Shell már az első Ferrariban is
Tudják, melyik a világ legkülönlegesebb benzinkútja? Minden bizonnyal az, amelyiknél kizárólag Ferrarik tankolnak. A Maranellóban, a Ferrari saját versenypályája mellett álló töltőállomás jól jelképezi a Shell és a Ferrari között fennálló több mint 60 éves kapcsolatot.
A Shell adta az üzemanyagot Enzo Ferrari számára, amikor az 1930-as években Alfa Romeókkal versenyzett, majd a legelső maranellói Ferrarit, a 125S modellt is Shell üzemanyag hajtotta. A benzinkút már akkor is ott volt, persze korhű kivitelben.
Azóta a két cég 12 egyéni világbajnoki címet, valamint tíz konstruktőri világbajnoki címet zsebelt be a Forma-1-ben. A 2008-as Francia Nagydíjon a Shell és Ferrari 150. közös győzelmüket ünnepelték, a 2010-es Ausztrál Nagydíj pedig 450. közös Forma-1-es versenyük volt.
Schumacher miatt jött a Shell?
Szemfüleseknek azért feltűnhet, hogy nem mindig Shell logóval száguldottak a vörös versenyautók. 1974 és 1995 között az Agip szponzorálta a csapatot. Ám 1996-ban újra feltűnt a kagyló a maranellói autókon. A pletykák szerint a Ferrari azért nézett új üzemanyag- és kenőanyag-szállító után, hogy biztosítani tudja az akkor leigazolt Michael Schumacher nem mindennapi fizetését. A Shell pedig megduplázta az Agip által korábban adott támogatás összegét.
Később azonban a támogatóból technológiai partner lett. A két cég épp idén írta alá újabb öt évre szóló szerződését.
Teli tankkal rajtolnak
Idén azonban az utóbbi évek legkomolyabb kihívása elé nézett a csapat. Eltörölték a tankolást és az FIA 2010-re változtatott az üzemanyagokra vonatkozó szabályokon is. Erről is beszélgettünk a hétvégén a Hungaroringen a Shell egyik vezető mérnökével, no meg a Ferrari Racing Days rendezvényre hazánkba látogató Felipe Massával, aki egy F1-essel és utcai autóval is bemutatót tartott a ringen.
„A versenyüzemanyag tekintetében mindig a legnagyobb teljesítmény elérése volt a cél, de az idei évre jelentősen nőtt a hatékonyság szerepe is” – mondta Mike Evans, a Shell Forma-1 üzemanyag-fejlesztési projektvezetője, aki elárulta, hogy a pilóták nem rendelkeznek elég üzemanyaggal, hogy befejezzék a versenyt, ha végig a maximumon hajtanak. Stratégiát kell kidolgozni az üzemanyag-felhasználásra.
Minden F1-es autó kormánykerekén van egy gomb, amely lehetővé teszi, hogy a pilóta változtasson a motorba jutó benzin-levegő keverék arányán. Ezzel lehet üzemanyagot spórolni, de akkor csökken a motorteljesítmény. A cél minél kisebb fogyasztás azonos teljesítmény mellett, hiszen kevés benzinnel a tankban könnyebb lehet az autó, ami a köridőkben visszaköszön.
„Komoly kihívást jelent az új szabály, mert szeretnénk megtartani a motor teljesítményét és a megbízhatóságot, sőt nemcsak megtartani, de fejleszteni. De ez igaz a fogyasztásra is, hiszen ha az autó fogyasztása nem lenne jó, az azt jelentené, hogy nehezebb autóval kellene nekivágnunk a versenynek, mint ellenfeleinknek” – tette hozzá Felipe Massa.
Mint megtudtuk, a versenyző is tud spórolni az üzemanyaggal, pont úgy, ahogy egy utcai autós is tenné. Ha egy kicsit hamarabb fékez a kanyarok előtt, azzal két tized másodpercet veszít egy-egy körben, de 2-3 százalékkal csökkenhet a fogyasztás. De vezetni is máshogy kell a nehéz autót. „Főleg a verseny első tíz köre a kritikus, ilyenkor a nagy sebességű kanyarokban előbb kell elvenni a gázt, de változik a fékezés is” – árulta el Massa.
Nincs már hűsítő üzemanyag
A Forma-1-versenyek nagyjából 300 kilométer hosszúak, de mégis eltérő mennyiségű üzemanyag kell hozzájuk. Az üzemanyag-fogyasztás függ a pályáktól is. Monaco, ahol maximális leszorítóerővel indulnak a csapatok, magas üzemanyag-fogyasztású pálya. Ezzel szemben Monzában, ahol kis leszorítóerővel versenyeznek, kicsi a légellenállás, kisebb a fogyasztás is.
