A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) október végén Max Mosley 1993-as megválasztása óta először elnököt cserél majd, a posztra a finn Ari Vatanen vagy a volt Ferrari-vezér, Jean Todt került.
Az FIA jelenlegi szabályainak megfelelően a jelölteknek még a választás előtt ki kell jelölniük a 22 főből álló leendő stábjukat, amelynek tagjai a választást követően elfoglalják a nekik beígért vezetői posztokat. Vatanen azt ígérte, hogy megválasztása esetén eltörli ezt a kabinetrendszert, de egyelőre neki is ehhez kell igazodnia, ennek megfelelően tegnap be is mutatta három legfontosabb segítőjét.
Ha az egykori ralibajnok és többszörös Dakar-győztest választják meg, az FIA szenátusának elnöki posztjára a jelenleg a spanyol közlekedésbiztonsági tanács tagjaként dolgozó Fernando Falcót ülteti, az FIA közlekedésért felelős alelnökévé a szervezet jelenlegi ázsiai régiós vezetőjét, a szingapúri Bernard Tayt emeli, míg a motorsportért felelős alelnök a német autóklub (ADAC) és a német motorsportszövetség egyik kulcsfigurája, Hermann Tomczyk lesz.
„Ezek a kabinettagok komoly múlttal rendelkeznek a saját országukban és az FIA-n belül. Velük együtt képesek leszünk megvalósítani a szükséges változtatásokat, hogy az FIA átláthatóbb, hatékonyabb és hasznosabb szervezet legyen” – mondta Vatanen.
Míg a finn jelölt leendő munkatársaival lépett a nyilvánosság elé, Mosley preferált utódja, Todt egy friss megszólalásában igyekezett lemosni magáról az elfogultság vádját.
„Kezdetben azt mondták az emberek, hogy a Ferrari embere vagyok, aztán az ment a sajtóban, hogy még a Ferrari sem akar engem elnöknek. A Scuderia úgy reagált erre, hogy ők semlegesek, és természetesen én is ezen az állásponton vagyok. Legyenek semlegesek, ahogy én is az leszek a csapatok irányába, ha elnökké választanak, ez a szakmaiságról szól.”
A 63 éves szakember a nyolcvanas években a Peugeot raliprogramját vezette – Vatanen is versenyzett alatta -, majd 1993 és 2007 között a Ferrari F1-vezetője volt – szerinte ez a múlt épp, hogy előnyére válhat az FIA elnökeként:
„A csapataimmal elért sikerek a szakmaiságon és a célok iránti elkötelezettségen alapultak. Az FIA-val kapcsolatos hozzáállásom is ez: nem is jutott volna eszembe indulni a posztért, ha nem akarnám a teljes szakmai tudásomat és erőmet a szervezet legjobb érdekeinek megfelelő célokra fordítani – az FIA függetlenségének megőrzése pedig elengedhetetlen ehhez.”