal. Az RB5-össel a csapat idén már három kettős győzelmet szerzett.
A kínai esős versenyen még inkább a különleges körülményeknek tudhattuk be a jelentős előnyt, amely az első sikerhez vezetett, és a következő futamokon a nem tökéletes stratégiák, és a versenyzői hibák miatt úgy látszott, hogy hiába gyors az autó, a bajnoki esélyek lassan elúsznak, a Silverstone-ba vitt új fejlesztési csomag azonban akkora előrelépést hozott, hogy a kérdés pillanatnyilag az, utolérhető-e a Red Bull.
Ahogy a Brawnnál, a Red Bullnál is sokat elárul majd a Magyar Nagydíj: ha a csapat a lassú, technikás pályán, a melegben is előnyben lesz, kezdhetnek örülni a csapatnál.
A Red Bull ifjú sztárja, Sebastian Vettel idén már két győzelmet is szerzett, de korai lenne még a legnagyobbakhoz mérni. A kis német mindkétszer a mezőny éléről rajtolva nyert, a Török Nagydíjon pedig még ez sem sikerült neki, az első körben vétett hiba után elúszott az esélye. Vettel egyelőre nem nagyon tud előzni, ha egyszer beragad, beragad. Erős, első sorból rajtoló autóval ez persze nem akkora gond, de ha test test elleni küzdelmekben kell majd eldönteni a cím sorsát, lehet, hogy kevés lesz az eddig mutatott produkció.
Bár a pontszámok nem ezt mutatták, a Német Nagydíjra az ausztrál Mark Webber már lassan második számú pilótává fokozódott le, a Nürbiurgrineg megszerzett magabiztos győzelme azonban nagy lökést adhat neki. A versenyző egyébkén minden dicséretet megérdemel, hiszen nemrég árulta el, hogy a tavalyi lábtörés után messze nem száz százalékosan kezdte az idényt.
A fő kérdés a Red Bullnál, hogy a most még élő egyenlősdit meddig tartják fenn, és kinek a javára dönt majd a csapat – valószínűleg Christian Horner is jól emlékszik rá, hogy 2007-ben és 2008-ban is egyetlen ponton múlott a cím sorsa, és biztosan nem szeretné, hogy a két évvel ezelőtti forgatókönyv – az egymással birkózó mclarenesek mellett a nevető harmadik, Kimi Räikkönen győzött – ismétlődjön meg velük.
Toyota
Míg az idény elején a bajnokság harmadik esélyesének szerepében is el lehetett képzelni a japán csapatot, mostanra már csak távolról figyelhetik a „nagyok” küzdelmét. A kezdetben erős autóval Bahreinben a kettős győzelemre is esély volt, de azóta összesen három pontszerzés jött össze, Monacóban pedig egyenesen sereghajtó volt Jarno Trulli és Timo Glock. Azóta persze javultak, de kisebb csoda híján az alakulat már egyértelműen csak a konstruktőri harmadik helyért küzdhet a szezon második felében.
A veterán Trulli tisztességgel küzd, a kvalifikációkon szokásosan jól megy és a futamokon is igyekszik, az ígéretes Glock azonban meglepően beleszürkült a mezőnybe.
Ferrari
A tavalyi bajnokcsapat katasztrofálisan kezdte az évet. A nullás sorozatot ugyan sikerült megszakítani a negyedik futamon, és a fejlesztésekkel sem spórolt a Scuderia, de az olaszok teljesítménye ingadozó, Räikkönen monacói dobogója után Massának csak legutóbb, a Nürburgringen sikerült újra a legjobb három közé kerülnie. A vörösöket láthatóan elkedvetlenítette az idény, és nemrég be is jelentették, hogy 2009-re már nem nagyon fognak további erőfeszítéseket fordítani. Jó eredmények ezután inkább csak a körülmények szerencsés összejátszása folytán várhatók.
Ahogy tavaly, idén is Massának megy jobban, a brazil küzd, és mostanra több mint dupla annyi pontot gyűjtött, mint Räikkönen. A finn egy óriási kérdőjel 2009-ben, még azt sem tudni, hogy marad-e jövőre. A pályán nem látszik valami tüzesnek, de azt állítja, hogy még mindig érdekli az F1, és hogy a ralis kalandok – a Magyar Nagydíj után már egy igazi WRC-futamon is indul – csak hobbiszinten foglalkoztatják.
Williams
A grove-i csapatról is úgy tűnt az év elején, hogy a mezőny élén is lehet keresnivalója, de nem tartott sokáig, míg kiderült, hogy a szabadedzéseken „üres” tankkal villámgyors autó azért nem dobogóérett.
Az utóbbi Nico Rosberg szép pontszerző sorozatot produkált, csapattársa, Kazuki Nakajima azonban második idényében alulmúlja újon önmagát: míg tavaly az év felére négy alkalommal szerzett pontot, idén végig nullázott, és a bajnokságban a legutolsó helyen áll.
McLaren
A tavalyi bajnoki győzelem után Lewis Hamiltonék óriásit buktak idén. A szezonkezdet előtt igazi tragaccsal álltak elő, és eddig egyetlen versenyen fordult elő, hogy mindkét pilóta a pontszerző helyen végezzen, a dupla nullázás viszont sorozatban négy versenyen is „sikerült”. Az MP4-24-es teljesítménye pályáról pályára a rossz és a pocsék között ingadozott, a versenyzők hibái miatt pedig még azokon a helyszíneken – Monaco, Nürburgring – sem hozta a csapat az eredményeket, ahol az autó jól ment. A Német Nagydíjon bevetett fejlesztések reménysugarat jelenthetnek azért, lehet, hogy a csapat az idény második felében megközelíti vagy akár utol is éri az élmenőket, persze az is lehet, hogy ugyanúgy szenvednek majd más pályákon, mint eddig.
