Amellett, hogy Robert Kubica ralibalesete óriási személyes tragédia, a lengyel munkaadóját, a Lotus Renault GP-t is nehéz helyzetbe hozta. A csapatnak új pilótát kell találni a helyére, akinek azonban be kell illeszkednie, össze kell csiszolódnia a gárdával, miközben a Renault-Kubica párosítástól a futamgyőzelem sem lett volna túlzás.

Kubica navigátora szerint jelentősen javítani kell a raliautók biztonságán, mások viszont azt mondják, hogy a lengyelnek egyáltalán nem kellett volna elindulnia a jelentéktelen versenyen. „Vigyázni kell a befektetésre” – mondta például a pilóták fontosságáról a háromszoros világbajnok, korábbi csapatfőnök Sir Jackie Stewart.

„Igazi kihívás lebeszélni pilótákat olyan dolgokról, amelyek teljesen feleslegesek az idény rajtja előtt” – ismerte el ugyanakkor Stewart. Eric Boullier, a Renault csapatfőnöke hivatalos nyilatkozata szerint nem bánta meg, hogy elengedte ralizni Kubicát, akinek nagyon fontos hobbija. Ráadásul éveken keresztül nem versenyezhetett, mert BMW-s szerződése ezt tiltotta számára.

„Mi értelme a legszigorúbb biztonsági előírások bevezetésének, ha a pilóta súlyosan megsérül másmilyen versenyen?” – tette fel a kérdést Mario Theissen, a BMW korábbi csapatfőnöke. „Mindig is szimpatizáltam Kubica szenvedélyeivel, de a pilóta kulcsfontosságú az F1-es sikerhez. Csak ő tudja eredményekre váltani több száz egyformán elszánt ember erőfeszítéseit.”

Boullier az egyik francia napilapnak azt nyilatkozta, hogy Kubicát akár egy busz is elüthette volna, Martin Brundle-t azonban nem hatotta meg a magyarázkodással. Brundle szerint őrültség volt engedni, hogy Kubica két fontos teszt között ralizzon, a kanadai pilóta Patrick Carpentier is egyetért ezzel.

„Ha valakit okolnom kellene, én a csapatra mutogatnék, amelynek nem lett volna szabad elengednie ralizni” – vélekedett Carpentier. „Különösen nem ilyen közel az idény startjához és két teszt között.”

A francia tévés kommentátor, korábbi F1-es győztes Jacques Laffite is megszólalt az ügyben. „Mindig azon a véleményen voltam, hogy ezeknek a srácoknak, akik minden vasárnap az életüket kockáztatják, engedni kell” – fogalmazott Laffite. „Most nyilván másképp látjuk a dolgokat. Teljesen igaz, hogy egy F1-pilóta része egy 700 másik emberből álló csapatnak, úgyhogy indokolt lehet korlátozni őket.”

Flavio Briatore szerint kár hibáztatni bárkit is, mert balesetek bármikor történhetnek. A Ferrari sem áll pilótái útjába, Fernando Alonso Val Gardena-i sítúráját megszakítva érkezett látogatóba Kubicához. A Virgin-főnök John Booth is úgy látja, kár korlátok közé szorítani a pilótákat.

„Néhány hete magunk vittük el síelni versenyzőinket. Ettől lesznek igazán jók, egyszerűen nem csomagolhatjuk védőburokba őket.”