A Ferrari idei autója túl konzervatív, a McLarené lenyűgözően innovatív, a Mercedes körül sok a kérdőjel, a Red Bull viszont közelít a tökéleteshez – véli Sergio Rinland.
Az argentin tervezőmérnök, aki korábban a Benetton és a Sauber legsikeresebb versenygépeit tervezte (ő csinált először ún. twin-keel (ikerkonzolos) orrkiképzést 2001-ben) megfigyelőként ott volt Jerezben és Barcelonában. Érdemes odafigyelni a 2011-es kocsikról alkotott véleményére, amit az F1fanatic honlappal osztott meg.
Ferrari F150th Italia
A Ferrari kissé konzervatívra vette a figurát az F150th Italia tervezésekor, ám ez Rinland szerint a még nem teljesen leülepedett új szabályok természetes velejárója. „A kocsi orra magasabbra került, a Ferrari ezzel a Red Bull által megkezdett trendet követi. Az első szárny szinte teljesen megegyezik a 2010-es verzióval. Tekintettel arra, hogy a kocsik aerodinamikai teljesítményének jelentős részét az orr-rész kiképzése határozza meg, meg lennék lepve, ha nem fejlesztenék tovább jelentősen az első futamig” – véli Rinland.
Az argentin mérnök szerint az F150th Italia hűtőborításának formája arra utal, hogy külön hűtőcsatornák vezetnek a KERS ott elhelyezkedő tárolócelláihoz. A kocsi hátsó részének kiképzése alapján pedig feltételezhető, hogy az olaszok továbbra is a hagyományos, tolórudas hátsó felfüggesztést alkalmazzák.
„A hátsó részen látható kiemelkedések arra engednek következtetni, hogy a Ferrari közvetlenül a vezérműtengely burkolata mögé építette be a lökésgátlókat, hogy szabaddá tegye a váltó körüli részt, egyúttal a hátsó szárnyra irányuló levegő útját.”
Rinland szerint a Ferrari diffúzora „túl tiszta és egyszerű, hogy valódi legyen”. Miután az alvázvégződés jelentősen befolyásolja a modern F1-es kocsik menetdinamikáját, a szakember ezen a téren is jelentős fejlesztéseket jósol.
Mercedes GP W02
A Mercedes – a Ferrarihoz hasonlóan – Red Bull-osan magasra emelte a kocsija orrát. Az új Ezüstnyíl hátsó felfüggesztését tolórudas megoldással alakították ki, a hátsó traktus pedig kompaktabb és letisztultabb lett, mint a 2010-es kocsié volt.
Sergio Rinland a kipufogó-kivezetésről megjegyzi: „Rengeteg fejlesztési munka áll még a Mercedes előtt, ha a Red Bull, vagy különösen a Renault megoldásához hasonlítjuk.” Az MGP W02 hűtőborítása szintén a tavalyi modell továbbfejlesztése, „ez a rész azonban a KERS megnövekedett hűtési igényéből fakadóan szélesebb radiátorokat is igényelt.” A teszteken egyébként mindkét oldalt lyukakat kellett vágni a motorburkolaton, mert a V8-as hűtése nem volt kielégítő.
Érdekes, jegyzi meg Rinland, hogy miközben a Lotus átvette a tavalyi MGP W01 osztott felső levegő-beömlőnyílását, a Mercedes elszakadt a saját koncepciójától és visszatért egy hagyományosabb megoldáshoz.
McLaren MP4-26
Mérnöki szemmel Rinland az új McLarent tartja a mezőny legizgalmasabb autójának. A kocsi legérdekesebb része az U-alakú hűtőborítás. „Az oldaldoboz eredeti gondolkodásra vall. Engem leginkább az 1990-es évek közepén látott Benettonokra és Ligier-kocsikra emlékeztet, de egész biztos, hogy teljesen más a funkciója, másképp működik.”
