Bahreinben tegnap bejelentették, hogy nem rendezik meg a március 11-13-ára tervezett szezonnyitót, a Bahreini Nagydíjat. Mind a közel-keleti ország bejelentése, mind a Nemzetközi Automobil Szövetség erre érkezett reakciója utal arra, hogy a versenyt talán később megtarthatják még idén, ez azonban nem túl valószínű.
Három lehetséges útja lenne a bahreini futamrendezésnek: egyrészt ki lehetne cserélni egy pénzügyileg küszködő futamot, például Kínát vagy Törökországot, esetleg Valenciát, de ezek még mindig túl korán vannak ahhoz, hogy garantáltan stabil helyzettel lehessen számolni a közel-keleti országban, az Európa Nagydíj idején, júniusban pedig amúgy is gyilkos hőség lenne a sivatagban.
Ott az augusztusi nyári szünet is, ez a pihenő azonban létfontosságú az F1-es munkaerő számára, így a csapatok foggal-körömmel ragaszkodnának is hozzá, a Bahreini Nagydíj beszúrása tökéletesen ellentmondana a szünet lényegének.
Felmerült az is, hogy Bahreint az idény végére, Abu-Dzabi és Brazília közé lehetne visszatenni, az interlagosi futam decemberre tolásával. Ez azonban leginkább Abu-Dzabi ellenállásán és egyszerű gazdasági törvényszerűségeken bukhat el: két héten belül két futam ugyanabban a régióban mindkét verseny látogatottságának nagyon rosszat tenne.
A késői pótlás a bajnokság szempontjából sem lenne szerencsés, a címért küzdő csapatok és pilóták számára stratégiai és sportszempontból – például a szabott számú motorok felhasználása miatt – egyáltalán nem mindegy, hogy 19 vagy 20 futammal kell számolni, az ilyen jellegű bizonytalanság már-már sportszerűtlen a résztvevőkkel szemben.
Bahreinben nem csak a futamot, de az egy héttel korábbra tervezett tesztet is lefújták, amelyet Barcelonában március 8-11. között pótolnak, és esetleg egy további, ötödik tesztet is beiktatnak majd. Az ezzel nyert idő igazából mindenkinek jól jön, bár a sivatagi helyszín kiesése nem a legszerencsésebb.
„Igazából mindegy, melyik csapatról van szó, ki hogy áll, mindenkinek jól jön egy kis idő. Teljesen készen álltunk, hogy két hét múlva versenyezzünk, ott lettünk volna, de így kaptunk még 10 napot. Nem hiszem, hogy két hét akkora különbséget jelent majd Melbourne tekintetében, de a későbbi futamokat illetően talán már igen, jobban felkészülhetünk” – nyilatkozta Mark Webber.
A bahreini teszt egyik fő előnye a gumik meleg körülmények között való vizsgálata lett volna. A Pirelli jelenleg túl gyorsan kopó lágyabb keverékei – főleg a szuperlágy – a gyártó szerint a hűvös miatt viselkedtek ilyen furán, ezt az elméletet lehetett volna igazolni a sivatagban.
„Elég kár ez. Bahrein nagyon jó lehetőség lett volna kipróbálni, hogyan működnek a gumik melegebb, más páratartalmú körülmények között. Mindenkinek gond, hogy nem tartjuk meg azt a tesztet. Én szívesebben mentem volna oda, mint hogy itt, Spanyolországban folytatjuk a felkészülést, ugyanolyan hőmérséklet és páratartalom mellett. Szerettem volna látni, hogyan viselkednek a gumik más helyzetben” – mondta a Toro Rossó-s Jaime Alguersuari.
Természetesen a megnyújtott tesztidőszak így is jól jön a Pirellinek és főképp az eddigi tesztek alapján hátrányban lévő csapatoknak. A Virginre, a Team Lotusra is ráfér az autó próbálgatása, a Hispania pedig még elő sem állt a 2011-es modellel. A kicsik mellett ott van persze a Mercedes és a McLaren is, nekik igazi ajándék a további felkészülési idő, ezen múlhat akár az is, hogy képesek lesznek-e a Red Bull és a Ferrari közelébe kerülni vagy sem.
„Még próbáljuk kiismerni az autót, a gumikat, a rendszerek működését. Még nem tudunk 140 kört menni egy nap, mint Webber (múlt vasárnap Barcelonában)” – ismerte el Lewis Hamilton.
„Nem bánkódom túlságosan, amiért a bajnokság csak Ausztráliában kezdődik, mert ezzel időt nyerünk. Még fel kell zárkóznunk, az idő pedig kevés” – mondta a 2008-as bajnok.