A hétvégén Brazíliában a 18. fordulójához érkezik a 2010-es Forma-1-es idény. A Brazil Nagydíj az elmúlt öt évben – akár szezonzáróként szerepel, akár nem – mindannyiszor eldöntötte a világbajnokságot. Könnyen lehet azonban, hogy ezúttal megszakad a sorozat, hiszen az utolsó előtti futamra még öt elvi esélyes érkezik és matematikai esélye csak Fernando Alonsónak van, hogy már vasárnap lezárja a bajnokságot.
Nézzük, hogyan ünnepelheti harmadik címét a spanyol! Alonsónak mindenképpen a dobogóra kell állnia a sikerhez: ha győz Interlagosban, akkor a közvetlen üldöző Mark Webber legfeljebb az ötödik, ha a ferraris második, a Red Bull-os legfeljebb nyolcadik lehet, ha Alonso csak a dobogó harmadik fokára jut, akkor Webber csak az egyetlen pontot érő 10. helyen érhet célba.
Az öt esélyes miatt még most is szinte végtelen a variációk száma, ha mindenkivel végigzongorázzuk a lehetőségeket, de Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Jenson Button gyakorlatilag csak futamgyőzelem plusz a két élmenő gyenge szereplése esetén maradhat valós eséllyel harcban a szezonzáróra is.
Barrichello 2009-es pole-köre
Ahogy az egyéni, a konstruktőri cím is eldőlhet Brazíliában, de itt sokkal egyszerűbb a képlet: ha a Red Bullnak sikerül legalább 16 ponttal vernie a McLarent, a Milton Keynes-i alakulat hat év után a csúcsra juthat.
Míg a Red Bull nem nagyon beszél ilyesmiről, a Ferrari pedig bevallottan leállt már a komoly fejlesztésekkel, csak az biztos, hogy a McLarennél érkeznek megint jelentős újításokkal – Wokingban a hajrára szinte minden erőforrást a felzárkózásra fordítanak.
Mivel azonban az idény végéről van szó, a fejlesztéseknél sokkal nagyobb hangsúlyt kap a megbízhatóság: egy műszaki hiba és az azzal járó nullázás még a két éllovasnak is hatalmas érvágást jelentene, a többieknek pedig a bajnoki remények végét.
Már mind az öt esélyes beszerelte az autójába az utolsó szabadon használható, nyolcadik motorját, így egyikük autója sem bombabiztos, büntetés nélkül cserélni pedig csak a korábban használt erőforrásokra lehet, mivel az ezekkel futott kilométereket viszont csak az FIA-val közlik a csapatok, nem tudni, ki áll legjobban.
„A Mercedes-Benz nagyszerű munkát végzett, úgy gondoljuk, hogy az év végéig már egyik motorunk sem megy majd többet két versenytávnál. A riválisaink motorjaiban biztosan több kilométer van, és hagyományosan nem is olyan megbízhatók, mint a Mercedes” – mondta a helyzetről a McLaren-főnök, Martin Whitmarsh.
Ha valahol, akkor egyébként még mindig inkább Interlagosban érdemes elővenni a 10 helyes rajtbüntetéssel járó kilencedik motort, hiszen a brazil pálya előzésekre sokkal alkalmasabb, mint az idényt záró abu-dzabi helyszín.
Ez történt tavaly
A bajnoki esélyesek mellett persze érdemes szót ejteni másokról is. Felipe Massáról például, aki otthon mindig jól megy, de már jelezte, hogy ahogy Hockenheimben, most is félreáll majd Alonso útjából, ha úgy alakul; a másik brazilról, Rubens Barrichellóról, aki 18 év alatt egyszer sem tudott még győzni otthon, és talán most lesz utolsó lehetősége arra, hogy valami nagyot alakítson a hazai pályán; a Renault-val egész évben a „nagyok” nyomában, néha köztük küzdő Robert Kubicáról, aki tavaly a pocsék BMW-vel is a dobogóig jutott és természetesen a korábbi négyszeres interlagosi győztes Michael Schumacherről, aki legutóbb már kezdett magára találni.
A pályát talán nem is kell külön bemutatni, a Senna S-t, a belső kanyargós szakaszt vagy épp a Juncao utáni, egészen a célegyenes végéig padlógázas emelkedőt mindenki fel tudja idézni magában, és azzal is tisztában lehetnek az F1-et követők, hogy a káoszt és izgalmakat garantáló szeszélyes időjárás is Interlagos egyik fontos jellemzője.
A szabadedzések napjára 30 Celsius-fokos csúcshőmérsékletet és zivatarokat jósolnak a meteorológusok, szombaton már csak 21 fok lesz és zuhoghat, míg vasárnapra hűvös marad ugyan, de a jelenlegi állás szerint a borús égből nem hullik majd csapadék.
A mindössze 4,3 kilométeres pályán egyébként mindenki, főképp a sereghajtók is beleszólhatnak a nagyok küzdelmébe, hiszen a rövid pályán számos utolérésre, le- vagy akár visszakörözésre is számítani lehet – természetesen a „kicsiknek” nagyon kell vigyáznia, senki sem szeretné, ha mondjuk egy Hispania döntené el a bajnoki cím sorsát…
Az időeltolódásnak köszönhetően az izgalmasnak ígérkező hétvége kora esti szórakozást kínál: a szombati időmérő és a vasárnapi futam is közép-európai idő szerint 17 órakor kezdődik.