A Renault csapat az első teszt alapján radikális újítással felvértezett, potenciálisan nyerő autót építhetett. Az alakulat tavalyi szerződtetése óta Robert Kubicára épít, azonban az első számú pilóta kidőlése nehéz helyzetbe hozza őket. Az egyre világosabb, hogy ha képes is lesz visszatérni a Forma-1-be valamikor, Kubica a 2011-es idényt teljes egészében kihagyja, azaz el kell gondolkodni a pótláson.
„Már gondolkodunk a vészforgatókönyvön, Robert pár hónapig biztosan nem tér vissza. A gyógyulás egy évnél rövidebb is lehet, de korai lenne arról beszélni, pontosan meddig is tart majd” – mondta a csapatfőnök, Eric Boullier.
A Lotus Renault idén összesen öt tartalékost mutatott be, de F1-es versenytapasztalata csak kettejüknek van: Bruno Senna tavaly a HRT-nél, míg Romain Grosjean 2009 második felében a Renault-nál indult.
Kubica balesete előtt Boullier azt állította, hogy Senna az első számú tartalék, de valószínűleg nem gondolt arra, hogy a vezérpilótát kell majd helyettesítenie a brazilnak. Marketingszempontból Senna persze tökéletes választás lenne, hiszen nagybátyja, a néhai Ayrton Senna a nyolcvanas évek közepén szintén fekete-arany Lotus-Renault-val szerezte első győzelmeit, azonban Bruno eddig nem villantott igazán nagyot.
2008-ban másodikként zárt csak a GP2-ben, 2010-ben pedig nem tűnt ki hispaniás csapattársaival szemben, így előfordulhat, hogy a szintén csak egyéves tapasztalattal rendelkező Vitalij Petrov mellett nem hozná az autóban rejlő eredményeket.
Romain Grosjean tehetséges ugyan, de F1-es tapasztalata régebbi és kevesebb is Sennáénál, a tetejébe pedig a Renault ki- és a Lotus beszállása után a csapat a francia orientáció helyett a brit vonalra helyezi a hangsúlyt – brit színekben is indulnak idén -, ezért eladhatóság szempontjából sem a legjobb választás.
Ha a csapat a marketingérték helyett inkább a pontokra (és az év végén értük osztott pénzre) hajt – tavaly Petrov esetében is ez volt a dilemma -, akkor talán érdemesebb tapasztalt pilótával pótolni Kubicát.
Sokan dobták be rögtön Kimi Räikkönen nevét, ami nem csoda, hiszen a 2007-es világbajnok a legnagyobb nevű és legeredményesebb jelenleg is aktív volt F1-es, ráadásul a Renault már tavaly is érdeklődött a visszahozása iránt. Valószínűtlen azonban, hogy a rali vb-ben idén már a Citroënnel közösen vitt saját csapatában induló finn az ígéretesebb második WRC-idény előtt hagyná el a számára amúgy is élvezetesebb szakágat, ráadásul a Renault-val sem túl szépen zárult a tavalyi kapcsolatkeresés.
Sokkal reálisabb választás – szerintünk talán a legjobb – lehet a pillanatnyilag munkanélküli Nick Heidfeld. A német évtizedes F1-es tapasztalattal rendelkezik, fejlesztőként is elismert, a korai évei után a BMW és a Mercedes színeiben nagy csapatoknál is dolgozott már. A versenyrutinja sem kopott meg, hiszen 2010 utolsó öt futamán a Saubernél vezetett, azt pedig külön érdemes hangsúlyozni, hogy a BMW-nél Kubicával közösen eltöltött három teljes idénye alatt kétszer a lengyel előtt végzett és még a problémás, 2008-as évében sem maradt el sokkal a tőle. Heidfeld tárgyalt is tavaly a Renault-val, Eric Boullier lát fantáziát a németben.
Felmerülhet még a tavaly szintén a Saubernél induló Pedro de la Rosa is, bár a spanyol sokkal inkább tesztelő-fejlesztő pilótaként ismert, mint vérbeli versenyzőként, nagyon valószínű, hogy a veterán 2011-ben is marad a Pirelli alkalmazásában.
A piacon van a Force Indiától ejtett Vitantonio Liuzzi is. Az olasz ugyan tavaly nem szerepelt valami fényesen, de a csapat is elismerte, hogy a problémáiról nem nagyon tehetett. Fernando Alonso nemrég az egyik legtehetségesebb pilótaként jellemezte őt, a ferraris azt mondta, sajnálja, hogy Tonio nem vezet. Liuzzi tehát elérhető, a Force Indiá-s szerződésének felbontása miatt még pénzt is hozhat magával, várható eredményessége azonban bizonytalan.
Meg lehet még említeni a tavaly a Williamsnél bemutatkozott, de az év végén ejtett Nico Hülkenberget is – mellette szólhat, hogy a szezon végére versenyképes formába lendült, ellene viszont, hogy ő is csak egyéves tapasztalattal rendelkezik. Nagyon valószínű az is, hogy menedzsere, Willi Weber inkább a Force India harmadik számú posztjának megtartását javasolná neki, mint hogy egy fél vagy teljes szezon után újra a munkanélküliség veszélyével szembesüljön a fiatal német.
Hogy végül kit választ a Renault? Minden bizonnyal hamarosan megtudjuk, hiszen a tesztek és az egyre közelgő szezonnyitó nem enged hosszú mérlegelést.