Az elmúlt egy-két hétben két ügy is arra mutatott, hogy nincs minden rendben a Forma-1-es csapatok közös érdekegyeztető és -védelmi szervezetében a FOTA-ban.

Előbb az röppent fel, hogy a Red Bull Racing 2010-ben túllépte a közös egyezményben (RRA) vállalt költségcsökkentési program kereteit, túlköltekezett, majd kiderült, hogy a Hispania kilépett a szervezetből, mert spanyol alakulatnak nem tetszett a nagy csapatok hozzáállása.

A FOTA elnöke, a mclarenes Martin Whitmarsh szerint nagyon fontos, hogy az egyes problémák ellenére fennmaradjon az egység és az együttműködés.

„Az F1-ben a világ legversengőbb emberei vannak jelen, a közös munkára való összefogásuk izgalmas kihívás. A FOTA nagyon sokat elért már eddig. Sokan szeretnék, ha megszűnne, hiszen összefogja a csapatokat.”

„Vannak problémák, de nem jó ezeket a nyilvánosság elé vinni, meg fogjuk oldani őket. A csapatok is tudják, hogy a FOTA nélkül jó néhányuk már nem is lenne ott a rajtrácson, szóval mindenki jó szándékkal viszonyul a szervezethez.”

„Háborúztunk már, a Ferrari és a McLaren 30 éve harcban állt és néha igazán elvadultak a dolgok. De mindannyian imádjuk az F1-es és tudjuk, hogy jobb is lehet még. De nem csak jobbá kell tennünk, felelősséget is kell vállalnunk” – magyarázta Whitmarsh, kiemelve, hogy a kiscsapatok kezét sem szabad elengedni.

„Segítenünk kell a kicsik túlélését, a nagyoknak nem szabad azt mondaniuk, hogy őket nem érdekli, mi van a kiscsapatokkal. A FOTA nélkül már sokan nem lennének itt, pedig legalább 10, még inkább 12 csapatra van szükség” – mondta a mclarenes az Autosport hétvégi birminghami expóján.

A FOTA előző elnöke, a ferraris Luca di Montezemolo Madonna di Campigloóban, a Wrooomon beszélt a szervezetről.

„Ha a csapatok képesek fenntartani az egységet, képesek konstruktívan együttműködni és egyensúlyozni a FIA és az F1 kereskedelmi jogainak birtokosa alkotta háromszögben, akkor a FOTA-nak van jövője.”

„Amikor én voltam az elnök, sokkal keményebb idők voltak, most nyugodtabb a légkör. Az viszont tény, hogy a Forma-1-nek az autóversenyzés csúcsának kell lennie, így nem szabad túl nagy különbségnek lennie a nagy és a kiscspatok versenyképességben” – utalt a Ferrari kiscsapatellenes hozzáállására Montezemolo.

A Ferrari-elnök a Red Bull állítólagos túlköltekezését is érintette, azt állítva, hogy ha igaz a dolog, az is csak azt bizonyítja, hogy lehetetlen lett volna bevezetni a 2009-ben az F1-et a szakításig juttató költségplafont.

„Én is hallottam erről, de nem tudom, mi az igazság. Ha (a Red Bull túlköltekezése) igaznak bizonyul, az igazolja, hogy helyesen elleneztük a mesterséges kiadási korlátot. Lehetetlen ellenőrizni a több országban székelő gyártókat.”