Nem véletlenül szeretik a pilóták és a csapatok is a Magyar Nagydíjat. A Hungaroring egy izgalmas, élő nagyváros közelében van, nem egy pusztaságban a semmi közepén
1977-ben a Renault hozta be a turbómotort a Forma-1-be

1977-ben a Renault hozta be a turbómotort a Forma-1-be

1977-ben a Renault hozta be a turbómotort a Forma-1-be


Idén egy hajón tartotta évi rendes F1-gálavacsoráját a Renault. A rendezvény elején újabb érdekes adatok kerültek elő.

1977 óta

Gyári F1 csapattal a Renault 1977 és 1986 között, illetve 2003-tól van jelen a Forma-1-ben, a köztes időszakban motorszállítóként szerepeltek, például a Williams és a Benetton csapatnál szerezve világbajnoki címeket. Egyéniben összesen hét, konstruktőrként 8 világbajnoki elsőséget ünnepeltek a franciák, utoljára Fernando Alonsóval.

Kubicának a nagyok között is van keresnivalója

Kubicának a nagyok között is van keresnivalója

Kubicának a nagyok között is van keresnivalója


Eddig a csapat 455 futamon állt rajthoz, ebből 126-ot megnyert, 42 alkalommal kettős győzelmet szerezve. 65-ször sikerült rajt-cél győzelemmel elsőként végezni, dobogós helyből 335-öt hoznak az internetes statisztikák.

Petrov Parasztmercivel kezdte

Nem sokkal a dicső múlt után jelen időre váltottunk, mert inkább tengerre illő, jókora motoros yachton befutott a két pilóta: a lengyel Robert Kubica és az orosz Vitalij Petrov. Utóbbitól megtudtuk, hogy az itthon Parasztmercinek csúfolt 2107-es Ladával versenyzett régen, de a Forma-1-ből akkor sem váltana vissza Ladára, ha a gyári csapat visszatérne a túraautó világbajnokságba.

Hogy kerül az autó a hajóra?

Egy ránézésére semmi különös daru emelte be a rakpartról a hajóra a Forma-1-es autót

Egy ránézésére semmi különös daru emelte be a rakpartról a hajóra a Forma-1-es autót

Egy ránézésére semmi különös daru emelte be a rakpartról a hajóra a Forma-1-es autót


Nem sokkal a rendszerváltás után már ringtak Renault-k a Dunán, az emlékezetes vízi autószalonban, de egy Forma-1-es autó egy dunai hajó orrán még ezek után is váratlan. A versenyautót a rakpartról emelték be daruval a hozzáértők, minden gond nélkül. A messzire kitolható gémet látva az ember átértékeli fogalmait a kis és nagy daruskocsikról.

Szállítás rejtőszínben

A versenyautót egy ősöreg Master hozta a helyszínre. A 300 ezret futott Master egyáltalán nem feltűnő, semmiféle matricázás nem utal rá, milyen becses rakománya van.

Szabó Géza (fehér ingben) hozta az F1-es show cart egy kopott Masterben

Szabó Géza (fehér ingben) hozta az F1-es show cart egy kopott Masterben

Szabó Géza (fehér ingben) hozta az F1-es show cart egy kopott Masterben


A lemezelt haszonjármű kifejezetten Forma-1-es autók szállítására szolgál, a könnyű gépet két ember simán felgurítja bendőjébe. Előtte illik levenni az orrkúpot, mert orrától megfosztva az F1-es rakéta kényelmesen elfér a dobozos belsejében.

Közel az R30-hoz

A Renault show carnak nevezi a Forma-1-es autók alapján készült kiállítási tárgyakat. Ez a gép elég közel áll az idei R30-hoz, még a kipufogónyílásai sincsenek lefedve. A monopostóban nincs sem motor, sem váltó, így súlya nincs négy mázsa. (Az idei Forma-1-es autók esetében az alsó súlyhatár 620 kg, ami a pilótával és persze benzinnel együtt értendő.)

A finn-orosz határ közelében, Viborgban született Petrovnak nincs kedvenc pályája, az esőnek viszont örülnek, mert az csökkenti a különbségeket az autók között. (A Renault a motorfejlesztések befagyasztása óta teljesítményhátrányban van, ezért ők kifejezetten szeretnék, ha az FIA legalább részben feloldaná a tilalmat – súgta meg F1-es szakírónk, Baka Gábor a vacsora előtti felkészítésen.)


Ne legyen változékony idő

Csütörtök este, míg zajlott az esemény, meglepően sok hajó cirkulált a Dunán. Szinte torlódás volt a vízen a Margit híd és a Petőfi híd között. A legtöbb nevezetességet tartalmazó, pár kilométeres szakaszon időnként jobbról-balról egyszerre húzott el két hajó, de a pilóták jól viselte az előzéseket.

A Hungaroringen persze más helyzetben bíznak. Kubica nagyon nem szeretne változékony időt, mert az erősen megnehezíti az autó beállítását, a gumiválasztást. A pókerszenvedélyéről ismert lengyel pilóta a pontverseny hetedik helyéről várja a vasárnapi futamot, 89 pontjával megelőzi a jóval ütőképesebb autóval induló Felipe Massát.

Öööö, két jó mi is?

Kőkemény szénszálas műanyag héjban ülnek a versenyzők

Kőkemény szénszálas műanyag héjban ülnek a versenyzők

Kőkemény szénszálas műanyag héjban ülnek a versenyzők


Kubica az obligát „Lengyel-magyar két jó barát, együtt harcol s issza borát” mondókáról bevallotta, hogy ő ezt már sokszor hallotta, de mindig csak magyaroktól. Viszont lengyelül úgy hangzik helyesen, hogy „polák-vengerszk dvá brátánki, ido sklanki, ido sabli” (Bár mintha az ido sábli helyettesíthető lenne ido válkival, ha valaki cifráznia akarja.)

Zárásként meg megkérdeztük Vitalij Petrovot, pontosan milyen autóval is jár, aki kicsit nehezen préselte ki magából a választ. Végül tisztáztuk, hogy a sport Mégane egy Mégane RS-t takar, benne a 250 lóerős turbós benzinmotorral, majd a hajó kikötött és a pilóták távoztak.