Monzában a Brawn-csapat hibátlanul végrehajtott stratégiával kettős győzelmet aratott – idén negyedszerre. Rubens Barrichello a valenciaihoz hasonló nagyon összeszedett versenyzéssel nyert, és Jenson Button is ugyanolyan jól hajtotta végre a feladatát. A harmadik helyet Kimi Räikkönen az utolsó körben örökölte meg a McLarent eldobó Hamiltontól, a finn sorozatban negyedszerre állt dobogóra.
A rajt nagyjából problémamentesen zajlott, ahogy számítani lehetett rá, a KERS-es Räikkönen a második helyről induló Adrian Sutil elé ugrott. Az első kör nagy vesztese a Heikki Kovalainen volt, akit mindkét brawnos és a másik Force Indiát vezető Vitantonio Liuzzi is megelőzött. Még rosszabbul járt Mark Webber, akit Robert Kubica pöckölt ki a második sikánban.
Miután a kétkiállásos stratégián versenyző Hamilton, majd Sutil és Räikkönen is végrehajtotta az első kerékcseréjét, a két Brawn az élre került. A mclarenes bajnoknak a győzelem reményében középső szakaszban fel kellett volna zárkóznia rájuk, de Barrichello és Button is elég gyors volt ahhoz, hogy ez ne sikerüljön.
A Brawnok és a kétkiállásos pilóták második bokszlátogatása után Hamilton ugyan Button mögött kötött ki a harmadik helyen, de csak nagyon lassan közeledett az angolhoz. Mögöttük Räikkönen Sutillal ismételte a Spában már Fisichellával begyakorolt koreográfiát: az őt néhány tizeddel üldöző németet a KERS használatával akadályozta az előzés megkísérlésében.
A két pilóta második kiállása egyébként kalandosan alakult: a ferrarisnál lefulladásgátló hátráltatta az elindulást, míg Sutil 20-30 centivel elmérte a bokszot, és több szerelőt is elkaszálva állt meg. Komoly baja senkinek nem esett, de értékes másodpercek úsztak el a hibával, és a német jobb oldali tükre is letört az incidensben. Hibátlan kiállásokkal mindketten Hamiltonhoz közel térhettek volna vissza a pályára, de ez végül mégsem számított.
A verseny utolsó körében a címvédő ugyanis hibázott, a két Lesmo kanyar között elvesztette az uralmát az autó felett, és orral a falnak csapódott, kiesett. A McLaren törmelékei beborították a pályát, így a verseny – valójában csak elvi – biztonsági autós szakasszal zárult.
Míg a Force Indiánál örülhetnek Sutil negyedik helyének, a másik szemük sír, ugyanis a hétvégén Fisichella helyére beült Vitantonio Liuzzi a futam első felében a negyedik helyen autózott, stratégiája szempontjából Räikkönennél és csapattársánál is kedvezőbb helyzetben, de az autója a 23. körben műszaki hiba miatt kiesett.
Szintén kiszállt a versenyből Kubica, akinek még a Webberrel történt ütközéskor sérült az első szárnya. A lengyelt a versenybírók bokszkiállásra utasították a sérült autó miatt, majd néhány körrel később végleg a garázsba tolták a szerelők. A Toro Rosso újonca, Jaime Alguersuari is a garázsban fejezte be a futamot.
A Toyota két pilótája, Timo Glock és Jarno Trulli nevetséges pofozkodást mutatott be a verseny utolsó szakaszában. A dolog az első sikánban kezdődött, hol az olasz és Kazuki Nakajima lökdösődött. Glock ezt kihasználva zárkózott fel Trullira, majd a kör nagy részében egymást nem kímélve, kerék a kerék ellen száguldottak, taszigálták egymást a 12-13. helyen. Végül Trulli vesztett rajta, miután a második Lesmóban a letért a pályáról, és örülhetett, hogy nem szállt el teljesen.
A bajnoki esélyeit gyakorlatilag már búcsúztató Sebastian Vettel küzdelmes versenyen van túl, a német kezdetben Alonsóval harcolt, de alulmaradt, és végül csak az utolsó pontszerző helyet szerezte meg, de azt is csak Hamilton balesete miatt.
A renault-s spanyol csendben, de hatékonyan autózva lett az ötödik, ami idei legjobb eredménye. A futam elején csúnyán visszacsúszó Kovalainen a hatodik,míg a szépen felkapaszkodó Nick Heidfeld a hetedikként zárt a BMW-vel. A Ferrarinál Monzában bemutatkozott Giancarlo Fisichella a 14. rajthelyről a 9. pozícióig jutott.
Barrichello győzelme ugyan öröm a brazil veterán számára, de a bajnokság szempontjából nem nyert vele sokat, Button második helye miatt csak két pontot sikerült faragnia hátrányából, ami így 14 pontra csökkent.
A Red Bull-os kihívóknak inkább már csak matematikai esélyük van, az utolsó európai futam, az Olasz Nagydíj után következő négy tengerentúli versenyen a Brawn két pilótája küzd majd meg a címért.
Olasz Nagydíj, Monza, 2009.09.13.
- Név
- Csapat
- Idő
- Kör
- 1.
- Rubens Barrichello
- Brawn-Mercedes
- 1ó16:21.706
- 53
- 2.
- Jenson Button
- Brawn-Mercedes
- + 2.866
- 53
- 3.
- Kimi Räikkönen
- Ferrari
- + 30.664
- 53
- 4.
- Adrian Sutil
- Force India-Mercedes
- + 31.131
- 53
- 5.
- Fernando Alonso
- Renault
- + 59.182
- 53
- 6.
- Heikki Kovalainen
- McLaren-Mercedes
- + 1:00.693
- 53
- 7.
- Nick Heidfeld
- BMW Sauber
- + 1:22.412
- 53
- 8.
- Sebastian Vettel
- Red Bull-Renault
- + 1:25.427
- 53
- 9.
- Giancarlo Fisichella
- Ferrari
- + 1:26.856
- 53
- 10.
- Kazuki Nakajima
- Williams-Toyota
- + 2:00.000
- 53
- 11.
- Timo Glock
- Toyota
- + 2:43.925
- 53
- 12.
- Lewis Hamilton
- McLaren-Mercedes
- + 1kör
- 52
- 13.
- Sebastien Buemi
- Toro Rosso-Ferrari
- + 1kör
- 52
- 14.
- Jarno Trulli
- Toyota
- + 1kör
- 52
- 15.
- Romain Grosjean
- Renault
- + 1 kör
- 52
- 16.
- Nico Rosberg
- Williams-Toyota
- + 2kör
- 51
- 17.
- Vitantonio Liuzzi
- Force India-Mercedes
- kiesett
- 23
- 18.
- Jaime Alguersuari
- Toro Rosso-Ferrari
- kiesett
- 20
- 19.
- Robert Kubica
- BMW Sauber
- kiesett
- 16
- 20.
- Mark Webber
- Red Bull-Renault
- kiesett
- 1