A McLaren felvállalt egy másik jelentős újítást is: vonórudas hátsó felfüggesztést tervezett az MP4-26-hoz. „Ez lehet a magyarázata az egyedi oldaldoboz-kiképzésnek is” – véli Rinland.
A wokingiak még nem döntötték el, milyen kipufogórendszer lesz számukra a legelőnyösebb, ezért többféle megoldással kísérleteztek Jerezben és Barcelonában. „Az lenne a normális kipufogó-végződés, ahogy a kocsi a tesztelés végén kinézett. Érdekes lesz megfigyelni, hogyan reagál a McLaren a Renault megoldására” – írja a mérnök az F1fanatic.co.uk-n.
A McLaren sajátságos módon oldotta meg a KERS hűtését: a hibridrendszer akkumulátoraihoz is a fő légbeeresztő nyíláson keresztül jut el a hűtőlevegő. „Ennek a megoldásnak másodlagos hatása is van: segít a beömlőnyílás mögött [a motorburkolat alatt] összegyűlt levegő elterelésében a hátsó szárny felé” – magyarázza a mérnök.
Red Bull RB7
A szakember szerint a Red Bull RB7 a leghatékonyabb, mérnöki szempontból legkifinomultabb kocsi a mezőnyben. „A csapat magasabb szintre fejlesztette a többi kocsin megfigyelhető megoldásokat. Csodálatos, mennyire ügyeltek a részletekre! Mindegy, hogy mit nézünk, a fejtartó párnázatot, a kipufogó-végződést, vagy a szárnyállító mechanizmust: csupa kifinomult és célirányos megoldás.”
Az orr-rész aerodinamikai kiképzése még kifinomultabb, mint a tavalyi modellé volt, a hátsó rész kialakítása pedig pofonegyszerű. „Egyszerű és szép, mint minden jó technikai megoldás” – mondja Rinland. Egyetlen ponton tudja elképzelni, hogy a Red Bull alulmaradhat: a kipufogógáz kivezetése terén a Renault okozhat még meglepetést a nagyoknak.
Renault R31
A Renault innovatív megoldások sorával lepett meg bennünket az R31 valenciai bemutatóján, és a kocsi eddig jól szerepelt a teszteken. Valenciában Robert Kubica, Jerezben Nick Heidfeld futott vele napi legjobb időt.
„A Renault [mérnökeinek] munkája főleg a kocsi alvázának légelvezetésén látszik meg. A kipufogórendszerük nagyon egyedi, de lefogadom, hogy már minden csapat próbálgatja a saját megoldását.”
Rinland szerint az oldaldoboz elején kivezetett kipufogógázok szerepe, hogy mozgási energiával töltsék fel az alváz első részét. „Alapesetben ezen a részen nagyon nehéz leküzdeni a turbulens áramlatokat, amelyeket az első szárny és a kerekek keltenek. Ezek a légörvények kiszívják a levegőt az alváz alól, így a kiáramló kipufogógáz egyfajta függönyt képez, hogy több energiát tartson a kocsi alatt.”
Az R31 a McLaren MP4-26-ossal mutat közeli rokonságot. „A Renault ugyanazzal a módszerrel oldotta meg a KERS hűtését, mint a McLaren: a bukókeret mögötti részről vezette le a hűtőlevegőt az oldaldobozba. Ezzel az a céljuk, hogy az elválasztó légréteget lejjebb szívják arra a szintre, ahol a [kasztni alatt áramló] levegő hűteni tudja a váltó fölötti radiátort.”
A Renault mérnökei – wokingi kollégáikhoz hasonlóan – vonórudas hátsó felfüggesztést használnak, ezzel is akadálymentesítik a hátrafelé áramló levegő útját a hátsó szárny alsó része felé. Rinland úgy véli: „Ha a Renault lépést tud tartani a nagycsapatok fejlesztési tempójával, mindenképpen számolni kell velük 2011-ben”.