A Forma-1-es csapatok szervezete, a FOTA kidolgozta, a Nemzetközi Automobil Szövetség pedig szerdán szabályba is foglalta, hogy 2011-től az autókon megjelennek az előzést elősegítő mozgó hátsó szárnyak. Az újítás hasonlít az idén F-csatorna néven ismert aerodinamikai megoldáshoz, de alkalmazása jóval bonyolultabb lesz.

Míg az időmérőn korlátlanul használható a köridő javítására, a versenyen csak a harmadik körtől élesül a rendszer, és a pilóta csakis akkor tudja gombnyomással aktiválni a sebességelőnyt jelentő szárnyállást, ha a pálya bizonyos mért pontjain kevesebb mint egy másodperccel követi az előtte haladót. Az aerodinamikailag biztosított pluszsebesség ezután egy előzés erejéig, pontosabban az első fékezésig „él”.

A Valenciában megkérdezett pilóták szinte mind fanyalogtak az újítás kapcsán.

„A PlayStationön biztosan jó az ilyesmi, de nem hiszem, hogy az F1-ben működne. Alaposan meg kellene ezt vizsgálni, hogy a verseny, a pilóták, a biztonság és a nézők szempontjából is jó-e. Az előzéseknek a nyomásgyakorlásról, a vezetési képességekről és a taktikáról kellene szólniuk. Persze, hogy mi is több előzést szeretnénk, de jó lenne megtartani a versenyzői képesség elemét is, ne csak a KERS és az állítható szárny gombját nyomogassuk!” – mondta a Red Bull-os Mark Webber.

„Ha a szárnyak gyakran mozognak, akkor az egyenesekben mindig előzni fogunk, nem hiszem, hogy ez olyan izgalmas lenne. Így is mindenki ugyanolyan helyzetben lesz, meglátjuk, mire lesz jó. Az állítható első szárnyat is az előzések segítésére vezették be, de láthattuk, hogy nem volt haszna” – nyilatkozta Robert Kubica.

„Nem hiszem, hogy akkora öröm 15 km/órás előnnyel előzni az egyenesben. Olyan, mint a PlayStationön a nitró, és a gyorsabb, elöl lévő pilótát bünteti” – tette hozzá.

Jelentőségét veszti az előzés?
Többen is videojátékhoz hasonlítják

Többen is videojátékhoz hasonlítják

Többen is videojátékhoz hasonlítják


A címvédő, Jenson Button is egyetértett: „Nagyon bosszantó lesz ez az elöl haladónak. Másrészt mi van, ha forgalomba kerül valaki? Szabad majd használni, amikor lekörözünk valakit? Ha egy sereghajtó mögé szorulunk be, megszívjuk, mert a mögöttünk lévő simán elmehet.”

A lotusos veterán, Jarno Trulli a biztonság szempontjából látja aggályosnak az újítást:

„Még nem sokat olvastam az új szabályokat, de a mozgó szárny biztonsági szempontból már most nem tetszik. Lehet, hogy csak az én hülyeségem, de nekem szakadt már le a hátsó szárnyam többször is, ez az egyik legveszedelmesebb dolog, ami történhet, az autó teljesen irányíthatatlanná válik. Általában éppen nagy sebességnél szokott elengedni, az ember pedig a falban végzi. Nem szeretnék emiatt aggódni!”

„Szeretnénk javítani a versenyen, szeretnénk több előzést, és ha ez segít, örülünk neki, de igazából elég bonyolult a használatának feltételrendszere. Én javasolni fogom az FIA-nak, hogy adjon mindenkinek ugyanolyan szárnyat, mert ha nem egységes, akkor hibák lehetnek, ezt pedig senki sem szeretné.”

Jelentőségét veszti az előzés?

Jelentőségét veszti az előzés?

Jelentőségét veszti az előzés?


„A show szempontjából jó, de a pilóta szempontjából nem igazán. Ha valaki jól védekezik, nem is ér sokat. A hátul jövő autónak amúgy is ott a szélárnyék előnye, ha még a szárnyat is aktiválja, nyer vele további 10 km/órát. Nem is tudom, túl sok ez így egyszerre” – véleményezett a Force Indiá-s Adrian Sutil.

Minden idők legtapasztaltabb F1-ese, Rubens Barrichello elismerte, hogy a mozgó hátsó szárnnyal biztosan könnyebb lesz előzni, de ő is kétli, hogy ennek így lenne értelme. A brazil veterán azt is hangsúlyozta, hogy az újítás nagyobb fegyelmet is kíván majd az előzés résztvevőitől.

„Nem igazán tetszik az, hogy az elöl haladó nem használhatja, aki hátul van, az igen. Lehet három vagy akár harminc kör is, amíg sikerül valakit megelőzni, ha jobb az ember, de így elég egy egyenes, hogy a másik visszavegye a helyet.”

„Szabályok is kellenek (az előzésre). Ha valaki látja, hogy pozíciót veszített, akkor ki kellene állnia az útból, a késői védekezés nagyon veszélyes lehet!”