A Shell vezetőjétől megtudtuk, tavaly nyáron kezdték el fejleszteni az idei évre való üzemanyagot, amely 200 különféle alkotóelemből épül fel, de mindegyik csak olyan, amely a hagyományos utcai üzemanyagokban is megtalálható. „Az egyik legfontosabb kihívás volt, hogy ne legyen gondunk az üzemanyag túlmelegedésével. A jelenlegi autóknál az üzemanyagtank sokkal közelebb van a motorhoz, mint korábban, emiatt sokkal nagyobb hőhatás éri. A tankolás elmaradása azonban nemcsak azt jelenti, hogy nehezebb autóval vágnak neki a versenyzők a futamnak, de verseny közben nem kapnak hűtött üzemanyagot” – mondta el a maga is versenyző Evans.
Visszatér a turbó
Mi úgy véljük, amíg a Forma-1-es csapatokat szállító repülő egyetlen útja alatt több káros anyagot bocsát ki, mint a teljes mezőny egy idény alatt, fölösleges az FIA törekvése az autók megváltoztatására a környezetvédelem jegyében. Massa azonban más véleményen volt.
„Azt gondolom, fontos az FIA terve, hogy a versenyautók környezetkímélőbbek legyenek. Azt hiszem, meg tudjuk valósítani, hogy megmaradjon a sebesség és a hang, amit a rajongók szeretnek, miközben kevésbé szennyezzük a környezetet” – nyilatkozta.
„Együtt dolgozunk az FIA-val, hogy megvalósítsuk ezt” – tette hozzá Evans. „Visszatér a fékenergiát hasznosító rendszer a Forma-1-be, ugyanakkor 2013-tól új motorok várhatók, amelyek sokkal takarékosabbak lesznek, miközben megmarad a jelenlegi teljesítmény. Elsősorban azért lesz jó a kis turbómotorok alkalmazása, mert ez közelebb áll az utcai autókhoz és a technológia így könnyebben juthat el a Forma-1-ből a normál motorokhoz.
Motort fejleszt a Shell
A folyamat azonban már most is létezik. A kedvünkért Angliából ideutaztatott mérnöktől megtudtuk, hogy a Shell aktívan részt vett az olasz sportkocsigyár legújabb utcai motorjainak fejlesztésében.
„Segítettünk a Ferrarinak a közvetlen befecskendezés kialakításában a Californiánál a jobb üzemanyag-felhasználás és teljesítmény érdekében. Továbbá részt vettünk a 458 Italia osztott befecskendező rendszerének fejlesztésében is, a duplakuplungos sebességváltóhoz pedig kifejezetten az autóra szabott folyadékokat hozott létre a Shell a súrlódás csökkentése érdekében” – mondta Evans.
A szakember elárulta, hogy a Ferrarinál keményen dolgoznak a fogyasztáscsökkentésen, vizsgálják a súlycsökkentést, a bioüzemanyagok használatát, de mint mondta: egy dolog biztos: dízelmotor nem lesz Ferrariban.
Megfelelő benzin viszont biztosan, hiszen, ahogy Evans fogalmazott, a fejlesztések átkerülnek a hagyományos üzemanyagokba is. „A benzinkutakon kapható üzemanyagaink is együtt fejlődnek a versenybenzinnel.”
Massáéknál nem vezet az asszony
Massa maga is tapasztalhatja a fejlesztések eredményeit, hiszen ahogy kérdésünkre elmondta, otthon a garázsában áll egy Ferrari California, de van egy 599 GTB-je is. Ugyanakkor számos Alfa- és Fiat-modell sorakozik még ott, van egy Fiat 500-asa is.
A brazil versenyző ha utcán vezet, ugyanolyan, mint a többi autós. „A benzinkúton én magam tankolok, miért kellene máshogy tennem? Ez persze főként Európára igaz, itt ugyanis kevesebben dolgoznak a kutakon, Brazíliában mindig nagyon sokan vannak, akik segítenek neked, de én szeretem magam csinálni” – mondta. „Ha defektet kapnék, akkor sem hívnám az assistance szolgálatot, én magam kicserélném a kereket.”
Vezetni az utcán is szeret a pilóta, ez kiderült a reakciójából, amikor felvetettük, hogy a feleségével utazva ki vezeti a kocsi. „Természetesen én vezetek.” Valószínűleg ez még nagyon sokáig így lesz, miután Felipe Massa a vezess.hu-nak elmondta, hogy még jó ideig maradni szeretne a Forma-1-ben, de utána sem hagy fel a versenyzéssel. Úgy gondolja, még negyvenévesen is versenyezni fog, csak egy másik sorozatban.
Ha kíváncsi a Ferrari Racing Daysről szóló élménybeszámolóra, kattintson erre a linkre.