A Ferrari tegnap bejelentette, hogy felbontja 2010-re is érvényes szerződését Kimi Räikkönennel és a jövő évtől Fernando Alonsót versenyezteti. De vajon miért ejtették a 2007-es világbajnokot?
Eladták vagy megunták?
Az egyik, elég kézenfekvő ok a pénz lehet, amiből a Forma-1-ben sosem lehet elég. Bár a számadatok ellentmondásosak, annyi biztos, hogy Räikkönen az F1 legjobban fizetett versenyzője volt, a csapatnak sokba került, az új szponzor, a spanyol Santander Bank pedig értelemszerűen Alonsót szerette volna látni a Ferrarinál. A szakítás mögött maga Räikkönen is pénzügyi okokat lát.
„Mindig sokféle ok van. A Forma-1-ben óriási pénz van, és mindig adódnak másféle lehetőségek. Most így alakult. Ennek nem volt köze a versenyzésemhez, a csapatnál végzett munkámhoz” – mondta Japánban a helyszínen lévő újságírók szerint láthatóan letört pilóta.
A Ferrari csapatfőnöke, Stefano Domenicali azonban ellentmondott Räikkönennek, a neves szakújságíró, James Allen arról ír, az olasz egyértelműen cáfolta, hogy a pénz lett volna a háttérben.
„Nem, Kimi állítása nem helyes, nem pénzügyi döntésről volt szó” – mondta, majd kifejtette, hogy Alonsóban nagyobb jövőt látott, mint a finnben: „Amikor dönteni kell, azt kell nézni, hogy melyik versenyzőpáros lehet a legjobb a jövő tekintetében” – nyilatkozta Allennek, aki azt is hozzátette, hogy az olasz kollégák szerint is Domenicali mozgatta leginkább a szálakat.
Räikkönen rosszkor a rossz helyen
Természetesen ahogy szinte mindig, most is valahol középen lehet a megoldás, és a szponzor pénzzel megtámogatott kívánságát azért teljesítette a csapat, mert amúgy sem volt teljesen elégedett Räikkönennel. A finn első nekifutásra megszerezte a bajnoki címet 2007-ben, de 2008-ban alulmúlta önmagát, amikor pedig igyekezett, akkor is rosszul sült el minden.
Az idei évet sem kezdte erősen – köszönhetően a gyengén sikerült autónak -, a Ferrari pedig – ahogyan el is ismerték – már a nyáron megegyezett Alonsóval arról, hogy 2011-re beülhet Räikkönen helyére. A finn pilóta ugyan nagyon magára talált az idény második felében, de a Renault botránya minden bizonnyal lehetővé tette Alonso számára, hogy kibújjon a francia csapattal kötött szerződéséből, a Ferrarinál pedig úgy gondolhatták, hogy ebben az esetben inkább nem várnak egy évet, ha Räikkönen egyébként is menne, hát menjen egy évvel előbb.
Nem kellett a Jégember
A Ferrari és Räikkönen együttműködésében a kulturális eltérés is szerepet játszott, a hűvös, már-már közönyös finn nem illeszkedett az egyre erősebben olasz túlsúlyú csapatba.
„A személyiségen is múlott, Kimi nem sok érzelmet mutat, mindent magában tart. Ez nem tesz jót a csapaton belüli információáramlásnak. Azért hálás vagyok Räikkönennek, hiszen adott nekünk egy bajnoki címet, ezt nem felejtjük el” – nyilatkozta ma a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo.
„Nekünk csapatjátékos kell, és azt hiszem, Alonso az, azok alapján, amit Domenicalitól hallottam róla. Persze rajtunk is múlik, hogy ne hibázzunk. Alonso és Massa nagyszerű páros lesz, igazi latin párosítás!” – tette hozzá.
A finnt biztosan rosszul érintette, hogy a Ferrari útilaput kötött a talpára, de Suzukában ma nagyon tisztességesen nyilatkozott.
„Semmi rosszat nem mondhatok a Ferrariról, mindig jó volt a kapcsolatunk. Senki nem számított arra, hogy így alakul a csapat idénye, de előfordul az ilyesmi. Visszatekintve nem változtatnék semmin. Persze jobb lett volna még több futamot nyerni, de ami a döntéseket illeti, ugyanígy tennék megint. Elégedett vagyok azzal, amit elértem, megvalósítottam a célomat, amikor megnyertem a világbajnoki címet. Voltak jó időszakaink és néha rosszabbak, de ez így megy.”
Örökre vége?
Bár sokan a McLarenhez kötik már Raikkönent, a pilóta egyelőre elég bizonytalan a jövőt illetően, az is lehetséges, hogy az elbocsátása után végleg el is hagyja a Forma-1-et – korábban többször is azt állította, hogy a Ferrari lesz az utolsó csapata.
„Eddig nem sokat beszéltem a folytatásról, és van is még időm a döntésre, majd szólok, ha meglesz. Egyelőre nem döntöttem róla, hogyan tovább, akarok-e még versenyezni az F1-ben vagy sem. Szerződésem volt a jövő évre, de már nincs, szóval megváltozott a helyzet.”
„Lehet, hogy ralizni fogok, megvan rá az esély, ahogy arra is, hogy maradok a Forma-1-ben. A következő idény kezdetéig eldöntöm. Ha maradok az F1-ben, akkor semmiképpen sem megyek kiscsapathoz, ahol nem lenne esélyem a bajnoki címre. Ha jövőre is itt versenyzek, akkor a bajnokság a célom, másképp nem is lenne értelme. Már elértem, amit akartam, de ha folytatom a versenyzést, akkor természetesen további futamgyőzelmeket és bajnoki címeket akarok.”