Az FIA mérései és a csapatok közlései alapján összeállt a holnapi Forma-1-es Japán Nagydíjra megtankolt autók tömegének listája. Körönként 2,75 kg-os fogyasztással, a felvezető körrel és ráhagyással az alábbi táblázatban látható első etapos stratégiák várhatók holnap.
A lehetséges stratégiák és esélyek fejtegetése előtt érdemes azonban kitérni a rajtsorrendre is, amely nagyban különbözik a kvalifikáció végeredményétől. Ahogy már írtuk, a versenybírók öt pilótát büntettek hátrasorolással, így a két bajnoki esélyes, Button és Barrichello, valamint Sutil, Alonso és Buemi sem az időmérőn elért rajthelyről indul.
Tovább bonyolítja a képet, hogy a büntetésből hátrasoroltak mellett a kvalifikáción részt sem vevő Mark Webberen kívül három további versenyző is elmozdult: Kovalainen balesete után a McLarenben sebességváltót kellett cserélni, amiért szintén öthelyes rajtbüntetés jár, és ugyanez vonatkozna a 19. helyen záró Force Indiá-s Liuzzira is, de Webber és az esetleg induló Glock is teljesen új kasztnit kap, ezért ők kerültek a mezőny legvégére, így az olasz nem hátra, hanem előrelépett.
Az élről indulók közül az első öt – ahova bekerült Nick Heidfeld és Kimi Räikkönen is – gyakorlatilag ugyanolyan stratégiával kezd. A pole-ból rajtoló Vettel egy körrel tovább maradhat kint a mellőle és mögüle kezdő Trullinál és Hamiltonnál, így ha a németet nem előzi meg a KERS-szel felszerelt Hamilton, ő a favorit. Ha Hamilton jól rajtol, akkor viszont természetesen az ő kezében lesz a győzelem.
Bár eredetileg csak a nyolcadik lett, Kimi Räikkönent sem lehet teljesen leírni, a Ferrariban is dolgozik a KERS, a top5-ből pedig övé a leghosszabb első etap, így a dobogó és a győzelem sem kizárt a számára, ha az autó bírja a többiek tempóját.
A hátrasorolásoknak köszönhetően a mezőnyben lejjebb teljes a keveredés, erős és gyengébb, könnyű és nehéz autók váltogatják egymást, így gyakorlatilag megtippelhetetlen, hogy ki hova keveredik az első körökben, annyi biztos, hogy jó néhányan igyekeznek majd előretörni, és hogy az egy kiállásra tankoltak, mint Rosberg és Kubica akár nagyot is léphetnek előre a futam végére.
Ami a bajnokság alakulását illeti, Vettel a két brawnos büntetése miatt óriási lehetőséghez jutott, ha győz, nemcsak versenyben maradhat, de még jócskán hozhat is rajtuk. Button esetében gyakorlatilag kizárt, hogy már ezen a hétvégén megszerezze a címet, hiszen ehhez öt ponttal kellene vernie Barrichellót, aki viszont előle indul két hellyel – ha ügyes, a brazil veterán is hozhat az éllovason.
Az amúgy is tökéletes lutrinak látszó futamot az változtathatja az év legkaotikusabb versenyévé, ha az eső is megérkezik holnap délután a japán pályára – az előrejelzések szerint ugyanis erre is van esély.
A futam magyar idő szerint vasárnap reggel hétkor kezdődik. Érdemes lesz felkelni.
(Későbbi közlés szerint a végleges rajtsorrend csak holnap reggel alakul ki, a várható rajtrács itt látható!)
Rajthely | Pilóta | Üzemanyag (kg) | Első etap (kör) |
1. | Sebastian Vettel | 53,5 | 17 |
2. | Jarno Trulli | 50,5 | 16 |
3. | Lewis Hamilton | 51 | 16 |
4. | Nick Heidfeld | 55 | 17 |
5. | Kimi Räikkönen | 56 | 18 |
6. | Nico Rosberg | 79,5 | 26 |
7. | Robert Kubica | 81 | 27 |
8. | Adrian Sutil* | 45 | 14 |
9. | Rubens Barrichello* | 55,5 | 18 |
10. | Jaime Alguersuari | 77,5 | 26 |
11. | Jenson Button* | 53,5 | 17 |
12. | Giancarlo Fisichella | 56,5 | 18 |
13. | Heikki Kovalainen** | 70 | 23 |
14. | Sebastien Buemi* | 60,4 | 19 |
15. | Kazuki Nakajima | 90,7 | 30 |
16. | Romain Grosjean | 86,8 | 29 |
17. | Fernando Alonso* | 84,5 | 28 |
18. | Vitantonio Liuzzi** | 77,5 | 26 |
19. | Timo Glock*** | – | ? |
20. | Mark Webber*** | – | ? |
* Öthelyes rajtbüntetés szabálytalanság miatt
** Öthelyes hátrasorolás sebességváltó-csere miatt
*** Új autóval indul (Glock indulása nem biztos)