Hamilton idén nem tehet mást, mint nyel és küzd, azonban egy kis megfontoltságot nem ártana magára erőltetnie, mert annak ellenére, hogy vesztenivalója már nincs 2009-ben, ha nem erőlködne ennyire, időnként talán csurranna-cseppenne valami. Heikki Kovalainen idén eddig több futamról esett ki,mint amennyit befejezett, a finn jó formájában sem teljesít nagyot.
Renault
A Renault már harmadik pocsék évét gyűri. A sokak által a mezőny legcsúnyábbnak vélt autója, az R29-es az eredményekkel sem tudja szebbé varázsolni magát – Fernando Alonso küzdőszelleme és ügyessége nélkül talán pontja sem lenne a csapatnak.
Míg Alonso abban reménykedik, hogy talán sikerül megismételni a tavalyi nagyszerű hajrát, Nelsinho Piquet számára már nincs remény, szinte biztos, hogy Flavio Briatore másfél évi bukdácsolás, törés-zúzás után lecseréli az idén még a pontszerzés közelébe sem nagyon jutott brazilt.
BMW Sauber
A német-svájci csapatot egy szóval lehet jellemezni idén: katasztrófa. Ha Nick Heidfeldnek nem lett volna szerencséje a malajziai égszakadásban, a két versenyző összesen 4 pontot tudhatna magáénak, ugyanis a mázlis dobogón kívül csak egy-egy hetedik hely jött össze a németnek és Robert Kubicának. Pedig tavaly ilyenkor a bajnoki cím megszerzése sem tűnt lehetetlennek…
Kubica pont ezért ábrándult ki idén a csapatból. A lengyel idén már láthatóan nem is igazán erőlködik, tavaly a 2009-es fejlesztésekre hivatkozva „elvették” tőle az esély, és erre ezt kapja – ő legalábbis így látja a helyzetet, és garantált, hogy az év végén távozik is. Mr. Megbízható, Heidfeld ugyan teszi a dolgát, és mostanra rekordszámú, 29 futamos célba érési statisztikát tudhat maga mögött, de a versenyképtelen autóból nagyjából ennyit is lehet kihozni.
Toro Rosso
Míg a nagyfiúk a bajnoki címért küzdenek, a kisebbik Red Bull-csapat nem sokat tud felmutatni idén. Bár az STR4 tervrajza ugyanúgy Adrian Newey keze alól került ki, mint Vettelék autója, a kiscsapat Ferrari-motort használ, amelyhez át kellett építeni az autót, a frissebb fejlesztések egy része pedig az önálló faenzai műhelyből kerül ki, ahol már készülnek 2010-es konstruktőri szerepre. Ahogy szinte minden F1-es csapat, a Red Bull gárdái is kevesebb pénzből dolgoznak idén, és mivel a fő csapat a bajnoki címért küzd most, így feltehetően az eddigieknél is kevesebb pénzből dolgozhat a kistestvér – mindent egybe vetve nem meglepő tehát a sereghajtói pozíció.
Az újonc Sebastien Buemi a szezon kezdetén jól helytállt, pontokat szerzett, és ha nem teljesít ennél rosszabbul az év végéig nem kell féltenie az állását. Nem mondható el ugyanez Sebastien Burdais-ról, akit már a tavalyi évben egy félújonc – Vettel – vert el, és idén, egy évnyi F1-es tapasztalattal a háta mögött sem volt képes jobban teljesíteni a teljesen kezdő csapattársánál.
A francia hiába volt érinthetetlen a ChampCarban, a Forma-1 nem ment neki, a pilótákat pedig előszeretettel váltogató Toro Rosso nem is várt év végéig, a helyére Hungaroringen már a 19 éves spanyol tehetséget, Jaime Alguersuarit ülteti.
Force India
2009-ben az elmúlt években egyértelműen sereghajtóként szereplő csapat már kilépett a sereghajtó szerepéből, a Mercedes-motor és a McLarentől kapott alkatrészek a középmezőnybe emelték az autót. A pontszerzés már többször is karnyújtásnyi közelségbe került – Ausztráliában Sutil, Monacóban Fisichella lett 9., és a német Kínában és Németországban is csak baleset miatt pottyant ki az első nyolcból -, de a szerencse eddig elpártolt tőlük.
Az olasz veterán, Fisichella Melbourne-ben csúnyát hibázott – elnézte a saját bokszát -, de ezen kívül nem sok rosszat lehet rá mondani, teszi a dolgát, általában kihozza az autóból, amit lehet. Ennek ellenére valószínűleg ez lesz az utolsó éve az F1-ben, talán néhány pontszerzéssel szépen búcsúzhat majd.
Adrian Sutil idén már harmadik szezonját tölti az F1-ben, de még mindig nem igazolta egészen, hogy valóban akkora tehetség, mint ahogy néhányan állították róla. Időnként kiváló teljesítményt nyújt (Sanghaj, Nürburgring), máskor viszont elég láthatatlanul versenyez. Ha jövőre jobb csapathoz szeretne kerülni, ahogy állítja, akkor ennél többek kell nyújtania az idény második felében.
Szünet előtt házibuli
Ahogy már említettük, a jövő hétvégi Magyar Nagydíj számos választ hozhat, de kérdések utána is maradnak majd, amelyekre csak a nagy augusztusi nyári szünet után, a hajrában kapunk majd választ. Ha minden jól megy, a szezon második felében kevesebb pályán kívüli huzavona, és sokkal szorosabb bajnoki küzdelem vár ránk.