A magyar idő szerint holnap hajnali első szabadedzéssel megkezdődik a 2009-es Japán Nagydíj, amely akár el is döntheti az idei cím sorsát. A száguldó cirkusz a versenyzők egyik kedvenc pályájára érkezik, két év után újra Suzuka a helyszín.
A Honda birtokában lévő létesítmény 2006 után adta át a helyét a Toyota saját helyszínének, a „hanyattegér” Fujinak, de míg az F1-ből az előbbi japán gyártó csapata távozott, a pályák tekintetében az utóbbi dobta be a törölközőt, így az idei évtől újra Suzuka a helyszín.
A pilóták szinte egyöntetűen imádják a helyet, még azok is, akik sosem versenyeztek rajta F1-essel, és ilyenből nincs is kevés: a mezőnyből hét pilóta (Hamilton, Sutil, Vettel, Kovalainen, Buemi, Grosjean és Alguersuari) most először kóstol bele az élménybe, amely egyébként gyors kanyarjai és nagy átlagsebessége miatt kimondottan hasonlít majd Silverstone-ra, és amelynek különlegessége, hogy a versenynaptárban egyedüliként nyomvonala keresztezi önmagát.
Ha arra vagyunk kíváncsiak, hogy ki is lesz jó, szintén a brit helyszínre érdemes visszapillantani: a Red Bull ott kiválóan ment, így feltételezhető, hogy most is ez lesz a helyzet, Webber vagy inkább a bajnokságban még matematikai eséllyel rendelkező Vettel győzhet is.
Bár Suzuka is alacsony leszorítóerőt kíván, kevés rajta az egyenes, így a Force India nem lesz olyan erős, mint Spában és Monzában volt, de a szingapúri csetlés-botlás után itt újra a mezőny elejében lehetnek.
Massa 2006-os pole-köre Suzukában
A McLarennél a szingapúri győzelem után nem várnak hasonló eredményt, de a fejlesztések miatt biztosan nem is szerepel majd olyan szégyenletesen a csapat, mint épp Hamilton otthonában, Silvertsone-ban a nyár elején, ahol csak szenvedés jutott a hazai hősnek.
Kevésbé ugyan, de szenvedett akkor a bajnoki éllovas, Jenson Button is, akinek a hűvös idő és a Bridgestone keményebb keveréke okozott krónikus gumimelegítési problémát – a hírek most is rosszak a számára ebből a szempontból: a hétvégén nem lesz meleg, a gumiszállító pedig a négy közül a lágy és a kemény keveréket hozta Suzukába.
Persze nem garantált, hogy rosszul teljesít az angol, sőt, ha egy kis szerencséje – vagy Barrichellónak pechje – lesz, már most megszerezheti a bajnoki címet: ehhez „csak” annyi kell, hogy legalább öt ponttal többet gyűjtsön a brazil veteránnál. A feladat nem könnyű, és Button nem is hajszolja majd a dolgot egyébként.
Nagy kérdés, hogy a Ferrari a nagyon halvány múlt heti szereplés után teljesen leírható-e, vagy az autó fejlesztések nélkül is jó még valamire, és egyáltalán, a kirúgott Räikkönen – aki talán legszebb győzelmét aratta itt 2005-ben – igyekszik-e megmutatni, hogy a csapat hibát vétett vagy csak végiggurul. Érdemes lesz odafigyelni a Toyotára is: a kiszállás szélén egyensúlyozó csapat a hazai pályán apai-anyait belead majd a jó eredményért.
Bár a legutóbbi Suzukában rendezett versenyt (2006) és a legutóbbi Japán Nagydíjat (2008) is Fernando Alonso nyerte, nem valószínű, hogy ezt idén is megismétli – pedig kétségkívül szép búcsúajándék lenne ez a Renault számára.
A későn kelőknek egyébként kínszenvedés lesz a hétvége: magyar idő szerint mind az időmérő, mind a vasárnapi futam reggel hétkor kezdődik.