Nick Heidfeld jött, látott és győzött, de legalábbis F1-es pilótaüléshez jutott 2011-re. Tavaly év végén Pedro de la Rosát váltotta le a Sauber csapatánál (eredményesen), most pedig a balesetben megsérült Robert Kubicát a Renault-nál.

A csúcskategóriában indulnak
Mansell 1992-ben F1 világbajnokságot nyert

Mansell 1992-ben F1 világbajnokságot nyert

1992-ben F1 világbajnokságot nyert


Nigel Mansell 1994-ben az amerikai Indycar-sorozatban versenyzett. Amikor Ayrton Senna halála után a Williams-Renault csapata visszahívta a Francia Nagydíjra az akkor 40 éves angolt, majdnem megszerezte a pole pozíciót csapattársa, Damon Hill előtt! Mansell abban a szezonban még három futamon kapott lehetőséget, és az utolsót (Ausztrál GP) némi meglepetésre a pole pozícióból indulva megnyerte. Sikerének titka – akárcsak Heidfeldé – az volt, hogy nem esett ki a gyakorlatból.

Az F1-ben csekély sikerrel szerepelt brazil Roberto „Pupo” Moreno is a CART-sorozatban tett szert hírnévre azzal, hogy bármelyik csapathoz hívták, ő azonnal képes volt csúcsteljesítményre. Moreno először épp a sérült Nigel Mansellt helyettesítette a Forma-1-ben, de nem tudta kvalifikálni Lotusát az 1982-es Holland GP-re. Évekig tartott, mire visszaszerezte az F1-es istállók bizalmát, de az 1987-es szezon végén, amikor a francia AGS csapata Pascal Fabre helyére hívta be, Moreno hatodik (pontszerző) lett az idényzáró futamon, Ausztráliában.

A kistermetű brazil azután Amerikába ment, hátha a CART-sorozatban nagyobb szerencsével jár. Az 1997-es szezonban három csapatnak vezetett (mindig sérülések miatt kellett beugrania) legjobb eredménye egy 5. hely volt a Newman-Haas istállóval. A következő szezonban „Pupo” három versenyen kapott lehetőséget, és az egyik sereghajtó csapat kocsijában megszerzett hatodik hellyel végképp kiérdemelte a „Super Sub” (Szupercsere) becenevet.  

Nick Heidfeld 2000-ben mutatkozott be a Prost-istállónál, majd egy év után a Sauberhoz igazolt, ahol 2001-ben megszerezte első dobogós helyezését a Brazil Nagydíjon. Gyorsasága mellett hamar hírnevet szerzett magának azzal is, hogy fáradhatatlanul dolgozik a kocsi továbbfejlesztésén. Ennek ellenére 2004 elején úgy tűnt, nem marad számára hely az F1-ben. Eddie Jordan dobott számára mentőövet, és Nick a gyengécske Jordan-Forddal is tiszteletre méltó eredményeket ért el.

F1: Heidfeld, a szuperdublőr 10


Ezután a Williams-BMW-hez igazolt, ahol megszerezte élete első pole pozícióját a Nürburgringen, valamint két második helyet szerzett. Miután a BMW felvásárolta a Saubert, Mario Theissen csapatfőnök elsőként „Quick Nicket” igazolta le pilótának, aki egy dobogós hellyel hálálta meg a bizalmat (2006-ban, a Hungaroringen). A német több emlékezetes versenyt futott, különösen az esős, változékony időjárási viszonyok közepette volt eredményes. Fájó pont marad számára, hogy 2008-ban, amikor a csapat a vb-címre is esélyes kocsit tudott kiállítani, a hibás versenystratégia miatt át kellett engednie a BMW első győzelmét kollégájának, Robert Kubicának.

Egy évvel később a BMW Sauber teljesítménye elmaradt a várakozásoktól, és Heidfeld teljesítménye is elmaradt Kubicáétól. Bizonyára ennek is köze volt ahhoz, hogy a német 2010-re nem kapott versenyülést, csak tartalékpilótaként alkalmazta a Mercedes GP. De a szezon vége felé rámosolygott a szerencse: amikor Peter Sauber megvált Pedro de la Rosától, Heidfeldet ültette be a helyére. Nick öt futam alatt ugyanannyi pontot (hatot) szerzett, mint De la Rosa a szezon kétharmadában, ezzel újfent igazolta értékeit, a gyorsaságát és a megbízhatóságát.

Amikor Kubica balesetet szenvedett, a Renault-nak sürgősen szüksége volt egy gyors pilótára, aki tapasztalatánál fogva segíteni tud a mérnököknek a kocsi továbbfejlesztésében is. A német egy héttel ezelőtt egyetlen tesztnap alatt mindenkit meggyőzött Jerezben, és a francia gárda bejelentette, hogy a 33 éves németet delegálja az üresen maradt kocsiba.

„Nem egyezett mindig a véleményünk Roberttel, és mi tagadás, néha a pályán is összetűzésbe keveredtünk. De a kapcsolatunk alapvetően mindig pozitív volt, és nagyon sajnálom, hogy egy ilyen baleset kellett ahhoz, hogy újabb esélyt kapjak a Forma-1-ben” – mondja Heidfeld. „Ha nem jött volna ez az esély, most valószínűleg a DTM felé kacsingatnék.” Így viszont mindenki elégedett lehet – kivéve szegény Robert Kubicát…